BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Witam.
Na przełomie marca i kwietnia miałem przyjemność pracować nad BMW E30 Sedan Tymoteusza. Z fabryki wyjechało jako 320i, za życia otrzymało silnik M20B25, do którego dołożyłem właśnie instalację turbosprężarki. Samochód budowany do codziennej jazdy oraz sporadycznych wizyt na track-day?ach. Instalacja oparta o turbosprężarkę Borg Warner S200SX w rozmiarze S246. Resztę pokaże poniższa fotorelacja.
Samochód z zewnątrz i wewnątrz bardzo ładnie utrzymany
Pod maską ?przed?
Najpierw zabrałem się za kolektor wydechowy. Zdecydowałem się wykorzystać fabryczne kolektory.
Wstępnie spasowana flansza turbosprężarki względem karoserii
W trakcie spawania
Podwójne wyjście na wastegate
Kolektor na gotowo ? jeszcze przed splanowaniem flansz i wspawaniem szpilek
Kolektor wydechowy na aucie
Pozycja turbosprężarki
Prace nad downpipe?m
W aucie znajduje się układ wydechowy ze stali nierdzewnej i Tymoteusz poprosił mnie, aby go wykorzystać.
Trzeba było więc dorobić przejściówkę z 3.0? pojedynczej rury na dwururkę
Mając gotową przejściówkę mogłem dokończyć downpipe
Zewn. wastegate 50mm
Rura od WG z powrotem do downpipe?u
Mając na uwadze problemy z grzaniem się M20tki, pozbyłem się małej chłodnicy wody i zastąpiłem ją większą z 2.4TD. Także fabryczne visco ustąpiło miejsca elektrycznemu 16? SPALowi.
Demontaż przedniego pasa na poczet montażu intercoolera i zrobienia układu dolotowego uwidocznił wiele miejsc korozji.
Niestety pasy przednie w E30tkach mają to do siebie, że rdza prędzej czy później je dopadnie.
Tym oczywiście także się zajmę, ale na razie czas na montaż intercoolera.
Spasowanie z grillem i nerkami ? w E30 trudno fajnie wpasować większy intercooler tak, aby jego znaczna część nie była zasłaniana przez zderzak i pas przedni
Mocowanie
Cdn.
Na przełomie marca i kwietnia miałem przyjemność pracować nad BMW E30 Sedan Tymoteusza. Z fabryki wyjechało jako 320i, za życia otrzymało silnik M20B25, do którego dołożyłem właśnie instalację turbosprężarki. Samochód budowany do codziennej jazdy oraz sporadycznych wizyt na track-day?ach. Instalacja oparta o turbosprężarkę Borg Warner S200SX w rozmiarze S246. Resztę pokaże poniższa fotorelacja.
Samochód z zewnątrz i wewnątrz bardzo ładnie utrzymany
Pod maską ?przed?
Najpierw zabrałem się za kolektor wydechowy. Zdecydowałem się wykorzystać fabryczne kolektory.
Wstępnie spasowana flansza turbosprężarki względem karoserii
W trakcie spawania
Podwójne wyjście na wastegate
Kolektor na gotowo ? jeszcze przed splanowaniem flansz i wspawaniem szpilek
Kolektor wydechowy na aucie
Pozycja turbosprężarki
Prace nad downpipe?m
W aucie znajduje się układ wydechowy ze stali nierdzewnej i Tymoteusz poprosił mnie, aby go wykorzystać.
Trzeba było więc dorobić przejściówkę z 3.0? pojedynczej rury na dwururkę
Mając gotową przejściówkę mogłem dokończyć downpipe
Zewn. wastegate 50mm
Rura od WG z powrotem do downpipe?u
Mając na uwadze problemy z grzaniem się M20tki, pozbyłem się małej chłodnicy wody i zastąpiłem ją większą z 2.4TD. Także fabryczne visco ustąpiło miejsca elektrycznemu 16? SPALowi.
Demontaż przedniego pasa na poczet montażu intercoolera i zrobienia układu dolotowego uwidocznił wiele miejsc korozji.
Niestety pasy przednie w E30tkach mają to do siebie, że rdza prędzej czy później je dopadnie.
Tym oczywiście także się zajmę, ale na razie czas na montaż intercoolera.
Spasowanie z grillem i nerkami ? w E30 trudno fajnie wpasować większy intercooler tak, aby jego znaczna część nie była zasłaniana przez zderzak i pas przedni
Mocowanie
Cdn.
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Układ dolotowy ? od turbo do IC
Od IC do przepustnicy
Wyjscie na BOV?a
Silniczek krokowy
Stożek
Mając całość z grubsza ogarniętą trzeba było się zabrać za mniej widoczne elementy układanki, na początek pompa paliwa Deatschwerks
Wtryskiwacze Bosch 440cc
Sprzęgło ? nowy docisk Sachs Performance 618, tarcza kevlarowa
Z wybieraka tradycyjnie ciekło, to wymieniłem uszczelnienia
Spływ w misce
Przy okazji zdjętej miski wymieniłem profilaktycznie panewki korbowodowe na nowe
Składamy
Przed składaniem reszty , trzeba było zwalczyć ogniska korozji ? najpierw dokładne szlifowanie
Rdzawych miejsc było znacznie więcej
i tak dalej?
Podkład i konserwacja
Układ wydechowy został owinięty bandażem bazaltowym
Montaż - element po elemencie
Spływ oleju
Zasilanie
Intercooler
Wypolerowane doloty
Zegary w środku
Catch tank
Przód z intercoolerem za nerkami
Na gotowo jeszcze przed założeniem maski
Na doładowaniu 0.70bar udało się osiągnąć 267KM i 399NM
Przede mną jeszcze wspawanie łatek w przednich nadkolach, ale cała instalacja turbosprężarki jest już w pełni zakończona.
Pozdrawiam serdecznie,
Michał Małecki.
Od IC do przepustnicy
Wyjscie na BOV?a
Silniczek krokowy
Stożek
Mając całość z grubsza ogarniętą trzeba było się zabrać za mniej widoczne elementy układanki, na początek pompa paliwa Deatschwerks
Wtryskiwacze Bosch 440cc
Sprzęgło ? nowy docisk Sachs Performance 618, tarcza kevlarowa
Z wybieraka tradycyjnie ciekło, to wymieniłem uszczelnienia
Spływ w misce
Przy okazji zdjętej miski wymieniłem profilaktycznie panewki korbowodowe na nowe
Składamy
Przed składaniem reszty , trzeba było zwalczyć ogniska korozji ? najpierw dokładne szlifowanie
Rdzawych miejsc było znacznie więcej
i tak dalej?
Podkład i konserwacja
Układ wydechowy został owinięty bandażem bazaltowym
Montaż - element po elemencie
Spływ oleju
Zasilanie
Intercooler
Wypolerowane doloty
Zegary w środku
Catch tank
Przód z intercoolerem za nerkami
Na gotowo jeszcze przed założeniem maski
Na doładowaniu 0.70bar udało się osiągnąć 267KM i 399NM
Przede mną jeszcze wspawanie łatek w przednich nadkolach, ale cała instalacja turbosprężarki jest już w pełni zakończona.
Pozdrawiam serdecznie,
Michał Małecki.
-
- Forumowicz
- Posty: 289
- Rejestracja: 16 maja 2013, o 23:03
- Imię: Dawid
- lokalizacja: Limanowa
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Dobra robota silnik seria nie odpreżony ? ladnie czysciutko fajne autko
-
- Turbo-Team
- Posty: 177
- Rejestracja: 6 lis 2013, o 21:54
- Imię: Marek
- lokalizacja: Ząbkowice
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Fajnie wszystko wyszło, jak myślisz jakie są bezpieczne granice m20 ? chodzi o moc i doładowanie ?
-
- Nowy na forum
- Posty: 12
- Rejestracja: 14 kwie 2015, o 21:25
- Imię: Sebastian
- lokalizacja: Stanislawice
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
projekt bardzo starannie zrobiony..w moich oczach nowicjusza to wyglądało jak byś po prostu poskładał klocki i już...
troche za bardzo przykombinowany kolektor wydechowy,nie można było prościej,ale co ja tam wiem,pewnie tak musi być...
konkretna e30 z naprawde zacnym wynikiem...gratuluje
troche za bardzo przykombinowany kolektor wydechowy,nie można było prościej,ale co ja tam wiem,pewnie tak musi być...
konkretna e30 z naprawde zacnym wynikiem...gratuluje
-
- Turbo-Team
- Posty: 668
- Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Jarosław
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Elegancko wszystko wygląda taki fabryczny wygląd podoba mi się.
Tylko powinno troche więcej wydać z tego silnika chyba że nie chcieliście dmuchać więcej więc mam pytanie czy to wina tej turbiny czy kolektora wydechowego bo 300 powinno pęknąć.
Tylko powinno troche więcej wydać z tego silnika chyba że nie chcieliście dmuchać więcej więc mam pytanie czy to wina tej turbiny czy kolektora wydechowego bo 300 powinno pęknąć.
- KonradGT
- Forumowicz
- Posty: 831
- Rejestracja: 27 lut 2012, o 09:49
- Imię: Konrad
- lokalizacja: Warszawa
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Te flansze które przykręciłeś do seryjnego kolektora to ktoś Ci wyciął czy da radę kupić takie gotowe?
-
- User
- Posty: 20
- Rejestracja: 1 maja 2015, o 12:43
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Świetna robota, projekt jak zwykle bardzo ładnie opisany!
Ponawiam pytanie poprzednika jak zdobyć takie flansze , czy np. do m50 też da rade takie dostać?
Ponawiam pytanie poprzednika jak zdobyć takie flansze , czy np. do m50 też da rade takie dostać?
-
- Forumowicz
- Posty: 289
- Rejestracja: 16 maja 2013, o 23:03
- Imię: Dawid
- lokalizacja: Limanowa
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Żaden problem zrobić szablon i podjechać do wyciecia. Dla leniwych wystarczy zabrać uszczelkę
- forti
- Forumowicz
- Posty: 838
- Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
- Imię: Grzes
- lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Przeciez na forum jest sklep turbobmw i tam mozna kupic co sie chce.
- Drapek
- Turbo-Team
- Posty: 192
- Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
- Imię: michał
- lokalizacja: kozienice
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
też jestem ciekaw czy motorownia została odprężona - jeśli tak to do jakiego CR?
prawie 270KM i 400Nm - właściciel musi być zadowolony jak to jeździ?!
prawie 270KM i 400Nm - właściciel musi być zadowolony jak to jeździ?!
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
M20B25
- wzkurczak
- User
- Posty: 149
- Rejestracja: 15 lut 2010, o 20:53
- Imię: Tomek
- lokalizacja: Warszawa Zachod
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Profi robota, pod maską gabinet jak na cywilne E30 przystało. Dmuchnijcie po męsku...
Jakie wymiary ma IC?
Jakie wymiary ma IC?
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Silnik jest zupełnie fabryczny, nie odprężany w żaden sposób.DawidLwa pisze:Dobra robota silnik seria nie odpreżony ? ladnie czysciutko fajne autko
Ciężko mi to precyzyjnie stwierdzić. To zbyt stare silniki, aby ustalać ogólną granice wytrzymałości. Do każdego trzeba indywidualnie podchodzić i obserwować jak znosi coraz to wyższe ciśnienie doładowania podczas strojenia, chociażby po odmie.Marek_W pisze:Fajnie wszystko wyszło, jak myślisz jakie są bezpieczne granice m20 ? chodzi o moc i doładowanie ?
Nie wiem o jaką kombinację z kolektorem wydechowym chodzi, ale to paradoksalnie najprostsza z możliwych opcji zbudowania kolektora wydechowego pod turbosprężarkę w silnikach M20.banzaje34 pisze:projekt bardzo starannie zrobiony..w moich oczach nowicjusza to wyglądało jak byś po prostu poskładał klocki i już...
troche za bardzo przykombinowany kolektor wydechowy,nie można było prościej,ale co ja tam wiem,pewnie tak musi być...
konkretna e30 z naprawde zacnym wynikiem...gratuluje
Wynik jest pochodną niskiego ciśnienia doładowania. Nie było spięcia na wyższe wyniki w tej chwili.caserwis pisze:Elegancko wszystko wygląda taki fabryczny wygląd podoba mi się.
Tylko powinno troche więcej wydać z tego silnika chyba że nie chcieliście dmuchać więcej więc mam pytanie czy to wina tej turbiny czy kolektora wydechowego bo 300 powinno pęknąć.
Mi akurat wycinał Karol z forum, ale bez problemu załatwisz sobie takie flansze w każdym zakładzie z np. water jet'em.KonradGT pisze:Te flansze które przykręciłeś do seryjnego kolektora to ktoś Ci wyciął czy da radę kupić takie gotowe?
Wymiary IC to 450x180x65mm. Dmuchane więcej może będzie później, jednak w przypadku karoserii E30 z fabryczną belką z tyłu większy moment obrotowy jest ciężki do przeniesienia na asfalt jeżdżąc po zakrętach na torze na czas.wzkurczak pisze:Profi robota, pod maską gabinet jak na cywilne E30 przystało. Dmuchnijcie po męsku...
Jakie wymiary ma IC?
Przepraszam za zwłokę w odpowiedziach, ale byłem na urlopie.
Pozdrawiam,
Michał Małecki.
- nfs
- User
- Posty: 116
- Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
- Imię: Grzegorz
- lokalizacja: Pruszków
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Ha!
normalnie jakbym oglądał swój projekt tylko bardziej czysto i profi ;D
adapter kolektora wydechowego zrobilismy dokładnie na tym samym patencie (moze to agresywna inspiracja?
jakby coś to wycinałem flansze pod oryginalne kolektory z kwasówki i mogę załatwić takie w każdej ilości (pisać PW)
co do granic tego silnika... jakby to powiedziec... "Max power: 931bhp, max torque: 1120Nm"
http://www.speedhunters.com/2013/05/bar ... o-bmw-e30/
u mnie przy 1,1Bar z m20b25 na fabrycznym stopniu sprezania 8,8:1 wypluło to:
z kłód pod nogami przy wiekszym booscie:
1.wydmucha uszczelke w okolicach kanałów wodnych - trzeba spawać kanały, przejsc na szpilki i uszczelke MLS lub pryskac fabryczną tzw. Spray A Gasket Cooper Spray
2.zaczną wypadać zapłony - mniejsza przerwa na swiecach i cewka MSD Blaster
normalnie jakbym oglądał swój projekt tylko bardziej czysto i profi ;D
adapter kolektora wydechowego zrobilismy dokładnie na tym samym patencie (moze to agresywna inspiracja?
jakby coś to wycinałem flansze pod oryginalne kolektory z kwasówki i mogę załatwić takie w każdej ilości (pisać PW)
co do granic tego silnika... jakby to powiedziec... "Max power: 931bhp, max torque: 1120Nm"
http://www.speedhunters.com/2013/05/bar ... o-bmw-e30/
u mnie przy 1,1Bar z m20b25 na fabrycznym stopniu sprezania 8,8:1 wypluło to:
z kłód pod nogami przy wiekszym booscie:
1.wydmucha uszczelke w okolicach kanałów wodnych - trzeba spawać kanały, przejsc na szpilki i uszczelke MLS lub pryskac fabryczną tzw. Spray A Gasket Cooper Spray
2.zaczną wypadać zapłony - mniejsza przerwa na swiecach i cewka MSD Blaster
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza
Akurat ten przykład jest trochę nietrafiony moim zdaniem, gdyż silnik został zakuty (tłoki i korbowody) i przygotowany (zrobiona głowica, większe zawory itd.). Większość silników po takim przygotowaniu będzie wytrzymała i będzie można z nich robić poważniejsze moce.nfs pisze: co do granic tego silnika... jakby to powiedziec... "Max power: 931bhp, max torque: 1120Nm"
http://www.speedhunters.com/2013/05/bar ... o-bmw-e30/