2x BMW E30 M60B40 Kompresor ASA 400KM/513NM i 373KM/527NM

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

2x BMW E30 M60B40 Kompresor ASA 400KM/513NM i 373KM/527NM

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Dawno nic nie opisywałem na forum. Postanowiłem wrzucić więc opis dwóch BMW E30, w których miałem okazję montować kompresory na początku tego roku. Samochody należą do dwóch znajomych, którzy razem bawią się w drift. Obie E30tki napędzane były dotychczas wolnossącymi silnikami V8 M60B40. W obu przypadkach montowałem kompresor ASA o oznaczeniu T1-518, który fabrycznie występował w Alpinach B5, B6 oraz B7. Według producenta potencjał to 590KM. W rzeczywistości raczej jest trochę niższy, ale mimo wszystko w przeciwieństwie do kompresorów takich jak np. Eaton w żadnym wypadku nie mają problemów z utrzymaniem dowolnego doładowania. Kompresor jest o tyle ciekawy, że przy doładowaniach rzędu 0.5bar praktycznie nie zmienia temperatury powietrza w układzie dolotowym i jest całkiem zgrabny gabarytowo. Można obie części obudowy obracać dowolnie o 360 stopni względem siebie, dzięki czemu łatwo go wpasować w miejsce pod maską. W obu przypadkach użyte zostały wtryskiwacze 315cc po myjce ultradźwiękowej i dobrane do siebie wydajnościowo. Sterowanie tradycyjnie Ecumasterem DET3 FIT. Więcej jednak zaprezentują zdjęcia, także przechodzę do fotorelacji :).

Samochód Romana ? M60B40, 0.45bar, 373KM i 527NM

Fabrycznie kompresor Alpiny posiadał koło pasowe z rowkami bardzo blisko siebie (najpewniej zaprojektowanymi pod specjalny pasek Alpiny, który kosztuje krocie), dlatego trzeba było je zmodyfikować. Przy okazji można było dobrać odpowiednią średnicę pod nasze zapotrzebowanie.

Obrazek

Obrazek

Fabryczne kółko okazało się niedemontowalne, dlatego wprasowaliśmy aluminiowe koło po zewnątrz zabezpieczone pierścieniami z obu stron.

Obrazek

Obrazek

Kompresor ASA zasilany jest olejem silnikowym. Dla pewności uszczelnienia dospawaliśmy nyple AN.

Obrazek

Przewód zasilający kompresor w olej wraz z dołożonym dodatkowo czujnikiem temperatury oleju Auto Gauge SM Peak.

Obrazek

Następnie zajęliśmy się pasowaniem kompresora względem układu pasowego.

Obrazek

Obrazek

W przypadku silnika Romana wykorzystaliśmy fabryczne kolanko aluminiowe.

Obrazek

Po zrobieniu mocowania i spasowaniu z układem klinowym koło kompresora musieliśmy złożyć w całość.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Surowe mocowanie na gotowo

Obrazek

Przyszedł czas na układ dolotowy ? w całości z kwasówki

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczywiście konieczna była wymiana wtryskiwaczy na wydajniejsze oraz przeprowadzenie zmian w fabrycznym odpowietrzeniu skrzyni korbowej.

Obrazek

Obrazek

Pokrywy zaworów oraz mocowanie kompresora zostały pomalowane proszkowo na czarny półmat, z kolei układ dolotowy został wypolerowany na połysk.

Obrazek

Obrazek

Musieliśmy również zmienić mocowanie zbiorniczka wyrównawczego wody, poprowadzić inaczej przewody do chłodnicy wody, ale to już drobnostki. Całość na gotowo prezentuje się tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na 0.45bar ciśnienia doładowania silnik osiągnął 373KM i 527NM na hamownii Dynometu.

Obrazek

Samochód Marka ? M60B40, 0.5bar, 400KM i 513NM

Następnie zabrałem się za drugą E30tkę. Nie będę powielał zdjęć, gdyż sam projekt jest bliźniaczy do powyższego. Wrzucę tylko kilka dodatkowych zdjęć.
Dodatkowe koło pasowe na wale korbowym.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Konieczne było zrobienie dodatkowego miejsca przy nadkolu, aby zmieścić kompresor z mocowaniem.

Obrazek

Obrazek

Mocowanie

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Układ pasowy

Obrazek

Obrazek

Układ dolotowy i przewody wodne do chłodnicy

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Składanie na gotowo

Obrazek

Obrazek

Na życzenie Marka dolot został pomalowany proszkowo na wybrany kolor

Obrazek

Finish

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W E30tce Marka podnieśliśmy ciśnienie doładowania do 0.5bar, co poskutkowało wynikiem 400KM i 513NM.

Obrazek

To byłoby na tyle. Jeżeli będę miał trochę więcej wolnego czasu, to postaram się opisać inne projekty, w których miałem ostatnio okazje maczać swoje palce.

Pozdrawiam serdecznie,
Michał.
MoodYe30
Nowy na forum
Posty: 1
Rejestracja: 16 gru 2016, o 07:50
Imię: Kamil
lokalizacja: Silesia

Re: 2x BMW E30 M60B40 Kompresor ASA 400KM/513NM i 373KM/527N

Post autor: MoodYe30 »

Można wiedzieć jaki jest przybliżony koszt takiej imprezy?
ODPOWIEDZ