BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Na przełomie marca i kwietnia miałem przyjemność pracować nad BMW E30 Sedan Tymoteusza. Z fabryki wyjechało jako 320i, za życia otrzymało silnik M20B25, do którego dołożyłem właśnie instalację turbosprężarki. Samochód budowany do codziennej jazdy oraz sporadycznych wizyt na track-day?ach. Instalacja oparta o turbosprężarkę Borg Warner S200SX w rozmiarze S246. Resztę pokaże poniższa fotorelacja.

Samochód z zewnątrz i wewnątrz bardzo ładnie utrzymany

Obrazek

Pod maską ?przed?

Obrazek

Najpierw zabrałem się za kolektor wydechowy. Zdecydowałem się wykorzystać fabryczne kolektory.

Obrazek

Wstępnie spasowana flansza turbosprężarki względem karoserii

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W trakcie spawania

Obrazek

Podwójne wyjście na wastegate

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kolektor na gotowo ? jeszcze przed splanowaniem flansz i wspawaniem szpilek

Obrazek

Kolektor wydechowy na aucie

Obrazek

Obrazek

Pozycja turbosprężarki

Obrazek

Obrazek

Prace nad downpipe?m

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W aucie znajduje się układ wydechowy ze stali nierdzewnej i Tymoteusz poprosił mnie, aby go wykorzystać.

Obrazek

Trzeba było więc dorobić przejściówkę z 3.0? pojedynczej rury na dwururkę

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mając gotową przejściówkę mogłem dokończyć downpipe

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zewn. wastegate 50mm

Obrazek

Rura od WG z powrotem do downpipe?u

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mając na uwadze problemy z grzaniem się M20tki, pozbyłem się małej chłodnicy wody i zastąpiłem ją większą z 2.4TD. Także fabryczne visco ustąpiło miejsca elektrycznemu 16? SPALowi.

Obrazek

Demontaż przedniego pasa na poczet montażu intercoolera i zrobienia układu dolotowego uwidocznił wiele miejsc korozji.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niestety pasy przednie w E30tkach mają to do siebie, że rdza prędzej czy później je dopadnie.

Obrazek

Obrazek

Tym oczywiście także się zajmę, ale na razie czas na montaż intercoolera.

Obrazek

Spasowanie z grillem i nerkami ? w E30 trudno fajnie wpasować większy intercooler tak, aby jego znaczna część nie była zasłaniana przez zderzak i pas przedni

Obrazek

Mocowanie

Obrazek

Obrazek

Cdn.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Michał_Małecki »

Układ dolotowy ? od turbo do IC

Obrazek

Od IC do przepustnicy

Obrazek

Obrazek

Wyjscie na BOV?a

Obrazek

Silniczek krokowy

Obrazek

Stożek

Obrazek

Mając całość z grubsza ogarniętą trzeba było się zabrać za mniej widoczne elementy układanki, na początek pompa paliwa Deatschwerks

Obrazek

Wtryskiwacze Bosch 440cc

Obrazek

Obrazek

Sprzęgło ? nowy docisk Sachs Performance 618, tarcza kevlarowa

Obrazek

Z wybieraka tradycyjnie ciekło, to wymieniłem uszczelnienia

Obrazek

Spływ w misce

Obrazek

Obrazek

Przy okazji zdjętej miski wymieniłem profilaktycznie panewki korbowodowe na nowe

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Składamy

Obrazek

Obrazek

Przed składaniem reszty , trzeba było zwalczyć ogniska korozji ? najpierw dokładne szlifowanie

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rdzawych miejsc było znacznie więcej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i tak dalej?

Obrazek

Podkład i konserwacja

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Układ wydechowy został owinięty bandażem bazaltowym

Obrazek

Obrazek

Montaż - element po elemencie

Obrazek

Obrazek

Spływ oleju

Obrazek

Zasilanie

Obrazek

Obrazek

Intercooler

Obrazek

Wypolerowane doloty

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zegary w środku

Obrazek

Catch tank

Obrazek

Obrazek

Przód z intercoolerem za nerkami

Obrazek

Na gotowo jeszcze przed założeniem maski

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na doładowaniu 0.70bar udało się osiągnąć 267KM i 399NM

Obrazek

Przede mną jeszcze wspawanie łatek w przednich nadkolach, ale cała instalacja turbosprężarki jest już w pełni zakończona.

Pozdrawiam serdecznie,

Michał Małecki.
DawidLwa
Forumowicz
Posty: 289
Rejestracja: 16 maja 2013, o 23:03
Imię: Dawid
lokalizacja: Limanowa

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: DawidLwa »

Dobra robota silnik seria nie odpreżony ? ladnie czysciutko fajne autko :ok:
Marek_W
Turbo-Team
Posty: 177
Rejestracja: 6 lis 2013, o 21:54
Imię: Marek
lokalizacja: Ząbkowice

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Marek_W »

Fajnie wszystko wyszło, jak myślisz jakie są bezpieczne granice m20 ? chodzi o moc i doładowanie ?
banzaje34
Nowy na forum
Posty: 12
Rejestracja: 14 kwie 2015, o 21:25
Imię: Sebastian
lokalizacja: Stanislawice

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: banzaje34 »

projekt bardzo starannie zrobiony..w moich oczach nowicjusza to wyglądało jak byś po prostu poskładał klocki i już...
troche za bardzo przykombinowany kolektor wydechowy,nie można było prościej,ale co ja tam wiem,pewnie tak musi być... :wink2:
konkretna e30 z naprawde zacnym wynikiem...gratuluje
caserwis
Turbo-Team
Posty: 668
Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
Imię: Wojtek
lokalizacja: Jarosław

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: caserwis »

Elegancko wszystko wygląda taki fabryczny wygląd podoba mi się.
Tylko powinno troche więcej wydać z tego silnika chyba że nie chcieliście dmuchać więcej więc mam pytanie czy to wina tej turbiny czy kolektora wydechowego bo 300 powinno pęknąć.
Awatar użytkownika
KonradGT
Forumowicz
Posty: 831
Rejestracja: 27 lut 2012, o 09:49
Imię: Konrad
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: KonradGT »

Te flansze które przykręciłeś do seryjnego kolektora to ktoś Ci wyciął czy da radę kupić takie gotowe?
silv7r
User
Posty: 20
Rejestracja: 1 maja 2015, o 12:43
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: silv7r »

Świetna robota, projekt jak zwykle bardzo ładnie opisany!

Ponawiam pytanie poprzednika jak zdobyć takie flansze , czy np. do m50 też da rade takie dostać? :)
DawidLwa
Forumowicz
Posty: 289
Rejestracja: 16 maja 2013, o 23:03
Imię: Dawid
lokalizacja: Limanowa

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: DawidLwa »

Żaden problem zrobić szablon i podjechać do wyciecia. Dla leniwych wystarczy zabrać uszczelkę
Awatar użytkownika
forti
Forumowicz
Posty: 838
Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
Imię: Grzes
lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: forti »

Przeciez na forum jest sklep turbobmw i tam mozna kupic co sie chce.
Awatar użytkownika
Drapek
Turbo-Team
Posty: 192
Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
Imię: michał
lokalizacja: kozienice

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Drapek »

też jestem ciekaw czy motorownia została odprężona - jeśli tak to do jakiego CR? ;)
prawie 270KM i 400Nm - właściciel musi być zadowolony jak to jeździ?!
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
Awatar użytkownika
wzkurczak
User
Posty: 149
Rejestracja: 15 lut 2010, o 20:53
Imię: Tomek
lokalizacja: Warszawa Zachod

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: wzkurczak »

Profi robota, pod maską gabinet jak na cywilne E30 przystało. Dmuchnijcie po męsku... :śmiech:
Jakie wymiary ma IC?
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Michał_Małecki »

DawidLwa pisze:Dobra robota silnik seria nie odpreżony ? ladnie czysciutko fajne autko :ok:
Silnik jest zupełnie fabryczny, nie odprężany w żaden sposób.
Marek_W pisze:Fajnie wszystko wyszło, jak myślisz jakie są bezpieczne granice m20 ? chodzi o moc i doładowanie ?
Ciężko mi to precyzyjnie stwierdzić. To zbyt stare silniki, aby ustalać ogólną granice wytrzymałości. Do każdego trzeba indywidualnie podchodzić i obserwować jak znosi coraz to wyższe ciśnienie doładowania podczas strojenia, chociażby po odmie.
banzaje34 pisze:projekt bardzo starannie zrobiony..w moich oczach nowicjusza to wyglądało jak byś po prostu poskładał klocki i już...
troche za bardzo przykombinowany kolektor wydechowy,nie można było prościej,ale co ja tam wiem,pewnie tak musi być... :wink2:
konkretna e30 z naprawde zacnym wynikiem...gratuluje
Nie wiem o jaką kombinację z kolektorem wydechowym chodzi, ale to paradoksalnie najprostsza z możliwych opcji zbudowania kolektora wydechowego pod turbosprężarkę w silnikach M20.
caserwis pisze:Elegancko wszystko wygląda taki fabryczny wygląd podoba mi się.
Tylko powinno troche więcej wydać z tego silnika chyba że nie chcieliście dmuchać więcej więc mam pytanie czy to wina tej turbiny czy kolektora wydechowego bo 300 powinno pęknąć.
Wynik jest pochodną niskiego ciśnienia doładowania. Nie było spięcia na wyższe wyniki w tej chwili.
KonradGT pisze:Te flansze które przykręciłeś do seryjnego kolektora to ktoś Ci wyciął czy da radę kupić takie gotowe?
Mi akurat wycinał Karol z forum, ale bez problemu załatwisz sobie takie flansze w każdym zakładzie z np. water jet'em.
wzkurczak pisze:Profi robota, pod maską gabinet jak na cywilne E30 przystało. Dmuchnijcie po męsku... :śmiech:
Jakie wymiary ma IC?
Wymiary IC to 450x180x65mm. Dmuchane więcej może będzie później, jednak w przypadku karoserii E30 z fabryczną belką z tyłu większy moment obrotowy jest ciężki do przeniesienia na asfalt jeżdżąc po zakrętach na torze na czas.

Przepraszam za zwłokę w odpowiedziach, ale byłem na urlopie.

Pozdrawiam,
Michał Małecki.
Awatar użytkownika
nfs
User
Posty: 116
Rejestracja: 11 gru 2011, o 22:27
Imię: Grzegorz
lokalizacja: Pruszków

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: nfs »

Ha!

normalnie jakbym oglądał swój projekt tylko bardziej czysto i profi ;D

adapter kolektora wydechowego zrobilismy dokładnie na tym samym patencie (moze to agresywna inspiracja? ;-)
Obrazek

jakby coś to wycinałem flansze pod oryginalne kolektory z kwasówki i mogę załatwić takie w każdej ilości (pisać PW)

co do granic tego silnika... jakby to powiedziec... "Max power: 931bhp, max torque: 1120Nm"
http://www.speedhunters.com/2013/05/bar ... o-bmw-e30/

u mnie przy 1,1Bar z m20b25 na fabrycznym stopniu sprezania 8,8:1 wypluło to:
Obrazek

z kłód pod nogami przy wiekszym booscie:
1.wydmucha uszczelke w okolicach kanałów wodnych - trzeba spawać kanały, przejsc na szpilki i uszczelke MLS lub pryskac fabryczną tzw. Spray A Gasket Cooper Spray
2.zaczną wypadać zapłony - mniejsza przerwa na swiecach i cewka MSD Blaster
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M20B25 Turbo Borg S246 dla Tymoteusza

Post autor: Michał_Małecki »

nfs pisze: co do granic tego silnika... jakby to powiedziec... "Max power: 931bhp, max torque: 1120Nm"
http://www.speedhunters.com/2013/05/bar ... o-bmw-e30/
Akurat ten przykład jest trochę nietrafiony moim zdaniem, gdyż silnik został zakuty (tłoki i korbowody) i przygotowany (zrobiona głowica, większe zawory itd.). Większość silników po takim przygotowaniu będzie wytrzymała i będzie można z nich robić poważniejsze moce.
ODPOWIEDZ