BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Tym razem mam okazje popracować nad BMW E34 540i Kamila. Karoseria fabrycznie wyposażona jest w silnik M60B40, a ja aktualnie jestem w trakcie montowania do niego turbosprężarki Borg Warner S300SX S360. Kilka turbodoładowanych M60 jeździ już w kraju, nie wiem jednak, czy któraś z nich znajduje się w ?zwykłym? samochodzie nieprzeznaczonym do żadnego sportu. Takim samochodem jest właśnie E34 Kamila, więc wszystkie poszczególne elementy układanki muszą znaleźć się pod maską. Silnik na obecną chwilę pozostanie nieodprężony i całkowicie seryjny. Celujemy w doładowanie w okolicach 0.5bar i moc w obrębie 370-400KM. Zapraszam do przejrzenia fotorelacji.

Pierwsze spojrzenie pod maskę przed rozpoczęciem prac

Obrazek

Niestety negatywnie zaskoczyła mnie bardzo niewielka ilość wolnego miejsca, więc na początku zabrałem się za prostsze sprawy. O dostarczanie paliwa do listwy wtryskowej dbać będzie pompa Bosch 040.

Obrazek

Strojenie odbędzie się za pomocą Ecumastera DET3

Obrazek

W celu demontażu fabrycznych kolektorów wydechowych trzeba było podnieść silnik w górę ? samą belkę przy tym projekcie muszę używać niemal co chwilę

Obrazek

Jedną z próśb Kamila było nietykanie zderzaka od M5. Z tego powodu musiałem zamontować mniejszy intercooler o wymiarach rdzenia 280x300x76. Mocowany jest także od góry dla poprawy sztywności.

Obrazek

Oczywiście wcześniej zdemontowana została klimatyzacja. Myślę, że przy jej pozostawieniu taka modyfikacja byłaby całkowicie niemożliwa. Intercooler zajął miejsce chłodnicy i wentylatora klimatyzacji.

Obrazek

Po stronie pasażera kolektor zbudowałem od podstaw. W tym celu wykorzystałem flansze z fabrycznych kolektorów.

Obrazek

Uprościłem jego budowę do maksimum, aby zyskać miejsca na downpipe, rury od wastegate?a i reszty.

Obrazek

Obrazek

Ze względu na bardzo małą ilość miejsca oraz kiepski dostęp zakupiłem 2 używane głowice z M60B30, aby ułatwić sobie budowę kolektorów.

Obrazek

Obrazek

Pozycjonowanie turbosprężarki

Obrazek

Pozycja flanszy cyknięta do kolektora wydechowego

Obrazek

Obrazek

Niestety pomiędzy karoserią i pokrywą zaworów a muszlą gorącą turbosprężarki jest niewiele luzu. Sama muszla przy finalnym montażu zostanie ubrana w kocyk termoizolacyjny, a całe orurowanie układu wydechowego w okolicach silnika zostanie dwukrotnie owinięte bandażem bazaltowym.

Obrazek

Wyszlifowane kanały w kolektorze

Obrazek

Prawy kolektor z wyjściem na drugą część

Obrazek

Orurowanie od lewego kolektora puszczę pomiędzy silnikiem a pasem przednim

Obrazek

Kiedy pozycja turbosprężarki została ustalona mogłem zabrać się za budowę układu dolotowego. Najpierw rura od turbo do IC.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następnie od IC do przepustnicy

Obrazek

Obrazek

Wyjście na BOV?a

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do przepustnicy dospawałem aluminiowy łącznik, aby nie zdmuchiwało kolanka sylikonowego na doładowaniu

Obrazek

Dolot od IC do przepustnicy musiałem podzielić na 2 elementy, aby możliwy był jego montaż.

Obrazek

Obrazek

Aktualny stan

Obrazek

Stay tuned,
Michał Małecki.
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Pat-325 »

Nie zazdroszczę roboty ze względu na ilość miejsa właśnie, aleee liczę na jakieś fajne cyferki :)
Wrzucaj dużo fotek.
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Blacha »

Michał gratuluje pracy, bardzo fajnie to wygląda a kolektor wydechowy od pasażera genialny w swojej prostocie :clap:

A dlaczego właściciel nie zdecydował się od razu na odprężanie? Nie trzeba by później tego wszystkiego jeszcze raz rozbierać no i jak się znudzi 0,5 można szybko zrobić 0,8 bara co w tym silniku zrobi wielką różnicę
Awatar użytkownika
KonradGT
Forumowicz
Posty: 827
Rejestracja: 27 lut 2012, o 09:49
Imię: Konrad
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: KonradGT »

Twoje opisy projektów zawsze mi się genialnie czyta :pasuje:

Robota oczywiście jak zwykle profi na maxa :cool2:
Łysol
User
Posty: 54
Rejestracja: 3 lis 2009, o 22:28
Imię: m
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Łysol »

Czy to że turbina jest tylko po jednej stronie wydechu ,nie bedzie miało negatywnego wpływu na prace silnika ?
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: farmer91 »

A czemu miałoby mieć? Przecież kolektory będą połączone z obu stron motoru w jeden przy turbinie. Wiele projektów jeździ z tak skonstruowanymi kolektorami i latają bez problemu.
atom1
Forumowicz
Posty: 569
Rejestracja: 26 gru 2013, o 09:55
Imię: Karol
lokalizacja: Podlasie

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: atom1 »

np w subaru tak jest w serii ze jeden dlugi jak krokodyl a drugi pigmej :-)) przez to moze byc fajny dzwiek, robota super, czesciowo sledze juz na 5er

co do odprezania to chyba v8 niebardzo sie da
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Blacha »

atom1 pisze:
co do odprezania to chyba v8 niebardzo sie da
Osobiście zakładałem temat o odprężaniu V-ki kanapką i ponąć nie ma problemu ale sam nie sprawdzałem
Chycu
User
Posty: 78
Rejestracja: 28 lut 2012, o 19:57
Imię: Mateusz
lokalizacja: Zakopane

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Chycu »

Blacha pisze:
atom1 pisze:
co do odprezania to chyba v8 niebardzo sie da
Osobiście zakładałem temat o odprężaniu V-ki kanapką i ponąć nie ma problemu ale sam nie sprawdzałem
ponoć dolotowy trzeba przerabiać :)
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Miś »

Lepiej tłoki frezować, sprawdzona sprawa.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Michał_Małecki »

Blacha pisze:Michał gratuluje pracy, bardzo fajnie to wygląda a kolektor wydechowy od pasażera genialny w swojej prostocie :clap:

A dlaczego właściciel nie zdecydował się od razu na odprężanie? Nie trzeba by później tego wszystkiego jeszcze raz rozbierać no i jak się znudzi 0,5 można szybko zrobić 0,8 bara co w tym silniku zrobi wielką różnicę
Prawdę mówiąc na obecną chwile nie proponowałem Właścicielowi odprężania, gdyż jest też inna kwestia, o której jeszcze nie wspominałem. Przedstawiane E34 jest w automacie i w automacie musi pozostać. Nie wiem więc, jak z większą mocą i momentem będzie radził sobie automat wraz ze sprzęgłem kinetycznym. Z tego powodu odprężanie silnika i przyszłe przyrosty zostawiliśmy na sobie na później.
Łysol pisze:Czy to że turbina jest tylko po jednej stronie wydechu ,nie bedzie miało negatywnego wpływu na prace silnika ?
A jaki negatywny wpływ na pracę silnika miałoby to mieć? Nic mi na myśl nie przychodzi. Inną sprawą jest to, że nie jest to najwydajniejsza forma układu jeżeli weźmiemy pod uwagę wstawanie turbosprężarki. W każdym projekcie ograniczeniem jest dostępne miejsce. W tym przypadku na 2 turbosprężarki praktycznie nie ma szans, jednej także nie byłbym w stanie umieścić po środku ze względu na chłodnice i pas przedni, więc układ musi zostać zbudowany w taki sposób.
Blacha pisze:
atom1 pisze:
co do odprezania to chyba v8 niebardzo sie da
Osobiście zakładałem temat o odprężaniu V-ki kanapką i ponąć nie ma problemu ale sam nie sprawdzałem
Da się, przekładka najlepiej 0.6mm, wyciągnięty łańcuch po 400k km przebiegu i idzie poskładać :wink2: .
Miś pisze:Lepiej tłoki frezować, sprawdzona sprawa.
Zawsze byłem zdania, że lepiej silnik odprężyć grubszą uszczelką pod głowicą lub ewentualnie przekładką niż frezować tłoki osłabiając ich konstrukcję.

W międzyczasie stworzyłem downpipe

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stay tuned,
Michał Małecki.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Michał_Małecki »

Odkąd E34 Kamila znalazło się na warsztacie wiedziałem, że największym problemem będzie zbudowanie kolektora wydechowego po stronie kierowcy. Niestety nie myliłem się. Fakt, że w celu zdemontowania fabrycznych kolektorów trzeba mocno podnieść silnik i przesunąć go na stronę pasażera tylko dodatkowo dobijał. Aby nie komplikować sobie już i tak ciężkiego zadania wykorzystałem część seryjnych kolektorów. Najpierw określiłem pozycję vband?a.

Obrazek

Z pierwszą częścią kolektora poszło gładko

Obrazek

O dziwo dało się ją nawet zamontować

Obrazek

Niestety podłączenie przednich dwóch cylindrów było już znacznie trudniejsze. Zamierzałem spaliny nakierunkować odpowiednio, lecz dostępne miejsce i konieczność zbudowania kolektora, który da się założyć i da się zdemontować, zweryfikowały plany. To 6. wersja tego kolektora i dopiero tak skonstruowany kolektor da się zamontować na aucie ? oczywiście podnieść silnik i tak trzeba :)

Obrazek

Na aucie

Obrazek

Mogłem przystąpić już do połączenia obu kolektorów ze sobą

Obrazek

Złącze elastyczne

Obrazek

Rura w całości na gotowo

Obrazek

Na aucie

Obrazek

Obrazek

Mocowanie do miski dla stabilizacji

Obrazek

Kiedy połączyłem już oba kolektory ze sobą, owinąłem bandażem kolektor od strony kierowcy

Obrazek

? i od razu zamontowałem go na aucie, aby mieć go z głowy

Obrazek

Przyszła kolej na podłączenie w układ wastegate?a ? to również zajęło sporo czasu. Zacząłem od strony downpipe?u

Obrazek

Obrazek

Teraz strona kolektorów wydechowych

Obrazek

Obrazek

Spasowanie

Obrazek

Pospawane

Obrazek

Obrazek

Przez brak miejsca w karoserii większość prac wykonuję na zakupionych głowicach i tylko co jakiś czas przymierzam elementy w karoserii. Zabawne, że przed każdą przymiarką mam strach czy dobrze wymierzyłem :)

Obrazek

Obrazek

Mając już wastegate na swojej pozycji zabrałem się za podłączenie go z powrotem w wydech

Obrazek

Na gotowo

Obrazek

Obrazek

W międzyczasie zamontowałem otrzymane od Kamila pomalowane i odnowione pokrywy zaworów

Obrazek

Oczywiście test downpipe?u i podłączenia wastegate na aucie

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wyjście z downpipe na resztę układu wydechowego

Obrazek

Pozdrawiam i tradycyjnie stay tuned,

Michał Małecki.
Knopers
User
Posty: 65
Rejestracja: 23 sty 2013, o 21:46
Imię: Rafał
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: Knopers »

Mistrzostwo świata :-D fajnie ze to e39 wyglądające seryjnie, coś innego ;-) ciekaw jestem efektu końcowego :clap:
kamils13
Nowy na forum
Posty: 12
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:38
Imię: Kamil
lokalizacja: Łódź

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: kamils13 »

Knopers pisze:Mistrzostwo świata :-D fajnie ze to e39 wyglądające seryjnie, coś innego ;-) ciekaw jestem efektu końcowego :clap:
To jest e34
Dla ewentualnie ciekawych wyglądu prawie OT:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Michał, jak dobrze wiesz bardzo podziwiam i nie mogę się doczekać.

pozdro
endriu007
User
Posty: 49
Rejestracja: 27 lip 2012, o 22:28
Imię: Adam
lokalizacja: Poznan

Re: BMW E34 540i V8 Turbo S360 dla Kamila

Post autor: endriu007 »

Niezła masakra z tymi kolektorami, nie myślałeś o tym żeby kolektor od strony kierowcy wykonać na wzór tego od strony pasażera? A tak przy okazji zmień paski wieloklinowe jak jeszcze wszystko nie jest skończone :heh: .
ODPOWIEDZ