BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Michał_Małecki »

Niedawno miałem okazję pracować nad BMW E39 540i z silnikiem M62TUB44, do którego dołożyłem instalacje kompresora ASA T1-523. Kompresor ten stosowany jest m.in. przez G-Power do doładowania silników z M3 S65. Poprawy wymagało także sprzęgło, które miało problemy z przeniesieniem fabrycznego momentu obrotowego. Po krótkim wstępie czas oczywiście na zdjęcia.

Stan przed rozpoczęciem prac

Obrazek

Zabrałem się najpierw za sprzęgło

Obrazek

Nowy docisk Sachs Performance dla S54, tarcza kevlarowa i odnowione koło dwumasowe

Obrazek

Obrazek

Zestaw z powrotem na samochodzie

Obrazek

Obrazek

Gabarytowo kompresor raczej nie jest mały

Obrazek

Dotoczone dodatkowe koło pasowe na wał korbowy do napędu kompresora

Obrazek

Obrazek

Montowane wewnątrz oryginalnego głównego koła pasowego

Obrazek

Aby rozpocząć prace z montażem kompresora konieczne było przeniesienie zbiorniczka płynu od wspomagania oraz obudowy filtra oleju na drugą stronę.

Obrazek

Obrazek

Najpierw dorobiłem uchwyt do kompresora

Obrazek

Obrazek

Kompresor jest na tyle duży i dosyć ciężki, że do ustawiania musiałem wspomóc się belką do podnoszenia silnika.

Obrazek

Obrazek

Kiedy pozycje samego kompresora miałem już wstępnie określoną mogłem zabrać sie za stworzenie mocowania od strony silnika.

Obrazek

Zazwyczaj mocuje kompresory do silników M60/M62 od strony pasażera. Jednak Piotr postawił warunek pozostawienia klimatyzacji, stąd montaż po stronie kierowcy.

Obrazek

W trakcie osiowania

Obrazek

Mocowanie w trakcie prac

Obrazek

Wstępnie spasowane na samochodzie oraz silniku

Obrazek

Miejsca pozostało niewiele

Obrazek

Układ paska klinowego ? docelowo pasek klinowy będzie 8PK w celu zminimalizowania problemów ze ślizganiem się paska podczas przyspieszeń.

Obrazek

Obrazek

Napinacz

Obrazek

Spływ z kompresora

Obrazek

Dużo pracy musiałem poświęcić na poprowadzenie przewodów do obudowy filtra oleju w związku z jego przenosinami.

Obrazek

Każda z końcówek musiała zostać przespawana pod odpowiednim kątem, aby umożliwić montaż

Obrazek

Przy filtrze

Obrazek

Zasilanie kompresora w olej

Obrazek

Początki układu dolotowego od stożka do kompresora wraz ze wspornikiem utrzymującym kompresor w miejscu.

Obrazek

Obrazek

Prace nad dolotem

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przy okazji prac nad dolotem uspawałem oil catch tanka

Obrazek

Mocowanie

Obrazek

Drugi dolot od kompresora do przepustnicy w trakcie prac

Obrazek

Obrazek

Doloty na gotowo

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cdn.
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Michał_Małecki »

Dopasowana osłona silnika do nowego dolotu

Obrazek

Mocowanie kompresora na gotowo przed malowaniem proszkowym

Obrazek

Obrazek

Kiedy bardziej ?twórcza? część prac była już za mną, zdemontowałem kolektor ssący do przeprowadzenia zmian w układzie odmy oraz pokrywy zaworów, aby je oddać do odnowienia.

Obrazek

Pozbyłem się też fabrycznej tylniej klapy kolektora ssącego.

Obrazek

Konieczne było także przeniesienie pompy doładowującej DSC

Obrazek

Obrazek

Poszczególne elementy wróciły z malowania proszkowego

Obrazek

Obrazek

Czerwone pokrywy zaworów pod kolor łączników sylikonowych

Obrazek

Nowe wtryskiwacze Bosch 440cc

Obrazek

Kolektor wraz z pokrywami zaworów z powrotem na silniku

Obrazek

Montaż zegarów monitorujących pracę silnika ? ciśnienie doładowania oraz temperatury oleju.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wypolerowane na połysk doloty

Obrazek

Czas na montaż na gotowo

Obrazek

Obrazek

OCT z filterkiem i spustem

Obrazek

Schowany na aucie

Obrazek

Trzeba było zdystansować visco od silnika, wykonany został więc aluminiowy dystans

Obrazek

Obrazek

Na gotowo pod maską po modyfikacjach

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na sam koniec wykres. Na ciśnieniu doładowania równym 0.45bar udało się osiągnąć 381KM & 515NM.

Obrazek

Pozdrawiam,

Michał Małecki.
DawidLwa
Forumowicz
Posty: 289
Rejestracja: 16 maja 2013, o 23:03
Imię: Dawid
lokalizacja: Limanowa

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: DawidLwa »

To juz finalne strojenie czy da rade jeszcze cos wycisnąć z tego kompresora ? Czym to wysterowane ? Profi robota :ok:
sztymc
Turbo-Team
Posty: 313
Rejestracja: 29 sty 2014, o 21:00
Imię: Krzysiek
lokalizacja: Wojnicz
Lokalizacja: Wojnicz

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: sztymc »

Chylę czoła, projekt mega profesjonajnie zrobiony. Zresztą jak każdy :) Jedyne co bym zmienił to kolor czerwony na czarny zeby wyglądało totalnie seryjnie :D Gratulacje, najwyższa półka.
onliest
Nowy na forum
Posty: 13
Rejestracja: 12 wrz 2013, o 03:43
Imię: Dawid
lokalizacja: DW

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: onliest »

jak zwykle pełna profeska!
Jakby wszystko było na czarno to bym wkręcał laikom że jest to totalna seria :devill2:
perlik
Turbo-Team
Posty: 340
Rejestracja: 1 lis 2009, o 10:32
Imię: Łukasz
lokalizacja: BIA

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: perlik »

Jakiś filmik z pracy ?
Głośny jest ten kompresor ? jak wypada pod względem głośności w stosunku do innych ?
BMW e28
Knopers
User
Posty: 65
Rejestracja: 23 sty 2013, o 21:46
Imię: Rafał
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Knopers »

Uwielbiam czytać Twoje tematy :D a pod maską schludnie, czysto i dbałość o każdy szczegół. Podziw
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Michał_Małecki »

DawidLwa pisze:To juz finalne strojenie czy da rade jeszcze cos wycisnąć z tego kompresora ? Czym to wysterowane ? Profi robota :ok:
Tak, to finalne strojenie na tą chwilę. Wydajnościowo ten kompresor ma jeszcze bardzo duży zapas, teraz pewnie wykorzystujemy go w okolicach 50-60%. Strojenie Ecumaster DET3.
sztymc pisze:Chylę czoła, projekt mega profesjonajnie zrobiony. Zresztą jak każdy :) Jedyne co bym zmienił to kolor czerwony na czarny zeby wyglądało totalnie seryjnie :D Gratulacje, najwyższa półka.
onliest pisze:jak zwykle pełna profeska!
Jakby wszystko było na czarno to bym wkręcał laikom że jest to totalna seria :devill2:
Kwestie kolorystyki zawsze zostawiam właścicielom. To w końcu ich auta.
perlik pisze:Jakiś filmik z pracy ?
Głośny jest ten kompresor ? jak wypada pod względem głośności w stosunku do innych ?
Filmiku z pracy nie mam, lecz kompresor jest bardzo cichy. Podczas normalnej jazdy praktycznie w całości zagłuszany jest przez dźwięk samego silnika i układu wydechowego.

Dzięki za miłe słowa.

Pozdrawiam,
Michał.
Adam HP
User
Posty: 36
Rejestracja: 16 paź 2016, o 22:43
Imię: Adam
lokalizacja: Moszczenica

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Adam HP »

Pięknie to wygląda, Ładnie opisane, taki silnik w seryjnym aucie + kompressor to fajne połączenie, a jeśli jest jeszzce zapas to tym lepiej. A swoją drogą pewnie da się zmodyfikować koło kompresji i zwiększyć jeszcze bardziej jego możlowości :) :devill2:
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Wąski »

Michał_Małecki pisze:
DawidLwa pisze:To juz finalne strojenie czy da rade jeszcze cos wycisnąć z tego kompresora ? Czym to wysterowane ? Profi robota :ok:
Tak, to finalne strojenie na tą chwilę. Wydajnościowo ten kompresor ma jeszcze bardzo duży zapas, teraz pewnie wykorzystujemy go w okolicach 50-60%. Strojenie Ecumaster DET3.
sztymc pisze:Chylę czoła, projekt mega profesjonajnie zrobiony. Zresztą jak każdy :) Jedyne co bym zmienił to kolor czerwony na czarny zeby wyglądało totalnie seryjnie :D Gratulacje, najwyższa półka.
onliest pisze:jak zwykle pełna profeska!
Jakby wszystko było na czarno to bym wkręcał laikom że jest to totalna seria :devill2:
Kwestie kolorystyki zawsze zostawiam właścicielom. To w końcu ich auta.
perlik pisze:Jakiś filmik z pracy ?
Głośny jest ten kompresor ? jak wypada pod względem głośności w stosunku do innych ?
Filmiku z pracy nie mam, lecz kompresor jest bardzo cichy. Podczas normalnej jazdy praktycznie w całości zagłuszany jest przez dźwięk samego silnika i układu wydechowego.

Dzięki za miłe słowa.

Pozdrawiam,
Michał.
b.ładnie to wygląda :)

Michał jakie obroty ma kompresor ? przy max obr silnika ?
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Tymon
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: 2 lis 2009, o 08:12
Imię: Tymek
lokalizacja: Śląsk-Mikołów

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Tymon »

Obłęd!! Michał, wydech pozostał seryjny?
r1damii
User
Posty: 21
Rejestracja: 21 lis 2015, o 14:53
Imię: Damian
lokalizacja: Rzeszów

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: r1damii »

Michał_Małecki Bardzo ładna, schludna robota.

Interesowało by mnie , jak rozwiązałeś efekt hamowania silnikiem tzn redukcja na niższy bieg przy zamkniętej przepustnicy, czyli powiedzmy 5 tyś obr bez dodawania gazu :-> Co dzieje się wtedy z powietrzem doładowanym z kompresora? Bo elektrosprzęgła obstawiam że nie ma po wciśnięciu pedału gazu do spodu.
Zastosowany jest tam na wyjściu jakiś zawór DV lub BOV? Upuści on wszystko, bez puchnięcia dolotu przy zamkniętej przepustnicy? Tak samo na wolnych obr , zawór cały czas upuszcza powietrze na zewnątrz lub w filtr?

Pytam, bo nie widać na zdjęciu jak idzie to kolanko z wyjścia kompresora gdzieś tam w stronę ssącą i co jest na nim po drodze zamontowane ( domyślam się że gdzieś pod spodem wychodzi z tego przewód do silnika krokowego ale co jeszcze ) .
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Michał_Małecki »

Wąski pisze: b.ładnie to wygląda :)

Michał jakie obroty ma kompresor ? przy max obr silnika ?
Z tego co pamiętam to okolice 60-65 tys obrotów, odcięcie 6200RPM.
Tymon pisze:Obłęd!! Michał, wydech pozostał seryjny?
Tak, OEM.
r1damii pisze:Michał_Małecki Bardzo ładna, schludna robota.

Interesowało by mnie , jak rozwiązałeś efekt hamowania silnikiem tzn redukcja na niższy bieg przy zamkniętej przepustnicy, czyli powiedzmy 5 tyś obr bez dodawania gazu :-> Co dzieje się wtedy z powietrzem doładowanym z kompresora? Bo elektrosprzęgła obstawiam że nie ma po wciśnięciu pedału gazu do spodu.
Zastosowany jest tam na wyjściu jakiś zawór DV lub BOV? Upuści on wszystko, bez puchnięcia dolotu przy zamkniętej przepustnicy? Tak samo na wolnych obr , zawór cały czas upuszcza powietrze na zewnątrz lub w filtr?

Pytam, bo nie widać na zdjęciu jak idzie to kolanko z wyjścia kompresora gdzieś tam w stronę ssącą i co jest na nim po drodze zamontowane ( domyślam się że gdzieś pod spodem wychodzi z tego przewód do silnika krokowego ale co jeszcze ) .
Powietrze jest upuszczane przez zawór recyrkulacyjny DV. Widać go na zdjęciach.

Pozdr
Michał
mamarco
User
Posty: 16
Rejestracja: 31 gru 2015, o 19:41
Imię: marek
lokalizacja: warszawa

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: mamarco »

fajny projekt mogłbys podac nr wtryskiwacza tych 440cc?
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: BMW E39 4.4 Kompresor ASA T1 dla Piotra

Post autor: Miś »

mamarco pisze:fajny projekt mogłbys podac nr wtryskiwacza tych 440cc?
0280155968
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
ODPOWIEDZ