BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Jasiel
User
Posty: 18
Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
Imię: Rafał
lokalizacja: Legionowo

BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Jasiel »

Siema! :)
W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogę powiedzieć, iż udało się skończyć mój pierwszy projekt, dla którego bazą było piękne BMW e28, które wyjechało z fabryki w 1987 r.
Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami, momentami euforii i rezygnacji, wnioskami i zdobytym doświadczeniem oraz samym projektem i wielką pasją do motoryzacji.
Chciałbym podkreślić, iż tak naprawdę to dzięki temu forum i Wam wszystkim udało mi się zgromadzić sporo know-how które były niezbędne do rozpoczęcia prac i samą realizacją projektu na każdym etapie.
Na wstępie chcę zaznaczyć, że jest to mój pierwszy projekt, dlatego proszę Was o wyrozumiałość, a wszelkie dodatkowe rady i uwagi od Was będą dla mnie niezwykle cenne, bo nie zamierzam poprzestać na tym jednym projekcie ( w głowie mam już 2 kolejne ;) )
Jeśli chodzi o przyjęte założenia projektu, to było ich kilka ? po pierwsze chciałem, aby bazą dla mojego projektu był nietuzinkowy, ponadczasowy youngtimer, który z zewnątrz nie będzie się niczym wyróżniać, poza tym, iż będzie to bardzo zadbane, oryginalne 29-letnie BMW e28, a każda modyfikacja miała być tak przemyślana, aby nie trzeba było dokonywać nieodwracalnych zmian w konstrukcji samochodu (mam na myśli wiercenie, cięcie, spawanie podwozia, nadwozia etc.). I to pomimo wielu trudności udało się osiągnąć.
Wiele osób pewnie będzie się zastanawiać, dlaczego nowym sercem dla e28 był motor m50, a nie pięknie brzmiąca v8... Odpowiedź jest jednak prosta, od samego początku marzyło mi się uturbienie auta, a m50 są mocno popularne w tym temacie, więc to było dla mnie dużym ułatwieniem. Nie będę również wspominał o ograniczonym i z góry ustalonym budżetem, którego i tak nie udało się nie przekroczyć :P, mimo iż m50 udało się kupić w śmiesznych pieniądzach.
Chcę podziękować za ogromne wsparcie techniczne, merytoryczne oraz masę kupionych części od Kamila, które były niezbędne do ukończenia całego projektu. Kamil jeszcze raz ogromne DZIĘKI :)
Bmw e28 posiadam od marca 2015 roku, nim zacząłem pracę nad modyfikacją, musiałem najpierw zrobić remont blacharski (nie były to duże rzeczy, ale nie wyobrażałem sobie ich nie zrobić ;) ), natomiast od kwietnia 2016 rozpocząłem najciekawszy etap projektu - modyfikacje silnika i innych podzespołów. Wszystkich zainteresowanych poznaniem przebiegu prac zapraszam również na fejsbukowego fanpaga: BMW e28 by J.

A teraz przejdę do rzeczy:

Model: BMW e28 520i

Modyfikacje:

Silnik:
- swap z m20b20 na m50b25 vanos
- m50b25 po przeglądzie, odprężony przekładką, głowica po regeneracji, wymienione wszystkie uszczelnienia/uszczelki w silniku

Turbina:
Gt30

Układ dolotowy:
- IC Turboworks 330X280X76
- orurowanie alu 63mm
- kolektor ssący seria
- blow off hks 4 replika
- odma puszczona w atmosferę

Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy żeliwny + zrobiona przedłużka w celu montażu turbo na górze
- zawór wastegate 50mm + scrimmer pipe
- downpipe + reszta wydechu nierdzewka 3"
- 1 x łącznik elastyczny 3"
- tłumik końcowy rm motors przelot 3"

Układ paliwowy / wtryskowy:
- pompa paliwa zew 044 replika
- wtryski 630cc Siemens deka
- regulator ciśnienia paliwa seryjny

Elektronika / wskaźniki:
- Ecumaster det3 z wbudowanym map sensorem podpięty w fit
- brak sondy oraz przepływki
- wskaźniki boost i egt

Układ chłodzenia:
- chłodnica z e36 tds
- oryginalne visko
- założony zimny termostat

Układ napędowy:
- sprzęgło-docisk m57, tarcza 240mm, jednomas roztoczony
- skrzynia getrag seria
- most 3.07 póki co bez szpery + półosie z e24

Układ hamulcowy:
- zaciski i tarcze seria, zaciski przednie przeszły regenerację, w planach większe tarcze + zaciski 4-tłoczkowe
- serwo dwukomorowe + pompa od audi


Zawieszenie:
- póki co totalna seria, w planach jest jakieś obniżenie + lekkie utwardzenie

BODY KIT i wnętrze:
- nie ma żadnego body kitu, jedynie felgi zostały zmienione z oryginalnych 15stek na bbs rc 090 17 cali
- wnętrze totalna seria (w bardzo dobrym stanie)


Ostatnie zdjęcie zanim auto wjechało na podnośnik
Obrazek

Kilka telefonów i motor zakupiony
Obrazek

Regeneracja zacisków - auto brało udział w programie "101 napraw" emitowanym na TVN Turbo
Obrazek
Lekki bałagan, ale to tylko chwilowe
Obrazek

Motor na stojaku, po sprawdzeniu kompresji, gotowy do rozbiórki
Obrazek
Obrazek

Test szczelności głowicy nie wypadł dobrze, poszła do regeneracji
Obrazek
Obrazek

Przegląd pompy olejowej
Obrazek

Głowica gotowa - nowe zawory, uszczelniacze, prowadnice itd
Obrazek

O przeniesienie napędu zadbają większe półosie i dyfer z e24
Obrazek

Uszczeleczki i inne pierdoły
Obrazek

Paczka nr 1
Obrazek

Sprawca całego zamieszania
Obrazek

Paczka nr 2
Obrazek

To nie jedyny bimer w rodzinie - czarna 30-latka w 100% oryginalna ;)
Obrazek

M50 powoli się składało, a w międzyczasie wypadł stary silnik
Obrazek
Obrazek

M50 w komorze, wstępne pasowanie
Obrazek

Kolektor wydechowy żeliwny wszystkim dobrze znany
Obrazek

Standardowe sprzęgło na bazie m57 - nie wiem po co ktoś pomalował docisk na niebiesko, nie wnikałem...
Obrazek

Po ustawieniu prawidłowo motoru można było zrobić łapy silnika
Obrazek

Pasowanie suszarki - niestety montaż turbo na dole jest niemożliwy przy tym kolektorze, ponieważ suszarka uderza w drążek kierowniczy
Obrazek

Aby turbo można było zamontować u góry trzeba było zmajstrować taką przedłużkę - wstępny projekt
Obrazek

Tutaj profesjonalny szablon w całej okazałości
Obrazek

A tutaj przedłużka na gotowo - pospawana z dwóch stron z płaskownika nierdzewnego 6mm grubości
Obrazek

Łapa została przedłużona o 12mm
Obrazek

Przerobiony wybierak biegów + shortshifter
Obrazek

Serwo + pompa hamulcowa od audi
Obrazek

Intercooler turboworks + kolanka
Obrazek

Po długich poszukiwaniach udało się dobrać wał napędowy bez konieczności skracania
Obrazek

Materiały na wydech
Obrazek

Downpipe
Obrazek

Dalsza część wydechu
Obrazek

Nie było łatwo - mało miejsca ale jakoś poszło
Obrazek

Przymiarki na aucie
Obrazek

Układ wydechowy bliski ukończenia
Obrazek

Tłumik + końcówka rm motors
Obrazek

Pasowanie końcówki
Obrazek

Wydech na gotowo
Obrazek

Po wydechu przyszedł czas na orurowanie wastegate'a
Obrazek
Obrazek

Udało się kupić po długim czasie bbsy rcki
Obrazek

Przymiarki
Obrazek

O odpowiednią porcję paliwa zadbają wtryskiwacze Siemens deka
Obrazek

Wszystko powoli zaczyna nabierać kształtu
Obrazek

Spływ oleju w obudowe
Obrazek

Auto w zasadzie skończone, podłączony ecumaster, sprawdzanie czy wszystko działa
Obrazek

Tak się prezentuje komora prawie na gotowo - brakuje wiatraka, zbiorniczka spryskiwaczy, rozpórki...
Obrazek
Obrazek

Efekt końcowy
Obrazek
Obrazek

W tej chwili ostatnia prosta - strojenie, planowane na 1 października, zatem napewno będzie można obejrzeć beemera na zakończeniu sezonu Youngtimer Warsaw 9 października :)
caserwis
Turbo-Team
Posty: 664
Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
Imię: Wojtek
lokalizacja: Jarosław

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: caserwis »

Skrzynie zostawiłeś serie getraga z m20?
kamil7s
Turbo-Team
Posty: 543
Rejestracja: 22 kwie 2012, o 15:59
Imię: Kamil
lokalizacja: Nams

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: kamil7s »

Ładnie wyszło, moze jakieś dystanse żeby nie stała tak wąsko ? :)
E30 325
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: farmer91 »

Gratuluję projektu, pierwsze e28 chyba na forum :-) zawsze jarałem się tym modelem piątki i też rozważałem zakup takiej do projektu ale ostatecznie padło na e30, a już w ogóle podjarałem się na maxa jak trafiłem kiedyś na pewnien filmik na YT z e28 m50 turbo ze Szwecji upalającej po Nurburgringu :-D przygotuj się że prędzej czy później będziesz musiał zmienić skrzynie na ZF -a bo ta pewnie nie wytrzyma, a razem z tym pewnie i wał napędowy bo ZF jest większy. I przyglądaj się połączeniu turbo - kolektor wydechowy, bo też mieliśmy ze znajomym taką przejściówkę i parę razy wydmuchało tam uszczelkę. Po za tym auto baja :-) poprawić tylko z czasem hamulce i zawieszenie i jest piękny klasyk sleeper który nie jednego zaskoczy, i to mocno :-D
marcc
User
Posty: 30
Rejestracja: 10 sty 2016, o 20:16
Imię: Marcin
lokalizacja: Navan

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: marcc »

Piękny sleeper :)
atom1
Forumowicz
Posty: 569
Rejestracja: 26 gru 2013, o 09:55
Imię: Karol
lokalizacja: Podlasie

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: atom1 »

wymarzony projekt dla mnie
Nando-e28
Forumowicz
Posty: 264
Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
Imię: Sebastian
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Nando-e28 »

Kurde ubiegles mnie o jakies 2 lata :D mam taki sam projekt w planach, na razie kupiłem dobra bazę i będę robił lekkie poprawki lakiernicze :)
Jasiel
User
Posty: 18
Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
Imię: Rafał
lokalizacja: Legionowo

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Jasiel »

caserwis pisze:Skrzynie zostawiłeś serie getraga z m20?
Nie, skrzynia jest z m50 getrag
kamil7s pisze:Ładnie wyszło, moze jakieś dystanse żeby nie stała tak wąsko ? :)
Myślę nad dystansami, ale najpierw chcę obniżyć auto żeby zobaczyć jak mocno będę mógł odsadzić koło aby nic nie tarło :)
farmer91 pisze:Gratuluję projektu, pierwsze e28 chyba na forum :-) zawsze jarałem się tym modelem piątki i też rozważałem zakup takiej do projektu ale ostatecznie padło na e30, a już w ogóle podjarałem się na maxa jak trafiłem kiedyś na pewnien filmik na YT z e28 m50 turbo ze Szwecji upalającej po Nurburgringu :-D przygotuj się że prędzej czy później będziesz musiał zmienić skrzynie na ZF -a bo ta pewnie nie wytrzyma, a razem z tym pewnie i wał napędowy bo ZF jest większy. I przyglądaj się połączeniu turbo - kolektor wydechowy, bo też mieliśmy ze znajomym taką przejściówkę i parę razy wydmuchało tam
uszczelkę. Po za tym auto baja :-) poprawić tylko z czasem hamulce i zawieszenie i jest piękny klasyk sleeper który nie jednego zaskoczy, i to mocno :-D
Domyślam się że getrag może prędzej czy później odmówić współpracy, będę myśłał wtedy nad zf-em :) Dzięki za radę o połączeniu turbo-kolektor, będę się temu przyglądał ;)
Awatar użytkownika
leo
Turbo-Team
Posty: 931
Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
Imię: Adam
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: leo »

Jest pięknie :ok:

nie myślałem aby troszkę bardziej schować rurę od turbo do IC ? Bo widzę że jesteś estetą a to jedyna rzecz która jakoś razi.... reszta na mega propsie.

Jakie planowane doladowanie?
BMWexpert Motorsport
Awatar użytkownika
wzkurczak
User
Posty: 149
Rejestracja: 15 lut 2010, o 20:53
Imię: Tomek
lokalizacja: Warszawa Zachod

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: wzkurczak »

Gratuluje fajnego street killera, bardzo fajna sztuka, też swoje czasu szukałem e28 ale miała być w kolaż Bahamabeige albo Diamantschwarz i tu był problem żeby trafić fajna sztukę. jeśli nie jeździsz autem codziennie do pracy to proponuje zdrowo jeb*ąć wozem o glebę :wink2: i troszkę rozstawić szerzej. Jeśli miał bym coś skrytykować to to ze wybór padł na m50, w takim kultowym już aucie jak e28 to aż się prosi m20 lub m30 na dopingu :hammer:. Oczywiście to tylko moje skromne zdanie. Jeszcze raz gratuluje fajnego wozu i czekam na kreski bo jestem ciekawy jak będzie współpracować ten kolektor z GT30.
Jasiel
User
Posty: 18
Rejestracja: 2 lut 2015, o 21:02
Imię: Rafał
lokalizacja: Legionowo

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Jasiel »

Wczoraj auto udało się finalnie wystroić, były różne doładowania ale finalnie stanęło na 1 barze, poniżej wykres:
Obrazek

Zależało mi na bezawaryjności motoru, dlatego chciałem aby auto fajnie się odpychało i przy tej mocy jest naprawdę dobrze, była możliwość zrobienia 400 koni ale obecna moc naprawdę jest zadawalająca dla mnie :)
Awatar użytkownika
PiotrTF
Turbo-Team
Posty: 424
Rejestracja: 19 mar 2012, o 11:29
Imię: Piotr
lokalizacja: Mława/Warszawa
Lokalizacja: Turbo Familia
Kontakt:

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: PiotrTF »

Skąd ten dołek przy 4750RPM?
E36 / M50B25 / T04e @ FejsBook - Turbo Familia
Hamownia DynoProject
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Karolo »

Może vanos nie domaga. Kreski typowe dla tego doładowania. Na jakieś 1,5 miałbyś pewnie ze 430 hp.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
Szpera
Forumowicz
Posty: 286
Rejestracja: 13 lis 2010, o 13:56
Imię: Grzesiek
lokalizacja: Bielsk

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: Szpera »

Siema, super projekt! W tej budzie mało kto sie spodziewa takiej mocy, wiec sleeper pierwsza klasa!
Przy jakich obrotach masz full boost na drodze? Jak oceniasz wstawanie tego turbo w 2.5?
Pozdro
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: BMW e28 m50b25 Turbo by Jasiel

Post autor: g-rad »

Mieliśmy okazję pogadać u Zibiego przy strojeniu. Fajnie to jest złożone. Życzę bezawaryjnej jazdy i sukcesów na drodze :)
ODPOWIEDZ