BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Witam.
Latem tego roku miałem okazję pracować nad BMW E30 Łukasza. Zadań do wykonania było wiele. Głównymi założeniami były m.in. odnowa komory silnika pod względem lakierniczym, remont silnika oraz instalacja kompresora. Silnik to M50B25 z wałem korbowym od M54B30 oraz kutymi tłokami Wiseco 8.5:1CR 85mm. W efekcie uzyskaliśmy pojemność skokową równą 3050cc. Kompresor to Rotrex C38-81, wodny intercooler, wtryskiwacze 630cc, pompa paliwa Deatschwerks, strojenie Ecumaster EMU. Reszta informacji w fotorelacji poniżej.
Komora silnika przed rozpoczęciem prac
Po wyjęciu silnika
Ognisk korozji było sporo ? na zdjęciach tylko część z nich
W trakcie prac rozbiórkowych przed wizytą na piaskarni
Podczas piaskowania
Stan po piaskowaniu
Zdjęć rdzy i poszczególnych elementów po piaskowaniu jest więcej, ale nie to jest w końcu clue tego tematu
Dopiero po piaskowaniu zdemontowaliśmy przednią szybę (żeby nie zapiaszczyć całego wnętrza pojazdu) w celu sprawdzenia, co kryje się pod uszczelką
Naprawa mocowań nagrzewnicy w ścianie grodziowej
Do niektórych miejsc piaskarz nie doszedł, więc trzeba było oczyścić je mechanicznie
Górna osłona podłużnicy
Dolna część podstawy akumulatora
Przed oddaniem do lakiernika pozostało usunięcie starych mastyk oraz niepotrzebnych mocowań
Odnowiona belka, stabilizator oraz uchwyty gum stabilizatora
Podkład reaktywny, laweta i lakiernik
Latem tego roku miałem okazję pracować nad BMW E30 Łukasza. Zadań do wykonania było wiele. Głównymi założeniami były m.in. odnowa komory silnika pod względem lakierniczym, remont silnika oraz instalacja kompresora. Silnik to M50B25 z wałem korbowym od M54B30 oraz kutymi tłokami Wiseco 8.5:1CR 85mm. W efekcie uzyskaliśmy pojemność skokową równą 3050cc. Kompresor to Rotrex C38-81, wodny intercooler, wtryskiwacze 630cc, pompa paliwa Deatschwerks, strojenie Ecumaster EMU. Reszta informacji w fotorelacji poniżej.
Komora silnika przed rozpoczęciem prac
Po wyjęciu silnika
Ognisk korozji było sporo ? na zdjęciach tylko część z nich
W trakcie prac rozbiórkowych przed wizytą na piaskarni
Podczas piaskowania
Stan po piaskowaniu
Zdjęć rdzy i poszczególnych elementów po piaskowaniu jest więcej, ale nie to jest w końcu clue tego tematu
Dopiero po piaskowaniu zdemontowaliśmy przednią szybę (żeby nie zapiaszczyć całego wnętrza pojazdu) w celu sprawdzenia, co kryje się pod uszczelką
Naprawa mocowań nagrzewnicy w ścianie grodziowej
Do niektórych miejsc piaskarz nie doszedł, więc trzeba było oczyścić je mechanicznie
Górna osłona podłużnicy
Dolna część podstawy akumulatora
Przed oddaniem do lakiernika pozostało usunięcie starych mastyk oraz niepotrzebnych mocowań
Odnowiona belka, stabilizator oraz uchwyty gum stabilizatora
Podkład reaktywny, laweta i lakiernik
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Kiedy samochód został wywieziony do lakiernika, mogłem zabrać się za rzeczy sprawiające mi więcej przyjemności podczas pracy ? tj. remont silnika. Pomiary kutych tłoków.
Aby zmieścić korbowody od M50NV z wałem od M54B30 trzeba było powiększyć wnęki w bloku silnika na ruch korbowodów
Blok silnika po pełnej obróbce pomalowany na biało zgodnie z życzeniem klienta
Sprawdzenie pracy szlifierzy
Pasowanie luzów na zamkach pierścieni
Powoli składamy ? najpierw wał
? i dalej
Przegląd pompy oleju ? od M52
Kompletnie nowy rozrząd
Głowica po pełnej obróbce
Szpilki ARP do głowicy
Głowica na miejscu
Komplet nowych popychaczy hydraulicznych
Rozrząd
Nowe cewki
Jeszcze czujniki ciśnienia oraz temperatury oleju pod EMU
Słupek na gotowo
Aby zmieścić korbowody od M50NV z wałem od M54B30 trzeba było powiększyć wnęki w bloku silnika na ruch korbowodów
Blok silnika po pełnej obróbce pomalowany na biało zgodnie z życzeniem klienta
Sprawdzenie pracy szlifierzy
Pasowanie luzów na zamkach pierścieni
Powoli składamy ? najpierw wał
? i dalej
Przegląd pompy oleju ? od M52
Kompletnie nowy rozrząd
Głowica po pełnej obróbce
Szpilki ARP do głowicy
Głowica na miejscu
Komplet nowych popychaczy hydraulicznych
Rozrząd
Nowe cewki
Jeszcze czujniki ciśnienia oraz temperatury oleju pod EMU
Słupek na gotowo
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Po remoncie silnika przyszedł czas na regeneracje kompresora. Co prawda, właściciel dla własnego spokoju ostatecznie zdecydował się na całkowicie nowy kompresor, lecz sama rozbiórka, wymiana komponentów i składanie z powrotem było o tyle ciekawe, że według producenta kompresor jest nierozbieralny.
Demontaż poszczególnych łożyskowań
Rotrex ma własny wewnętrzny napęd do przetłaczania oleju
Wałek przenoszący napęd z koła pasowego na przekładnie planetarną
Kompresor rozebrany
Wymiana łożysk na rollerach
Po wymianie wszystkich łożysk i uszczelnień składanie z powrotem ? Rotrex pisząc, że jest to kompresor nierozbieralny, wie co mówi . Lekko nie było ze składaniem.
Próbowałem go składać w różnej kolejności i często zabawę rozpoczynałem od nowa
W międzyczasie prac nad E30tką Łukasza popełniłem także takie S50B30 Kompresor
Od dłuższego czasu buduję także ?od zera? Toyotę AE86 z silnikiem GM V8 LSX 7.4-litra z przeznaczeniem do driftu
Po kilkunastu dniach samochód wrócił od lakiernika
Naprawiane podszybie
Wnęka akumulatora i mocowanie zbiorniczka wyrównawczego wody
Mając komorę silnika odnowioną można było rozpocząć montaż wszystkiego z powrotem
Silnik wraca do karoserii
Demontaż poszczególnych łożyskowań
Rotrex ma własny wewnętrzny napęd do przetłaczania oleju
Wałek przenoszący napęd z koła pasowego na przekładnie planetarną
Kompresor rozebrany
Wymiana łożysk na rollerach
Po wymianie wszystkich łożysk i uszczelnień składanie z powrotem ? Rotrex pisząc, że jest to kompresor nierozbieralny, wie co mówi . Lekko nie było ze składaniem.
Próbowałem go składać w różnej kolejności i często zabawę rozpoczynałem od nowa
W międzyczasie prac nad E30tką Łukasza popełniłem także takie S50B30 Kompresor
Od dłuższego czasu buduję także ?od zera? Toyotę AE86 z silnikiem GM V8 LSX 7.4-litra z przeznaczeniem do driftu
Po kilkunastu dniach samochód wrócił od lakiernika
Naprawiane podszybie
Wnęka akumulatora i mocowanie zbiorniczka wyrównawczego wody
Mając komorę silnika odnowioną można było rozpocząć montaż wszystkiego z powrotem
Silnik wraca do karoserii
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Łukasz zażyczył sobie także montaż baranów oraz wyciszenie układu wydechowego, gdyż był za głośny
Prace nad układem wydechowym
Wspornik do skrzyni biegów
Obspawany v-band
Komorowo-przelotowy tłumik środkowy od MTG
Dalsza część układu wydechowego
V-bandy dla ułatwienia demontażu i montażu
Końcówki
Mocowanie listwy elektrycznej
Zbiorniczek wyrównawczy
EGT do korekty paliwowej przez EMU
Silnik został dotarty na wolnossąco, zrobił przebieg ~500 kilometrów i w końcu mogliśmy zabrać się do pracy nad instalacją kompresora. Mocowanie kompresora:
Kółko pasowe kompresora wypadało akurat w wejście do chłodnicy wody
Zamówiliśmy więc customową chłodnicę na wymiar
? której trzeba było zrobić mocowania ? na zdjęciu szyna dolna
W tle widać także chłodnicę oleju kompresora oraz chłodnicę wody do watercoolera
Mocowanie górne
O wicher zadba 16? SPAL
Mocowania zbiorniczka i filtra oleju kompresora
Uchwyty dla przewodów
Kompresor na swoim miejscu, jego układ smarowania oraz wsporniki usztywniające
Podczas prac
Silnik został wystrojony na 1.25bar, co zaowocowało wynikiem 418KM i 484NM
Efekt końcowy pod maską
Samochód czekając na odbiór Łukasza
To byłoby na tyle. Jak znów uda się znaleźć chwilę czasu, to postaram się opisać kolejny projekt, nad którym miałem możliwość pracować.
Pozdrawiam,
Michał Małecki.
Prace nad układem wydechowym
Wspornik do skrzyni biegów
Obspawany v-band
Komorowo-przelotowy tłumik środkowy od MTG
Dalsza część układu wydechowego
V-bandy dla ułatwienia demontażu i montażu
Końcówki
Mocowanie listwy elektrycznej
Zbiorniczek wyrównawczy
EGT do korekty paliwowej przez EMU
Silnik został dotarty na wolnossąco, zrobił przebieg ~500 kilometrów i w końcu mogliśmy zabrać się do pracy nad instalacją kompresora. Mocowanie kompresora:
Kółko pasowe kompresora wypadało akurat w wejście do chłodnicy wody
Zamówiliśmy więc customową chłodnicę na wymiar
? której trzeba było zrobić mocowania ? na zdjęciu szyna dolna
W tle widać także chłodnicę oleju kompresora oraz chłodnicę wody do watercoolera
Mocowanie górne
O wicher zadba 16? SPAL
Mocowania zbiorniczka i filtra oleju kompresora
Uchwyty dla przewodów
Kompresor na swoim miejscu, jego układ smarowania oraz wsporniki usztywniające
Podczas prac
Silnik został wystrojony na 1.25bar, co zaowocowało wynikiem 418KM i 484NM
Efekt końcowy pod maską
Samochód czekając na odbiór Łukasza
To byłoby na tyle. Jak znów uda się znaleźć chwilę czasu, to postaram się opisać kolejny projekt, nad którym miałem możliwość pracować.
Pozdrawiam,
Michał Małecki.
-
- User
- Posty: 91
- Rejestracja: 28 maja 2014, o 18:43
- Imię: Tomek
- lokalizacja: Brzeg
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki
- leo
- Turbo-Team
- Posty: 931
- Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
- Imię: Adam
- lokalizacja: Wrocław
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Byłem, widziałem i szaaaanuje
Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach......
Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach......
BMWexpert Motorsport
-
- Turbo-Team
- Posty: 357
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
- Imię: Paweł
- lokalizacja: WLKP
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Co zrobić? Taka praca...dzorczbond pisze:gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki
Dzięki!leo pisze:Byłem, widziałem i szaaaanuje
Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach......
2x51mm. Nie ma sensu robić 2x2,5", bo łączne pole powierzchni wychodzi praktycznie o 40% większe niż w przypadku wydechu 3.0".farmer91 pisze:Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?
Pozdr.
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Wiem, często je stosuje, ale nie zawsze pasują. Tutaj przewody mają sporo luzu wewnątrz, także nic im się nie stanie.Pan. B pisze:Profi robota jak zawsze.
Do mocowania przewodów można kupić gotowe rozwiązanie powleczone gumą. Przy tych waszych może przecierać sie wąż.
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Podoba mi się przebieg Nm i KM.
Rotrex pompuje wraz z wzrostem obrotów jak vortech?
Kolektory to wyrób własny czy gotowiec schmiedmann ?
-
- Forumowicz
- Posty: 763
- Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
- Imię: Karol
- lokalizacja: Dolnośląskie
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Michał jak zwykle pozamiatał.
Tam są seryjne wałki ustawione na znaki czy coś było kręcone ?
Świetna robota
AE-LSX twoje ?
Tam są seryjne wałki ustawione na znaki czy coś było kręcone ?
Świetna robota
AE-LSX twoje ?
-
- Turbo-Team
- Posty: 357
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
- Imię: Paweł
- lokalizacja: WLKP
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.
-
- User
- Posty: 57
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 20:48
- Imię: Marcin
- lokalizacja: [RJS]
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
jesli to prawda, to moglby opisac tu takie E9farmer91 pisze:Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.
-
- Forumowicz
- Posty: 264
- Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
- Imię: Sebastian
- lokalizacja: Warszawa
Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza
Zaraz wystosuje petycje do Michala by opisal jeszcze kilka projektow. Prosze sie podpisac :p