BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.

BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 14:53

Witam.

Latem tego roku miałem okazję pracować nad BMW E30 Łukasza. Zadań do wykonania było wiele. Głównymi założeniami były m.in. odnowa komory silnika pod względem lakierniczym, remont silnika oraz instalacja kompresora. Silnik to M50B25 z wałem korbowym od M54B30 oraz kutymi tłokami Wiseco 8.5:1CR 85mm. W efekcie uzyskaliśmy pojemność skokową równą 3050cc. Kompresor to Rotrex C38-81, wodny intercooler, wtryskiwacze 630cc, pompa paliwa Deatschwerks, strojenie Ecumaster EMU. Reszta informacji w fotorelacji poniżej.

Komora silnika przed rozpoczęciem prac

Obrazek

Po wyjęciu silnika

Obrazek

Ognisk korozji było sporo ? na zdjęciach tylko część z nich

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W trakcie prac rozbiórkowych przed wizytą na piaskarni

Obrazek

Podczas piaskowania

Obrazek

Stan po piaskowaniu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęć rdzy i poszczególnych elementów po piaskowaniu jest więcej, ale nie to jest w końcu clue tego tematu

Obrazek

Dopiero po piaskowaniu zdemontowaliśmy przednią szybę (żeby nie zapiaszczyć całego wnętrza pojazdu) w celu sprawdzenia, co kryje się pod uszczelką

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Naprawa mocowań nagrzewnicy w ścianie grodziowej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do niektórych miejsc piaskarz nie doszedł, więc trzeba było oczyścić je mechanicznie

Obrazek

Obrazek

Górna osłona podłużnicy

Obrazek

Obrazek

Dolna część podstawy akumulatora

Obrazek

Obrazek

Przed oddaniem do lakiernika pozostało usunięcie starych mastyk oraz niepotrzebnych mocowań

Obrazek

Obrazek

Odnowiona belka, stabilizator oraz uchwyty gum stabilizatora

Obrazek

Obrazek

Podkład reaktywny, laweta i lakiernik

Obrazek
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 14:55

Kiedy samochód został wywieziony do lakiernika, mogłem zabrać się za rzeczy sprawiające mi więcej przyjemności podczas pracy ? tj. remont silnika. Pomiary kutych tłoków.

Obrazek

Obrazek

Aby zmieścić korbowody od M50NV z wałem od M54B30 trzeba było powiększyć wnęki w bloku silnika na ruch korbowodów

Obrazek

Blok silnika po pełnej obróbce pomalowany na biało zgodnie z życzeniem klienta

Obrazek

Sprawdzenie pracy szlifierzy

Obrazek

Pasowanie luzów na zamkach pierścieni

Obrazek

Obrazek

Powoli składamy ? najpierw wał

Obrazek

? i dalej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przegląd pompy oleju ? od M52

Obrazek

Kompletnie nowy rozrząd

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Głowica po pełnej obróbce

Obrazek

Szpilki ARP do głowicy

Obrazek

Głowica na miejscu

Obrazek

Obrazek

Komplet nowych popychaczy hydraulicznych

Obrazek

Obrazek

Rozrząd

Obrazek

Nowe cewki

Obrazek

Jeszcze czujniki ciśnienia oraz temperatury oleju pod EMU

Obrazek

Słupek na gotowo

Obrazek
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 14:57

Po remoncie silnika przyszedł czas na regeneracje kompresora. Co prawda, właściciel dla własnego spokoju ostatecznie zdecydował się na całkowicie nowy kompresor, lecz sama rozbiórka, wymiana komponentów i składanie z powrotem było o tyle ciekawe, że według producenta kompresor jest nierozbieralny.

Obrazek

Obrazek

Demontaż poszczególnych łożyskowań

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rotrex ma własny wewnętrzny napęd do przetłaczania oleju

Obrazek

Wałek przenoszący napęd z koła pasowego na przekładnie planetarną

Obrazek

Kompresor rozebrany

Obrazek

Wymiana łożysk na rollerach

Obrazek

Po wymianie wszystkich łożysk i uszczelnień składanie z powrotem ? Rotrex pisząc, że jest to kompresor nierozbieralny, wie co mówi :). Lekko nie było ze składaniem.

Obrazek

Próbowałem go składać w różnej kolejności i często zabawę rozpoczynałem od nowa

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W międzyczasie prac nad E30tką Łukasza popełniłem także takie S50B30 Kompresor

Obrazek

Od dłuższego czasu buduję także ?od zera? Toyotę AE86 z silnikiem GM V8 LSX 7.4-litra z przeznaczeniem do driftu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po kilkunastu dniach samochód wrócił od lakiernika

Obrazek

Naprawiane podszybie

Obrazek

Obrazek

Wnęka akumulatora i mocowanie zbiorniczka wyrównawczego wody

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mając komorę silnika odnowioną można było rozpocząć montaż wszystkiego z powrotem

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Silnik wraca do karoserii

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 15:00

Łukasz zażyczył sobie także montaż baranów oraz wyciszenie układu wydechowego, gdyż był za głośny

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prace nad układem wydechowym

Obrazek

Obrazek

Wspornik do skrzyni biegów

Obrazek

Obrazek

Obspawany v-band

Obrazek

Komorowo-przelotowy tłumik środkowy od MTG

Obrazek

Dalsza część układu wydechowego

Obrazek

Obrazek

V-bandy dla ułatwienia demontażu i montażu

Obrazek

Końcówki

Obrazek

Obrazek

Mocowanie listwy elektrycznej

Obrazek

Zbiorniczek wyrównawczy

Obrazek

EGT do korekty paliwowej przez EMU

Obrazek

Silnik został dotarty na wolnossąco, zrobił przebieg ~500 kilometrów i w końcu mogliśmy zabrać się do pracy nad instalacją kompresora. Mocowanie kompresora:

Obrazek

Obrazek

Kółko pasowe kompresora wypadało akurat w wejście do chłodnicy wody

Obrazek

Zamówiliśmy więc customową chłodnicę na wymiar

Obrazek

? której trzeba było zrobić mocowania ? na zdjęciu szyna dolna

Obrazek

W tle widać także chłodnicę oleju kompresora oraz chłodnicę wody do watercoolera

Obrazek

Obrazek

Mocowanie górne

Obrazek

Obrazek

O wicher zadba 16? SPAL

Obrazek

Mocowania zbiorniczka i filtra oleju kompresora

Obrazek

Uchwyty dla przewodów

Obrazek

Kompresor na swoim miejscu, jego układ smarowania oraz wsporniki usztywniające

Obrazek

Podczas prac

Obrazek

Obrazek

Silnik został wystrojony na 1.25bar, co zaowocowało wynikiem 418KM i 484NM

Obrazek

Efekt końcowy pod maską

Obrazek

Obrazek

Samochód czekając na odbiór Łukasza

Obrazek

To byłoby na tyle. Jak znów uda się znaleźć chwilę czasu, to postaram się opisać kolejny projekt, nad którym miałem możliwość pracować.

Pozdrawiam,

Michał Małecki.
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez dzorczbond » 27 lis 2016, o 16:10

gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt :ok: dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki :D
dzorczbond
User
 
Posty: 61
Dołączył(a): 28 maja 2014, o 16:43
Imię: Tomek
lokalizacja: Brzeg

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez leo » 27 lis 2016, o 17:11

Byłem, widziałem i szaaaanuje :)

Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach...... :clap:
BMWexpert Motorsport
Avatar użytkownika
leo
Turbo-Team
 
Posty: 927
Dołączył(a): 11 paź 2012, o 20:07
Imię: Adam
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez farmer91 » 27 lis 2016, o 17:31

Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?
farmer91
Turbo-Team
 
Posty: 328
Dołączył(a): 23 lis 2014, o 22:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 18:44

dzorczbond napisał(a):gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt :ok: dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki :D

Co zrobić? Taka praca... :wink2:

leo napisał(a):Byłem, widziałem i szaaaanuje :)

Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach...... :clap:

Dzięki!

farmer91 napisał(a):Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?

2x51mm. Nie ma sensu robić 2x2,5", bo łączne pole powierzchni wychodzi praktycznie o 40% większe niż w przypadku wydechu 3.0".

Pozdr.
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Pan. B » 27 lis 2016, o 18:54

Profi robota jak zawsze.
Do mocowania przewodów można kupić gotowe rozwiązanie powleczone gumą. Przy tych waszych może przecierać sie wąż.
Robota blacharska zawsze zajmuje wiecej czasu i jest mniej przyjemna niż składanie czystych klocków ;)
Znam to z autopsji ;)
Obrazek
Pan. B
Forumowicz
 
Posty: 372
Dołączył(a): 20 sie 2012, o 20:46
Imię: Marcin
lokalizacja: Biały Kościół

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Michał_Małecki » 27 lis 2016, o 19:38

Pan. B napisał(a):Profi robota jak zawsze.
Do mocowania przewodów można kupić gotowe rozwiązanie powleczone gumą. Przy tych waszych może przecierać sie wąż.

Wiem, często je stosuje, ale nie zawsze pasują. Tutaj przewody mają sporo luzu wewnątrz, także nic im się nie stanie.
Avatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
 
Posty: 960
Dołączył(a): 24 paź 2009, o 20:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Pan. B » 27 lis 2016, o 20:00

:ok:
Podoba mi się przebieg Nm i KM.
Rotrex pompuje wraz z wzrostem obrotów jak vortech?
Kolektory to wyrób własny czy gotowiec schmiedmann ?
Pan. B
Forumowicz
 
Posty: 372
Dołączył(a): 20 sie 2012, o 20:46
Imię: Marcin
lokalizacja: Biały Kościół

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Blacha » 27 lis 2016, o 20:43

Michał jak zwykle pozamiatał.
Tam są seryjne wałki ustawione na znaki czy coś było kręcone ?

Świetna robota :pasuje:
AE-LSX twoje ? :devill2:
Blacha
Forumowicz
 
Posty: 749
Dołączył(a): 25 maja 2010, o 07:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez farmer91 » 27 lis 2016, o 22:24

Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.
farmer91
Turbo-Team
 
Posty: 328
Dołączył(a): 23 lis 2014, o 22:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez owiec » 28 lis 2016, o 11:27

farmer91 napisał(a):Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.

jesli to prawda, to moglby opisac tu takie E9 :heh:
owiec
User
 
Posty: 57
Dołączył(a): 24 lis 2009, o 19:48
Imię: Marcin
lokalizacja: [RJS]

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Postprzez Nando-e28 » 28 lis 2016, o 16:03

Zaraz wystosuje petycje do Michala by opisal jeszcze kilka projektow. Prosze sie podpisac :p
Nando-e28
Forumowicz
 
Posty: 211
Dołączył(a): 1 cze 2016, o 19:52
Imię: Sebastian
lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Projekty

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], makii i 1 gość