BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
-
- User
- Posty: 18
- Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
- Imię: Rafał
- lokalizacja: Legionowo
BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Siema!
W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogę powiedzieć, iż udało się skończyć mój pierwszy projekt, dla którego bazą było piękne BMW e28, które wyjechało z fabryki w 1987 r.
Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami, momentami euforii i rezygnacji, wnioskami i zdobytym doświadczeniem oraz samym projektem i wielką pasją do motoryzacji.
Chciałbym podkreślić, iż tak naprawdę to dzięki temu forum i Wam wszystkim udało mi się zgromadzić sporo know-how które były niezbędne do rozpoczęcia prac i samą realizacją projektu na każdym etapie.
Na wstępie chcę zaznaczyć, że jest to mój pierwszy projekt, dlatego proszę Was o wyrozumiałość, a wszelkie dodatkowe rady i uwagi od Was będą dla mnie niezwykle cenne, bo nie zamierzam poprzestać na tym jednym projekcie ( w głowie mam już 2 kolejne )
Jeśli chodzi o przyjęte założenia projektu, to było ich kilka ? po pierwsze chciałem, aby bazą dla mojego projektu był nietuzinkowy, ponadczasowy youngtimer, który z zewnątrz nie będzie się niczym wyróżniać, poza tym, iż będzie to bardzo zadbane, oryginalne 29-letnie BMW e28, a każda modyfikacja miała być tak przemyślana, aby nie trzeba było dokonywać nieodwracalnych zmian w konstrukcji samochodu (mam na myśli wiercenie, cięcie, spawanie podwozia, nadwozia etc.). I to pomimo wielu trudności udało się osiągnąć.
Wiele osób pewnie będzie się zastanawiać, dlaczego nowym sercem dla e28 był motor m50, a nie pięknie brzmiąca v8... Odpowiedź jest jednak prosta, od samego początku marzyło mi się uturbienie auta, a m50 są mocno popularne w tym temacie, więc to było dla mnie dużym ułatwieniem. Nie będę również wspominał o ograniczonym i z góry ustalonym budżetem, którego i tak nie udało się nie przekroczyć :P, mimo iż m50 udało się kupić w śmiesznych pieniądzach.
Chcę podziękować za ogromne wsparcie techniczne, merytoryczne oraz masę kupionych części od Kamila, które były niezbędne do ukończenia całego projektu. Kamil jeszcze raz ogromne DZIĘKI
Bmw e28 posiadam od marca 2015 roku, nim zacząłem pracę nad modyfikacją, musiałem najpierw zrobić remont blacharski (nie były to duże rzeczy, ale nie wyobrażałem sobie ich nie zrobić ), natomiast od kwietnia 2016 rozpocząłem najciekawszy etap projektu - modyfikacje silnika i innych podzespołów. Wszystkich zainteresowanych poznaniem przebiegu prac zapraszam również na fejsbukowego fanpaga: BMW e28 by J.
A teraz przejdę do rzeczy:
Model: BMW e28 520i
Modyfikacje:
Silnik:
- swap z m20b20 na m50b25 vanos
- m50b25 po przeglądzie, odprężony przekładką, głowica po regeneracji, wymienione wszystkie uszczelnienia/uszczelki w silniku
Turbina:
Gt30
Układ dolotowy:
- IC Turboworks 330X280X76
- orurowanie alu 63mm
- kolektor ssący seria
- blow off hks 4 replika
- odma puszczona w atmosferę
Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy żeliwny + zrobiona przedłużka w celu montażu turbo na górze
- zawór wastegate 50mm + scrimmer pipe
- downpipe + reszta wydechu nierdzewka 3"
- 1 x łącznik elastyczny 3"
- tłumik końcowy rm motors przelot 3"
Układ paliwowy / wtryskowy:
- pompa paliwa zew 044 replika
- wtryski 630cc Siemens deka
- regulator ciśnienia paliwa seryjny
Elektronika / wskaźniki:
- Ecumaster det3 z wbudowanym map sensorem podpięty w fit
- brak sondy oraz przepływki
- wskaźniki boost i egt
Układ chłodzenia:
- chłodnica z e36 tds
- oryginalne visko
- założony zimny termostat
Układ napędowy:
- sprzęgło-docisk m57, tarcza 240mm, jednomas roztoczony
- skrzynia getrag seria
- most 3.07 póki co bez szpery + półosie z e24
Układ hamulcowy:
- zaciski i tarcze seria, zaciski przednie przeszły regenerację, w planach większe tarcze + zaciski 4-tłoczkowe
- serwo dwukomorowe + pompa od audi
Zawieszenie:
- póki co totalna seria, w planach jest jakieś obniżenie + lekkie utwardzenie
BODY KIT i wnętrze:
- nie ma żadnego body kitu, jedynie felgi zostały zmienione z oryginalnych 15stek na bbs rc 090 17 cali
- wnętrze totalna seria (w bardzo dobrym stanie)
Ostatnie zdjęcie zanim auto wjechało na podnośnik
Kilka telefonów i motor zakupiony
Regeneracja zacisków - auto brało udział w programie "101 napraw" emitowanym na TVN Turbo
Lekki bałagan, ale to tylko chwilowe
Motor na stojaku, po sprawdzeniu kompresji, gotowy do rozbiórki
Test szczelności głowicy nie wypadł dobrze, poszła do regeneracji
Przegląd pompy olejowej
Głowica gotowa - nowe zawory, uszczelniacze, prowadnice itd
O przeniesienie napędu zadbają większe półosie i dyfer z e24
Uszczeleczki i inne pierdoły
Paczka nr 1
Sprawca całego zamieszania
Paczka nr 2
To nie jedyny bimer w rodzinie - czarna 30-latka w 100% oryginalna
M50 powoli się składało, a w międzyczasie wypadł stary silnik
M50 w komorze, wstępne pasowanie
Kolektor wydechowy żeliwny wszystkim dobrze znany
Standardowe sprzęgło na bazie m57 - nie wiem po co ktoś pomalował docisk na niebiesko, nie wnikałem...
Po ustawieniu prawidłowo motoru można było zrobić łapy silnika
Pasowanie suszarki - niestety montaż turbo na dole jest niemożliwy przy tym kolektorze, ponieważ suszarka uderza w drążek kierowniczy
Aby turbo można było zamontować u góry trzeba było zmajstrować taką przedłużkę - wstępny projekt
Tutaj profesjonalny szablon w całej okazałości
A tutaj przedłużka na gotowo - pospawana z dwóch stron z płaskownika nierdzewnego 6mm grubości
Łapa została przedłużona o 12mm
Przerobiony wybierak biegów + shortshifter
Serwo + pompa hamulcowa od audi
Intercooler turboworks + kolanka
Po długich poszukiwaniach udało się dobrać wał napędowy bez konieczności skracania
Materiały na wydech
Downpipe
Dalsza część wydechu
Nie było łatwo - mało miejsca ale jakoś poszło
Przymiarki na aucie
Układ wydechowy bliski ukończenia
Tłumik + końcówka rm motors
Pasowanie końcówki
Wydech na gotowo
Po wydechu przyszedł czas na orurowanie wastegate'a
Udało się kupić po długim czasie bbsy rcki
Przymiarki
O odpowiednią porcję paliwa zadbają wtryskiwacze Siemens deka
Wszystko powoli zaczyna nabierać kształtu
Spływ oleju w obudowe
Auto w zasadzie skończone, podłączony ecumaster, sprawdzanie czy wszystko działa
Tak się prezentuje komora prawie na gotowo - brakuje wiatraka, zbiorniczka spryskiwaczy, rozpórki...
Efekt końcowy
W tej chwili ostatnia prosta - strojenie, planowane na 1 października, zatem napewno będzie można obejrzeć beemera na zakończeniu sezonu Youngtimer Warsaw 9 października
W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogę powiedzieć, iż udało się skończyć mój pierwszy projekt, dla którego bazą było piękne BMW e28, które wyjechało z fabryki w 1987 r.
Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami, momentami euforii i rezygnacji, wnioskami i zdobytym doświadczeniem oraz samym projektem i wielką pasją do motoryzacji.
Chciałbym podkreślić, iż tak naprawdę to dzięki temu forum i Wam wszystkim udało mi się zgromadzić sporo know-how które były niezbędne do rozpoczęcia prac i samą realizacją projektu na każdym etapie.
Na wstępie chcę zaznaczyć, że jest to mój pierwszy projekt, dlatego proszę Was o wyrozumiałość, a wszelkie dodatkowe rady i uwagi od Was będą dla mnie niezwykle cenne, bo nie zamierzam poprzestać na tym jednym projekcie ( w głowie mam już 2 kolejne )
Jeśli chodzi o przyjęte założenia projektu, to było ich kilka ? po pierwsze chciałem, aby bazą dla mojego projektu był nietuzinkowy, ponadczasowy youngtimer, który z zewnątrz nie będzie się niczym wyróżniać, poza tym, iż będzie to bardzo zadbane, oryginalne 29-letnie BMW e28, a każda modyfikacja miała być tak przemyślana, aby nie trzeba było dokonywać nieodwracalnych zmian w konstrukcji samochodu (mam na myśli wiercenie, cięcie, spawanie podwozia, nadwozia etc.). I to pomimo wielu trudności udało się osiągnąć.
Wiele osób pewnie będzie się zastanawiać, dlaczego nowym sercem dla e28 był motor m50, a nie pięknie brzmiąca v8... Odpowiedź jest jednak prosta, od samego początku marzyło mi się uturbienie auta, a m50 są mocno popularne w tym temacie, więc to było dla mnie dużym ułatwieniem. Nie będę również wspominał o ograniczonym i z góry ustalonym budżetem, którego i tak nie udało się nie przekroczyć :P, mimo iż m50 udało się kupić w śmiesznych pieniądzach.
Chcę podziękować za ogromne wsparcie techniczne, merytoryczne oraz masę kupionych części od Kamila, które były niezbędne do ukończenia całego projektu. Kamil jeszcze raz ogromne DZIĘKI
Bmw e28 posiadam od marca 2015 roku, nim zacząłem pracę nad modyfikacją, musiałem najpierw zrobić remont blacharski (nie były to duże rzeczy, ale nie wyobrażałem sobie ich nie zrobić ), natomiast od kwietnia 2016 rozpocząłem najciekawszy etap projektu - modyfikacje silnika i innych podzespołów. Wszystkich zainteresowanych poznaniem przebiegu prac zapraszam również na fejsbukowego fanpaga: BMW e28 by J.
A teraz przejdę do rzeczy:
Model: BMW e28 520i
Modyfikacje:
Silnik:
- swap z m20b20 na m50b25 vanos
- m50b25 po przeglądzie, odprężony przekładką, głowica po regeneracji, wymienione wszystkie uszczelnienia/uszczelki w silniku
Turbina:
Gt30
Układ dolotowy:
- IC Turboworks 330X280X76
- orurowanie alu 63mm
- kolektor ssący seria
- blow off hks 4 replika
- odma puszczona w atmosferę
Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy żeliwny + zrobiona przedłużka w celu montażu turbo na górze
- zawór wastegate 50mm + scrimmer pipe
- downpipe + reszta wydechu nierdzewka 3"
- 1 x łącznik elastyczny 3"
- tłumik końcowy rm motors przelot 3"
Układ paliwowy / wtryskowy:
- pompa paliwa zew 044 replika
- wtryski 630cc Siemens deka
- regulator ciśnienia paliwa seryjny
Elektronika / wskaźniki:
- Ecumaster det3 z wbudowanym map sensorem podpięty w fit
- brak sondy oraz przepływki
- wskaźniki boost i egt
Układ chłodzenia:
- chłodnica z e36 tds
- oryginalne visko
- założony zimny termostat
Układ napędowy:
- sprzęgło-docisk m57, tarcza 240mm, jednomas roztoczony
- skrzynia getrag seria
- most 3.07 póki co bez szpery + półosie z e24
Układ hamulcowy:
- zaciski i tarcze seria, zaciski przednie przeszły regenerację, w planach większe tarcze + zaciski 4-tłoczkowe
- serwo dwukomorowe + pompa od audi
Zawieszenie:
- póki co totalna seria, w planach jest jakieś obniżenie + lekkie utwardzenie
BODY KIT i wnętrze:
- nie ma żadnego body kitu, jedynie felgi zostały zmienione z oryginalnych 15stek na bbs rc 090 17 cali
- wnętrze totalna seria (w bardzo dobrym stanie)
Ostatnie zdjęcie zanim auto wjechało na podnośnik
Kilka telefonów i motor zakupiony
Regeneracja zacisków - auto brało udział w programie "101 napraw" emitowanym na TVN Turbo
Lekki bałagan, ale to tylko chwilowe
Motor na stojaku, po sprawdzeniu kompresji, gotowy do rozbiórki
Test szczelności głowicy nie wypadł dobrze, poszła do regeneracji
Przegląd pompy olejowej
Głowica gotowa - nowe zawory, uszczelniacze, prowadnice itd
O przeniesienie napędu zadbają większe półosie i dyfer z e24
Uszczeleczki i inne pierdoły
Paczka nr 1
Sprawca całego zamieszania
Paczka nr 2
To nie jedyny bimer w rodzinie - czarna 30-latka w 100% oryginalna
M50 powoli się składało, a w międzyczasie wypadł stary silnik
M50 w komorze, wstępne pasowanie
Kolektor wydechowy żeliwny wszystkim dobrze znany
Standardowe sprzęgło na bazie m57 - nie wiem po co ktoś pomalował docisk na niebiesko, nie wnikałem...
Po ustawieniu prawidłowo motoru można było zrobić łapy silnika
Pasowanie suszarki - niestety montaż turbo na dole jest niemożliwy przy tym kolektorze, ponieważ suszarka uderza w drążek kierowniczy
Aby turbo można było zamontować u góry trzeba było zmajstrować taką przedłużkę - wstępny projekt
Tutaj profesjonalny szablon w całej okazałości
A tutaj przedłużka na gotowo - pospawana z dwóch stron z płaskownika nierdzewnego 6mm grubości
Łapa została przedłużona o 12mm
Przerobiony wybierak biegów + shortshifter
Serwo + pompa hamulcowa od audi
Intercooler turboworks + kolanka
Po długich poszukiwaniach udało się dobrać wał napędowy bez konieczności skracania
Materiały na wydech
Downpipe
Dalsza część wydechu
Nie było łatwo - mało miejsca ale jakoś poszło
Przymiarki na aucie
Układ wydechowy bliski ukończenia
Tłumik + końcówka rm motors
Pasowanie końcówki
Wydech na gotowo
Po wydechu przyszedł czas na orurowanie wastegate'a
Udało się kupić po długim czasie bbsy rcki
Przymiarki
O odpowiednią porcję paliwa zadbają wtryskiwacze Siemens deka
Wszystko powoli zaczyna nabierać kształtu
Spływ oleju w obudowe
Auto w zasadzie skończone, podłączony ecumaster, sprawdzanie czy wszystko działa
Tak się prezentuje komora prawie na gotowo - brakuje wiatraka, zbiorniczka spryskiwaczy, rozpórki...
Efekt końcowy
W tej chwili ostatnia prosta - strojenie, planowane na 1 października, zatem napewno będzie można obejrzeć beemera na zakończeniu sezonu Youngtimer Warsaw 9 października
-
- Turbo-Team
- Posty: 671
- Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Jarosław
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Skrzynie zostawiłeś serie getraga z m20?
-
- Turbo-Team
- Posty: 543
- Rejestracja: 22 kwie 2012, o 15:59
- Imię: Kamil
- lokalizacja: Nams
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Ładnie wyszło, moze jakieś dystanse żeby nie stała tak wąsko ?
E30 325
-
- Turbo-Team
- Posty: 357
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
- Imię: Paweł
- lokalizacja: WLKP
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Gratuluję projektu, pierwsze e28 chyba na forum :-) zawsze jarałem się tym modelem piątki i też rozważałem zakup takiej do projektu ale ostatecznie padło na e30, a już w ogóle podjarałem się na maxa jak trafiłem kiedyś na pewnien filmik na YT z e28 m50 turbo ze Szwecji upalającej po Nurburgringu przygotuj się że prędzej czy później będziesz musiał zmienić skrzynie na ZF -a bo ta pewnie nie wytrzyma, a razem z tym pewnie i wał napędowy bo ZF jest większy. I przyglądaj się połączeniu turbo - kolektor wydechowy, bo też mieliśmy ze znajomym taką przejściówkę i parę razy wydmuchało tam uszczelkę. Po za tym auto baja :-) poprawić tylko z czasem hamulce i zawieszenie i jest piękny klasyk sleeper który nie jednego zaskoczy, i to mocno
-
- User
- Posty: 30
- Rejestracja: 10 sty 2016, o 20:16
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Navan
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Piękny sleeper
-
- Forumowicz
- Posty: 569
- Rejestracja: 26 gru 2013, o 09:55
- Imię: Karol
- lokalizacja: Podlasie
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
wymarzony projekt dla mnie
-
- Forumowicz
- Posty: 264
- Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
- Imię: Sebastian
- lokalizacja: Warszawa
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Kurde ubiegles mnie o jakies 2 lata mam taki sam projekt w planach, na razie kupiłem dobra bazę i będę robił lekkie poprawki lakiernicze
-
- User
- Posty: 18
- Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
- Imię: Rafał
- lokalizacja: Legionowo
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Nie, skrzynia jest z m50 getragcaserwis pisze:Skrzynie zostawiłeś serie getraga z m20?
Myślę nad dystansami, ale najpierw chcę obniżyć auto żeby zobaczyć jak mocno będę mógł odsadzić koło aby nic nie tarłokamil7s pisze:Ładnie wyszło, moze jakieś dystanse żeby nie stała tak wąsko ?
Domyślam się że getrag może prędzej czy później odmówić współpracy, będę myśłał wtedy nad zf-em Dzięki za radę o połączeniu turbo-kolektor, będę się temu przyglądałfarmer91 pisze:Gratuluję projektu, pierwsze e28 chyba na forum :-) zawsze jarałem się tym modelem piątki i też rozważałem zakup takiej do projektu ale ostatecznie padło na e30, a już w ogóle podjarałem się na maxa jak trafiłem kiedyś na pewnien filmik na YT z e28 m50 turbo ze Szwecji upalającej po Nurburgringu przygotuj się że prędzej czy później będziesz musiał zmienić skrzynie na ZF -a bo ta pewnie nie wytrzyma, a razem z tym pewnie i wał napędowy bo ZF jest większy. I przyglądaj się połączeniu turbo - kolektor wydechowy, bo też mieliśmy ze znajomym taką przejściówkę i parę razy wydmuchało tam
uszczelkę. Po za tym auto baja :-) poprawić tylko z czasem hamulce i zawieszenie i jest piękny klasyk sleeper który nie jednego zaskoczy, i to mocno
- leo
- Turbo-Team
- Posty: 931
- Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
- Imię: Adam
- lokalizacja: Wrocław
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Jest pięknie
nie myślałem aby troszkę bardziej schować rurę od turbo do IC ? Bo widzę że jesteś estetą a to jedyna rzecz która jakoś razi.... reszta na mega propsie.
Jakie planowane doladowanie?
nie myślałem aby troszkę bardziej schować rurę od turbo do IC ? Bo widzę że jesteś estetą a to jedyna rzecz która jakoś razi.... reszta na mega propsie.
Jakie planowane doladowanie?
BMWexpert Motorsport
- wzkurczak
- User
- Posty: 149
- Rejestracja: 15 lut 2010, o 20:53
- Imię: Tomek
- lokalizacja: Warszawa Zachod
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Gratuluje fajnego street killera, bardzo fajna sztuka, też swoje czasu szukałem e28 ale miała być w kolaż Bahamabeige albo Diamantschwarz i tu był problem żeby trafić fajna sztukę. jeśli nie jeździsz autem codziennie do pracy to proponuje zdrowo jeb*ąć wozem o glebę i troszkę rozstawić szerzej. Jeśli miał bym coś skrytykować to to ze wybór padł na m50, w takim kultowym już aucie jak e28 to aż się prosi m20 lub m30 na dopingu . Oczywiście to tylko moje skromne zdanie. Jeszcze raz gratuluje fajnego wozu i czekam na kreski bo jestem ciekawy jak będzie współpracować ten kolektor z GT30.
-
- User
- Posty: 18
- Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
- Imię: Rafał
- lokalizacja: Legionowo
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Wczoraj auto udało się finalnie wystroić, były różne doładowania ale finalnie stanęło na 1 barze, poniżej wykres:
Zależało mi na bezawaryjności motoru, dlatego chciałem aby auto fajnie się odpychało i przy tej mocy jest naprawdę dobrze, była możliwość zrobienia 400 koni ale obecna moc naprawdę jest zadawalająca dla mnie
Zależało mi na bezawaryjności motoru, dlatego chciałem aby auto fajnie się odpychało i przy tej mocy jest naprawdę dobrze, była możliwość zrobienia 400 koni ale obecna moc naprawdę jest zadawalająca dla mnie
- PiotrTF
- Turbo-Team
- Posty: 425
- Rejestracja: 19 mar 2012, o 11:29
- Imię: Piotr
- lokalizacja: Mława/Warszawa
- Lokalizacja: Turbo Familia
- Kontakt:
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Skąd ten dołek przy 4750RPM?
E36 / M50B25 / T04e @ FejsBook - Turbo Familia
Hamownia DynoProject
Hamownia DynoProject
- Karolo
- Forumowicz
- Posty: 1425
- Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
- Imię: Karol
- lokalizacja: Centrum
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Może vanos nie domaga. Kreski typowe dla tego doładowania. Na jakieś 1,5 miałbyś pewnie ze 430 hp.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
- Szpera
- Forumowicz
- Posty: 286
- Rejestracja: 13 lis 2010, o 13:56
- Imię: Grzesiek
- lokalizacja: Bielsk
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Siema, super projekt! W tej budzie mało kto sie spodziewa takiej mocy, wiec sleeper pierwsza klasa!
Przy jakich obrotach masz full boost na drodze? Jak oceniasz wstawanie tego turbo w 2.5?
Pozdro
Przy jakich obrotach masz full boost na drodze? Jak oceniasz wstawanie tego turbo w 2.5?
Pozdro
- g-rad
- Turbo-Team
- Posty: 733
- Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
- Imię: Radek
- lokalizacja: KO02MC
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel
Mieliśmy okazję pogadać u Zibiego przy strojeniu. Fajnie to jest złożone. Życzę bezawaryjnej jazdy i sukcesów na drodze