BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Latem tego roku miałem okazję pracować nad BMW E30 Łukasza. Zadań do wykonania było wiele. Głównymi założeniami były m.in. odnowa komory silnika pod względem lakierniczym, remont silnika oraz instalacja kompresora. Silnik to M50B25 z wałem korbowym od M54B30 oraz kutymi tłokami Wiseco 8.5:1CR 85mm. W efekcie uzyskaliśmy pojemność skokową równą 3050cc. Kompresor to Rotrex C38-81, wodny intercooler, wtryskiwacze 630cc, pompa paliwa Deatschwerks, strojenie Ecumaster EMU. Reszta informacji w fotorelacji poniżej.

Komora silnika przed rozpoczęciem prac

Obrazek

Po wyjęciu silnika

Obrazek

Ognisk korozji było sporo ? na zdjęciach tylko część z nich

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W trakcie prac rozbiórkowych przed wizytą na piaskarni

Obrazek

Podczas piaskowania

Obrazek

Stan po piaskowaniu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęć rdzy i poszczególnych elementów po piaskowaniu jest więcej, ale nie to jest w końcu clue tego tematu

Obrazek

Dopiero po piaskowaniu zdemontowaliśmy przednią szybę (żeby nie zapiaszczyć całego wnętrza pojazdu) w celu sprawdzenia, co kryje się pod uszczelką

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Naprawa mocowań nagrzewnicy w ścianie grodziowej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do niektórych miejsc piaskarz nie doszedł, więc trzeba było oczyścić je mechanicznie

Obrazek

Obrazek

Górna osłona podłużnicy

Obrazek

Obrazek

Dolna część podstawy akumulatora

Obrazek

Obrazek

Przed oddaniem do lakiernika pozostało usunięcie starych mastyk oraz niepotrzebnych mocowań

Obrazek

Obrazek

Odnowiona belka, stabilizator oraz uchwyty gum stabilizatora

Obrazek

Obrazek

Podkład reaktywny, laweta i lakiernik

Obrazek
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

Kiedy samochód został wywieziony do lakiernika, mogłem zabrać się za rzeczy sprawiające mi więcej przyjemności podczas pracy ? tj. remont silnika. Pomiary kutych tłoków.

Obrazek

Obrazek

Aby zmieścić korbowody od M50NV z wałem od M54B30 trzeba było powiększyć wnęki w bloku silnika na ruch korbowodów

Obrazek

Blok silnika po pełnej obróbce pomalowany na biało zgodnie z życzeniem klienta

Obrazek

Sprawdzenie pracy szlifierzy

Obrazek

Pasowanie luzów na zamkach pierścieni

Obrazek

Obrazek

Powoli składamy ? najpierw wał

Obrazek

? i dalej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przegląd pompy oleju ? od M52

Obrazek

Kompletnie nowy rozrząd

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Głowica po pełnej obróbce

Obrazek

Szpilki ARP do głowicy

Obrazek

Głowica na miejscu

Obrazek

Obrazek

Komplet nowych popychaczy hydraulicznych

Obrazek

Obrazek

Rozrząd

Obrazek

Nowe cewki

Obrazek

Jeszcze czujniki ciśnienia oraz temperatury oleju pod EMU

Obrazek

Słupek na gotowo

Obrazek
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

Po remoncie silnika przyszedł czas na regeneracje kompresora. Co prawda, właściciel dla własnego spokoju ostatecznie zdecydował się na całkowicie nowy kompresor, lecz sama rozbiórka, wymiana komponentów i składanie z powrotem było o tyle ciekawe, że według producenta kompresor jest nierozbieralny.

Obrazek

Obrazek

Demontaż poszczególnych łożyskowań

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rotrex ma własny wewnętrzny napęd do przetłaczania oleju

Obrazek

Wałek przenoszący napęd z koła pasowego na przekładnie planetarną

Obrazek

Kompresor rozebrany

Obrazek

Wymiana łożysk na rollerach

Obrazek

Po wymianie wszystkich łożysk i uszczelnień składanie z powrotem ? Rotrex pisząc, że jest to kompresor nierozbieralny, wie co mówi :). Lekko nie było ze składaniem.

Obrazek

Próbowałem go składać w różnej kolejności i często zabawę rozpoczynałem od nowa

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W międzyczasie prac nad E30tką Łukasza popełniłem także takie S50B30 Kompresor

Obrazek

Od dłuższego czasu buduję także ?od zera? Toyotę AE86 z silnikiem GM V8 LSX 7.4-litra z przeznaczeniem do driftu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po kilkunastu dniach samochód wrócił od lakiernika

Obrazek

Naprawiane podszybie

Obrazek

Obrazek

Wnęka akumulatora i mocowanie zbiorniczka wyrównawczego wody

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mając komorę silnika odnowioną można było rozpocząć montaż wszystkiego z powrotem

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Silnik wraca do karoserii

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

Łukasz zażyczył sobie także montaż baranów oraz wyciszenie układu wydechowego, gdyż był za głośny

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prace nad układem wydechowym

Obrazek

Obrazek

Wspornik do skrzyni biegów

Obrazek

Obrazek

Obspawany v-band

Obrazek

Komorowo-przelotowy tłumik środkowy od MTG

Obrazek

Dalsza część układu wydechowego

Obrazek

Obrazek

V-bandy dla ułatwienia demontażu i montażu

Obrazek

Końcówki

Obrazek

Obrazek

Mocowanie listwy elektrycznej

Obrazek

Zbiorniczek wyrównawczy

Obrazek

EGT do korekty paliwowej przez EMU

Obrazek

Silnik został dotarty na wolnossąco, zrobił przebieg ~500 kilometrów i w końcu mogliśmy zabrać się do pracy nad instalacją kompresora. Mocowanie kompresora:

Obrazek

Obrazek

Kółko pasowe kompresora wypadało akurat w wejście do chłodnicy wody

Obrazek

Zamówiliśmy więc customową chłodnicę na wymiar

Obrazek

? której trzeba było zrobić mocowania ? na zdjęciu szyna dolna

Obrazek

W tle widać także chłodnicę oleju kompresora oraz chłodnicę wody do watercoolera

Obrazek

Obrazek

Mocowanie górne

Obrazek

Obrazek

O wicher zadba 16? SPAL

Obrazek

Mocowania zbiorniczka i filtra oleju kompresora

Obrazek

Uchwyty dla przewodów

Obrazek

Kompresor na swoim miejscu, jego układ smarowania oraz wsporniki usztywniające

Obrazek

Podczas prac

Obrazek

Obrazek

Silnik został wystrojony na 1.25bar, co zaowocowało wynikiem 418KM i 484NM

Obrazek

Efekt końcowy pod maską

Obrazek

Obrazek

Samochód czekając na odbiór Łukasza

Obrazek

To byłoby na tyle. Jak znów uda się znaleźć chwilę czasu, to postaram się opisać kolejny projekt, nad którym miałem możliwość pracować.

Pozdrawiam,

Michał Małecki.
dzorczbond
User
Posty: 91
Rejestracja: 28 maja 2014, o 18:43
Imię: Tomek
lokalizacja: Brzeg

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: dzorczbond »

gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt :ok: dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki :D
Awatar użytkownika
leo
Turbo-Team
Posty: 931
Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
Imię: Adam
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: leo »

Byłem, widziałem i szaaaanuje :)

Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach...... :clap:
BMWexpert Motorsport
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: farmer91 »

Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

dzorczbond pisze:gratki za wlozana prace i tak wspanialy efekt :ok: dzisiaj to moje najlepiej zagospodarowane 15 minut by ogladac takie widoki :D
Co zrobić? Taka praca... :wink2:
leo pisze:Byłem, widziałem i szaaaanuje :)

Jak zwykle profi robota od A do Z.... tak jak mówiłem podziwiam twoją cierpliwośc do robienia blacharki w takich autach...... :clap:
Dzięki!
farmer91 pisze:Jaką średnicę mają rury układu wydechowego? 2x 2,25"? 2,5"?
2x51mm. Nie ma sensu robić 2x2,5", bo łączne pole powierzchni wychodzi praktycznie o 40% większe niż w przypadku wydechu 3.0".

Pozdr.
Awatar użytkownika
Pan. B
Forumowicz
Posty: 409
Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
Imię: Marcin
lokalizacja: Biały Kościół

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Pan. B »

Profi robota jak zawsze.
Do mocowania przewodów można kupić gotowe rozwiązanie powleczone gumą. Przy tych waszych może przecierać sie wąż.
Robota blacharska zawsze zajmuje wiecej czasu i jest mniej przyjemna niż składanie czystych klocków ;)
Znam to z autopsji ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Michał_Małecki »

Pan. B pisze:Profi robota jak zawsze.
Do mocowania przewodów można kupić gotowe rozwiązanie powleczone gumą. Przy tych waszych może przecierać sie wąż.
Wiem, często je stosuje, ale nie zawsze pasują. Tutaj przewody mają sporo luzu wewnątrz, także nic im się nie stanie.
Awatar użytkownika
Pan. B
Forumowicz
Posty: 409
Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
Imię: Marcin
lokalizacja: Biały Kościół

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Pan. B »

:ok:
Podoba mi się przebieg Nm i KM.
Rotrex pompuje wraz z wzrostem obrotów jak vortech?
Kolektory to wyrób własny czy gotowiec schmiedmann ?
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Blacha »

Michał jak zwykle pozamiatał.
Tam są seryjne wałki ustawione na znaki czy coś było kręcone ?

Świetna robota :pasuje:
AE-LSX twoje ? :devill2:
farmer91
Turbo-Team
Posty: 357
Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
Imię: Paweł
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: farmer91 »

Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.
owiec
User
Posty: 57
Rejestracja: 24 lis 2009, o 20:48
Imię: Marcin
lokalizacja: [RJS]

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: owiec »

farmer91 pisze:Z tego co wiem to Michał ma większego rarytasa niż AE, bo E9.
jesli to prawda, to moglby opisac tu takie E9 :heh:
Nando-e28
Forumowicz
Posty: 264
Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
Imię: Sebastian
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E30 M50 3.05 Rotrex C38-81 dla Łukasza

Post autor: Nando-e28 »

Zaraz wystosuje petycje do Michala by opisal jeszcze kilka projektow. Prosze sie podpisac :p
ODPOWIEDZ