BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

Witam. Przyszedł czas i na mnie... Chciałbym wam przedstawić moje Beti :wink2:
E30 M50B25V po kilku drobnych modyfikacjach :)

Silnik:

- blok m50b25 (żeliwny) vanos,
- seria Tłoki spasowane na 0,06mm,
- pierścienie NPR,
- seria korbowody,
- uszczelka głowicy x 2 + przekładka głowicy 0,6mm, złożone na Loctite 3020,
- głowica splanowana, sprawdzna na szczelność, wymiana uszczelniaczy zaworowych, docieranie gniazd zaworowych, nowe hydro-popychacze x24
- śruby do głowicy nowe ale seryjne, dokręcone według producenta a następnie poprawione na 95Nm,
- panewki główne: seria,
- panewki korbowodów: King Racing,
- śruby korbowodów: seria,
- wymienione ślizgi, łańcuszki i napinacz rozrządu,
- pompa oleju M52,
- spływ oleju w obudowie rozrządu,
- zalany Liqui Moly 10w60,
- świece ngk bkr7e.

Turbina:
- Gt35.30 replika , ładuje od 2600 , pełny boost 1,2 bar od 4000rpm,
- MBC Turbosmart

Układ dolotowy:
- cały dolot aluminiowy 3" ,
- złączki silikonowe 3",
- intercooler 3" wyjścia ? 450x300,
- redukacja z 2,5" -> 3" (turbo) silikon,
- przepływomierz wywalony,
- odma odłączona z układu ? zbiorniczek dodatkowy,
- Blow Off HKS 4,
- filtr powietrza HKS,
- kolektor ssący M50B25 seria,
- Przepustnica seria,
- Opaski na całości SGB.

Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy Top Maunt od FTWL,
- zawór WG 44mm replika Tiala,
- tłumiki 2 x 3" przelotowe nierdzewka turboworks,
- 1 x lacznik elastyczny 3",
- egt nagwintowane w kolektor,
- vband,
- 10 metrów bandaż bazaltowy termiczny.

Układ wtryskowy - paliwa :
- wtryski 630cc deka siemens,
- regulator cisnienia paliwa seryjny,
- listwa paliwa seria,
- sportowy filtr paliwa,
- pompa wew 040 replika .

Elektronika
- ecumaster det3 map sensor 1,5bar,
- brak sond, brak przeplywki,
- auto gauge: boost, egt, temperatura oleju, ciśnienie oleju,
- strojenie Michał Małecki.


Układ chłodzenia:
- chlodnica seria bmw TDS,
- wentylator SPAL,
- termostat 60*C.

Układ napędowy:
- sprzęgło : dwutarcz własnej produkcji na docisku z 2.8,
- skrzynia zmieniona z getraga na zf 2,8,
- dyfer zmieniony na 3,64 z 40% szperą.



Podziekowania:

- dla żony za cierplwość, ;)
- dla pomagiera Antka, który spędził całą masę godzin razem ze mna przy aucie :piwo: :piwo:
- dla wynalazcy Antka, który zaprojektował a następnie wyciął flansze turbiny, kolektora, przekładkę pod głowice a także przekładkę do sprzęgła :piwo: :piwo:
- dla wszystkich którzy trzymali kciuki za projekt. :clap:


Małe foto story...



Takie coś udało mi się kupić :rozczarowany:
Obrazek
Obrazek

Zewnętrznie auto nie prezentowało się najlepiej ale buda była zdrowa dlatego auto szybko przeszło lifting i wyglądało nieco lepiej :)

Obrazek

Zapadła decyzja o uturbieniu, więc trzeba było zabrać sie za silnik...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Jakieś tam czyszczenie bloku, przed


Obrazek


i po...


Obrazek


Dalsze prace rozbiórkowe.


Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po demontażu głowicy okazało się że blok jest dosyć mocno wyeksploatowany. Zapadła decyzja o tulejowaniu bloku, którym zajęła się firma Dziak ze Świdnika. Tłoki spasowano na 0,06mm. Blok oczywiście splanowany po tulejowaniu.

Blok po obróbce.

Obrazek

A tutaj blok zmontowany z układem korbowo-tłokowym oraz nowy jasnoniebieski sweterek.

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Gdzieś w tle skrzynia Getrag i ZF.


Obrazek

Różnica w pompach oleju. Mniejsza zębatka to M50 a większa to M52.

Obrazek

Czerwone spodnie...

Obrazek

I kanarkowa czapeczka.

Obrazek
Obrazek

W tzw między czasie jakaś tam renowacja komory silnika.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Udało dorwać sie serwo od IXa. Oczywiście oddałem je do piaskowania a następnie do lakierowania.


Obrazek


Trochę podeschło, trzeba wkładać silnik.


Obrazek


Na głównym planie pomagier Antek, żeby nie było że nic nie robił.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Przeróbka zbiornika paliwa pod wewnętrzną pompe 040. Jak się okazało po zakupie, pompa nie mieściła sie w oryginalny otwór w zbiorniku. Padł pomysł żeby go powiększyć i założyć dekielek od Astry F, czujnik poziomu paliwa również przeniesiony obok.


Obrazek
Obrazek
Obrazek


Dwutarcz również udało sie zmontować po uprzednim dostarczeniu przekładki przez "wynalazce" Antka


Obrazek


Jakaś fota z docierania silnika N/A


Obrazek


Złożone auto? Hmm... No to znowu rozbieramy.
Pierwsze przymiarki kolektora i Turbiny.


Obrazek


Modeling downpipe.


Obrazek
Obrazek


Jako że z tym kolektorem i tą turbiną w E30 jest bardzo ciasno, padł pomysł przerobienia mocowania filtra powietrza z racji tego że się tam nie mieścił. Mam bzika na punkcie szczelności więc w muszli ssącej wytoczyłem dwa rowki na oringi a następnie "wynalazca" Antek dorobił flansze z nierdzewki do zamontowania filtra powietrza. Wygladało to mniej więcej tak...


Obrazek
Obrazek


Mimo wszystko obudowa filtra delikatnie dotyka pasa przedniego


Obrazek
Obrazek
Obrazek


Wg zamontowany od dołu kolektora


Obrazek


Z grubsza ogarnięte pod maską. Ukurzone mocno bo to trwa i trwa...


Obrazek


Bardzo ciasno obok pompy ABS-u. Hmm... A po co mi ta pompa?????


Obrazek


Coraz bliżej końca... Wpadła też nowa chłodnica bo stara miała już dosyć.


Obrazek
Obrazek


Pomagier Antek, zrzuca 2cm kurzu.


Obrazek


Na koniec wpadł niższy zawias z dolnej półki oraz Keskin KT1


Obrazek
Obrazek
Obrazek


No i w sumie to by było na tyle... Kropkę nad i postawił Michał Małecki, za co chciałbym jeszcze raz podziękować.
Kresek nie ma bo auto było strojone w ostatnie ciepłe dni października i w sumie nie było już kiedy wskoczyć na rolki. Póki co auto zimuje i czeka na wiosnę, ale mam nadzieję że ona szybko nadejdzie to wtedy dorzucę jakiś wykres. Wystrojone finalnie na... Michał jak to było? 1,3 bar opadający na 1,2bar przy wysokich obrotach?

Dziękuje za uwagę i pozdrawiam.
Nando-e28
Forumowicz
Posty: 264
Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
Imię: Sebastian
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Nando-e28 »

Jaki to dokladnie kolor nadwozia? Fajna fura :)
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

Nando-e28 pisze:Jaki to dokladnie kolor nadwozia? Fajna fura :)

Dzięki :heh: Kolor jest z palety Subaru STI. Ale dokładnego kodu nie pamiętam :kwasny:
Awatar użytkownika
PiotrTF
Turbo-Team
Posty: 424
Rejestracja: 19 mar 2012, o 11:29
Imię: Piotr
lokalizacja: Mława/Warszawa
Lokalizacja: Turbo Familia
Kontakt:

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: PiotrTF »

Bardzo fajny patent z mocowaniem filtra powietrza. Przydałoby się jeszcze go trochę jakoś odgrodzić bo M50 z top-mountem robi pod maską piekarnik.
E36 / M50B25 / T04e @ FejsBook - Turbo Familia
Hamownia DynoProject
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

kretfr pisze:Bardzo fajny patent z mocowaniem filtra powietrza. Przydałoby się jeszcze go trochę jakoś odgrodzić bo M50 z top-mountem robi pod maską piekarnik.
W sumie inaczej się nie dało z powodu braku miejsca, nie wchodzi w grę żadne kolano na stronie ssącej ani nic tym podobne. Miałem do wyboru albo stalową siatkę albo coś wykombinować :wink2: Jak zwykle wolałem to drugie :heh: Miałem coś odgrodzić ale w sumie też nie ma za bardzo jak. :kwasny: :kwasny:
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Miś »

Ile udało się uzyskać? :)
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
ubnt321
User
Posty: 55
Rejestracja: 12 lut 2017, o 20:42
Imię: Daniel
lokalizacja: Warszawa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: ubnt321 »

Czemu tulejowałeś blok ? Ja tez miałem progi jak cholera, ale rozwiert do 85mm i blok jak nowy.
gadziuWLKP
Forumowicz
Posty: 537
Rejestracja: 14 gru 2017, o 18:29
Imię: Adam
lokalizacja: Wlkp

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: gadziuWLKP »

Jaki jest sterownik silnika?
One w serii chyba nie miały czujników stukowych?
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

ubnt321 pisze:Czemu tulejowałeś blok ? Ja tez miałem progi jak cholera, ale rozwiert do 85mm i blok jak nowy.
Z perspektywy czasu musze przyznać, żę kilka rzeczy które zrobiłem w swoim projekcie zrobiłbym teraz inaczej. Ale wtedy był taki pomysł i tak zostało to zrobione... :heh:

gadziuWLKP pisze:Jaki jest sterownik silnika?
One w serii chyba nie miały czujników stukowych?

Sterownik z końcówką 413. Czujniki stuku seryjne :ok:
gadziuWLKP
Forumowicz
Posty: 537
Rejestracja: 14 gru 2017, o 18:29
Imię: Adam
lokalizacja: Wlkp

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: gadziuWLKP »

Z perspektywy czasu muszę przyznać, że kilka rzeczy które zrobiłem w swoim projekcie zrobiłbym teraz inaczej. Ale wtedy był taki pomysł i tak zostało to zrobione... :heh:


Co byś zrobił inaczej? Mam jeszcze nie otwarty silnik M50B25NV i przymierzam się do tematu strokera.
Przy okazji wiesz jakie są wszystkie minusy jeżdżenia bez turbo na odprężonym silniku?
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

Miś pisze:Ile udało się uzyskać? :)

Przeczytaj uważnie podpis pod ostatnim zdjęciem tematu, tam wszystko pisze :wink2:

gadziuWLKP pisze: Co byś zrobił inaczej? Mam jeszcze nie otwarty silnik M50B25NV i przymierzam się do tematu strokera.
Przy okazji wiesz jakie są wszystkie minusy jeżdżenia bez turbo na odprężonym silniku?

Stroker... I to na największą pojemność jaką się da zrobić M50, kucizna kpl., szpilki głowicy M12, odprężyć bez kanapki, sterowanie turbiny zaworkiem z VW 1.8T (ale to jeszcze ogarne u siebie), głowica z silnika z NV z podwójnymi sprężynkami zaworów i dmuchał ile się tylko da :clap: :clap: :clap:

Masz silnik M50B25NV i dlatego nie masz fabrycznie czujników stuku, czujniki były w M50B25V.

Minusy jeżdżenia na odprężonym silniku? A bo ja wiem czy takowe są? Przecież jak założysz turbo to nie da się jeździć non stop na doładowaniu, dosyć często silnik zanim złapie optymalne obroty będzie pracował na podciśnieniu, albo w mieście na światłach ta sama sytuacja. Nie da sie zawsze jechać pełnym ogniem.

Także wydaje mi się że gdyby jeżdżenie na odprężonym silniku bez turbo było dla niego szkodliwe to tak samo szkodliwe będzie w dalszej cześci eksploatacji również z turbo. Więc raczej bez znaczenia...
gadziuWLKP
Forumowicz
Posty: 537
Rejestracja: 14 gru 2017, o 18:29
Imię: Adam
lokalizacja: Wlkp

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: gadziuWLKP »

Wg mojego rozeznania minusami sa:
- spaliny :)
- mniejsza moc w stosunku do nieodprezonego ale nie wiem o ile %
- spalanie
+ to ze mozna lac gorsze paliwo...
Jezeli cos zle pisze to mnie poprawcie.
Nie wiem jak w tym przypadku wyglada odpornosc na spalanie stukowe - czy jest wieksze?
Seboo
User
Posty: 182
Rejestracja: 11 lip 2015, o 00:23
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poniatowa

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: Seboo »

gadziuWLKP pisze:Wg mojego rozeznania minusami sa:
- spaliny :)
- mniejsza moc w stosunku do nieodprezonego ale nie wiem o ile %
- spalanie
+ to ze mozna lac gorsze paliwo...
Jezeli cos zle pisze to mnie poprawcie.
Nie wiem jak w tym przypadku wyglada odpornosc na spalanie stukowe - czy jest wieksze?

Myślałem że chodzi Ci np. o żywotność silnika czy coś... takie minusy jak napisałeś to nie minusy :wink2:

Silnik odpręża się by nie doszło do spalania stukowego, bezpośrednio moc wtedy maleje bo spada sprawność silnika. Odprężanie z drugiej strony sprawia iż można zastosować większe ciśnienie doładowania i to dopiero może przyczynić się do wzrostu mocy. :ok:
Awatar użytkownika
leo
Turbo-Team
Posty: 931
Rejestracja: 11 paź 2012, o 22:07
Imię: Adam
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: leo »

Strasznie lubie czytać takie tematy jak komuś się chce wrzucić zdjęcia z budowy.... przypomina mi się zaraz czas jak zaczynałem bywać na tym forum. Wtedy pojawiały sięco chwile to nowe tematy... teraz to wszytsko trochę zdechło a szkoda....
Gratuluje projektu.... jedyne co bym zmienił to kolorki :) ale to tylko moje zboczenie :)
BMWexpert Motorsport
atom1
Forumowicz
Posty: 569
Rejestracja: 26 gru 2013, o 09:55
Imię: Karol
lokalizacja: Podlasie

Re: BMW E30 M50B25 Turbo 1.2bar

Post autor: atom1 »

zdechlo przez to ze nieludzki rozmiar zdjec mozna tylko wklejac i raczej nikomu sie nei chce specjalnie na jedno forum zmniejszac
ODPOWIEDZ