Bumer E36 M50B30
-
- Nowy na forum
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 maja 2017, o 07:04
- Imię: Leszek
- lokalizacja: Wrocław
Bumer E36 M50B30
Witam wszystkich!
Od niecałego roku jestem posiadaczem bordowego BMW E36 coupe z 1995 roku, jest to kontynuacja tematu http://turbobmw.pl/viewtopic.php?f=3&t=1596.
Założenie jest takie, żeby do linii oparć przednich foteli był w miarę seryjny, a generalnie - bezawaryjny. Samochód dłubię samemu po godzinach i w dni wolne od pracy, także tempo jest ślimacze, bo nie tylko BMW człowiek żyje. A wracając do tematu:
Stan na dzień zakupu:
- motorownia M50B25;
- zawieszenie TA-Technix z wyjątkiem tylnych sprężyn obniżających Eibach;
- rozpórka z tyłu oraz dwie z przodu, skręcana półklatka;
- brak foteli i połowy plastików ze środka;
- założone większe hamulce z tyłu niż z przodu (hydrołapy brak, żeby było weselej);
- dwa wycieki z dyferencjału, niepodokręcane zawieszenie, niezabezpieczone półośki, urwany gwint w jednej piaście i ogólny rozgardiasz głównie na tle mechaniki.
Po zakupie została w pierwszej kolejności ogarnięta skrzynia (wymiana na ZF), wycieki z dyferencjału, podniesienie zawieszenia do poziomu umożliwiającego normalną jazdę, uzupełnianie różnych brakujących elementów i śrubek. Do zamontowania czekają jeszcze hamulce z 330d i felgi 17". Kiedy auto już jako tako się przemieszczało, udało zakupić się tanio kompresor Eaton M62:
Kompresor został zamontowany wraz z zestawem do pomiaru AFR oraz doładowania z firmy Zeitronix. Nie obyło się bez kilku przygód, ale koniec końców auto chodziło znacznie lepiej od serii i przez kilka tygodni można było postraszyć okolicę gwizdami spod maski. Docelowo jednak zdecydowałem się na turbo, więc po powrocie z urlopu samochód ponownie wjechał na warsztat i zacząłem rozbiórkę. Był spory problem z oddzieleniem skrzyni od silnika gdyż wszystko zaklinowało się na łożysku, konieczne było wycięcie kawałka skrzyni, by odkręcić sprzęgło i rozdzielić silnik od napędu.
Na chwilę obecną samochód stoi u lakiernika celem ogarnięcia komory silnika i przypalonej maski, o której więcej powiedzieć może niestety tylko użytkownik TDSerek.
Silnik rozebrany w drobny mak, głowica już przygotowana do ponownego złożenia, chociaż części gratów jeszcze brakuje.
Komora po wyjęciu silnika:
Przed honowaniem:
Wróciła zrobiona głowica:
W planach jest M50B30 zbudowany na wale z M54B30, korbowodach M50 oraz kutych, odprężających tłokach M54B30 rosyjskiej firmy Advanced Motor Parts AMP44. Co się da poskładam na szpilkach ARP. Zamierzam użyć kolektora na dolny montaż od . z przerobioną łapą. W kwestii turbiny waham się pomiędzy chińskim GT35 a hybrydą Holseta HX35/HX40. Wtryskiwacze - celuję w Siemensy 630 i pompę Walbro. Dolot będzie zrobiony z aluminium z ograniczeniem ilości silikonów, wydech również od zera.
Docelowo ze stopniem sprężania chcę zejść poniżej 8. Priorytetem dla mnie jest bezawaryjność, z początku chciałbym odpalić i wystroić całość w konfiguracji +/- 350-400km, oswoić się z samochodem jako moim pierwszym turbo-projektem, a później koksować auto dalej. Najprawdopodobniej z tego powodu doposażę silnik jeszcze w kilka czujników temperatury i stuku.
Temat będzie uzupełniany na bieżąco, a ja będę wdzięczny za wszystkie porady, bo z racji zawodu znam się na elektronice samochodowej, ale kwestii grubszych mechanicznych robót uczę się właśnie na tej bordowej BMW z pomocą warsztatowego majstra.
Na koniec kilka luźnych zdjęć. Jakość jest jaka jest, auto odkąd je mam niestety więcej stoi niż jeździ i jak dotąd nie było sesji w plenerze.
Podczas remontu boczków:
Jakieś pomiary:
Kuzyn na wakacjach instalujący kratkę w zderzak:
Od niecałego roku jestem posiadaczem bordowego BMW E36 coupe z 1995 roku, jest to kontynuacja tematu http://turbobmw.pl/viewtopic.php?f=3&t=1596.
Założenie jest takie, żeby do linii oparć przednich foteli był w miarę seryjny, a generalnie - bezawaryjny. Samochód dłubię samemu po godzinach i w dni wolne od pracy, także tempo jest ślimacze, bo nie tylko BMW człowiek żyje. A wracając do tematu:
Stan na dzień zakupu:
- motorownia M50B25;
- zawieszenie TA-Technix z wyjątkiem tylnych sprężyn obniżających Eibach;
- rozpórka z tyłu oraz dwie z przodu, skręcana półklatka;
- brak foteli i połowy plastików ze środka;
- założone większe hamulce z tyłu niż z przodu (hydrołapy brak, żeby było weselej);
- dwa wycieki z dyferencjału, niepodokręcane zawieszenie, niezabezpieczone półośki, urwany gwint w jednej piaście i ogólny rozgardiasz głównie na tle mechaniki.
Po zakupie została w pierwszej kolejności ogarnięta skrzynia (wymiana na ZF), wycieki z dyferencjału, podniesienie zawieszenia do poziomu umożliwiającego normalną jazdę, uzupełnianie różnych brakujących elementów i śrubek. Do zamontowania czekają jeszcze hamulce z 330d i felgi 17". Kiedy auto już jako tako się przemieszczało, udało zakupić się tanio kompresor Eaton M62:
Kompresor został zamontowany wraz z zestawem do pomiaru AFR oraz doładowania z firmy Zeitronix. Nie obyło się bez kilku przygód, ale koniec końców auto chodziło znacznie lepiej od serii i przez kilka tygodni można było postraszyć okolicę gwizdami spod maski. Docelowo jednak zdecydowałem się na turbo, więc po powrocie z urlopu samochód ponownie wjechał na warsztat i zacząłem rozbiórkę. Był spory problem z oddzieleniem skrzyni od silnika gdyż wszystko zaklinowało się na łożysku, konieczne było wycięcie kawałka skrzyni, by odkręcić sprzęgło i rozdzielić silnik od napędu.
Na chwilę obecną samochód stoi u lakiernika celem ogarnięcia komory silnika i przypalonej maski, o której więcej powiedzieć może niestety tylko użytkownik TDSerek.
Silnik rozebrany w drobny mak, głowica już przygotowana do ponownego złożenia, chociaż części gratów jeszcze brakuje.
Komora po wyjęciu silnika:
Przed honowaniem:
Wróciła zrobiona głowica:
W planach jest M50B30 zbudowany na wale z M54B30, korbowodach M50 oraz kutych, odprężających tłokach M54B30 rosyjskiej firmy Advanced Motor Parts AMP44. Co się da poskładam na szpilkach ARP. Zamierzam użyć kolektora na dolny montaż od . z przerobioną łapą. W kwestii turbiny waham się pomiędzy chińskim GT35 a hybrydą Holseta HX35/HX40. Wtryskiwacze - celuję w Siemensy 630 i pompę Walbro. Dolot będzie zrobiony z aluminium z ograniczeniem ilości silikonów, wydech również od zera.
Docelowo ze stopniem sprężania chcę zejść poniżej 8. Priorytetem dla mnie jest bezawaryjność, z początku chciałbym odpalić i wystroić całość w konfiguracji +/- 350-400km, oswoić się z samochodem jako moim pierwszym turbo-projektem, a później koksować auto dalej. Najprawdopodobniej z tego powodu doposażę silnik jeszcze w kilka czujników temperatury i stuku.
Temat będzie uzupełniany na bieżąco, a ja będę wdzięczny za wszystkie porady, bo z racji zawodu znam się na elektronice samochodowej, ale kwestii grubszych mechanicznych robót uczę się właśnie na tej bordowej BMW z pomocą warsztatowego majstra.
Na koniec kilka luźnych zdjęć. Jakość jest jaka jest, auto odkąd je mam niestety więcej stoi niż jeździ i jak dotąd nie było sesji w plenerze.
Podczas remontu boczków:
Jakieś pomiary:
Kuzyn na wakacjach instalujący kratkę w zderzak:
-
- Turbo-Team
- Posty: 671
- Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Jarosław
Re: Bumer E36 M50B30
Zacna rejestracja
A co do CR to przemyśl czy aż tak chcesz odprężyć silnik mogą być problemy z odpalaniem.
A co do CR to przemyśl czy aż tak chcesz odprężyć silnik mogą być problemy z odpalaniem.
-
- Forumowicz
- Posty: 537
- Rejestracja: 14 gru 2017, o 18:29
- Imię: Adam
- lokalizacja: Wlkp
Re: Bumer E36 M50B30
Czy możesz mi podesłać nr twojej skrzynii ZF? Nie wiem co kupić.
-
- Forumowicz
- Posty: 264
- Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
- Imię: Sebastian
- lokalizacja: Warszawa
Re: Bumer E36 M50B30
Kup ZF z m52b28 lub m54b30. Co do tematu CR ponizej 8 brzmi hardcoreowo ale w negatywnym tego slowa znaczeniu :P Mysle ze to 8-9 i odpowiednie strojenie zalatwi sprawe tym bardziej ze tloki beda kute. Pozdr.
- Miś
- Turbo-Team
- Posty: 1800
- Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
- Imię: Michał
- lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Re: Bumer E36 M50B30
Wszystko zależy ile chce dmuchać max i na jakim paliwie, jak będzie walił 2b+ na benzynie to mądry pomysł akurat.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
109-Performance
-
- Turbo-Team
- Posty: 357
- Rejestracja: 23 lis 2014, o 23:22
- Imię: Paweł
- lokalizacja: WLKP
Re: Bumer E36 M50B30
Calibra tsunami ma CR poniżej 8 a pali normalnie i chodzi na wolnych też normalnie :-P ale do auta na codzień to przesada raczej jak nie dmuchasz 2 bary +
-
- Nowy na forum
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 maja 2017, o 07:04
- Imię: Leszek
- lokalizacja: Wrocław
Re: Bumer E36 M50B30
Wikipedia mówi o Alpinie B10 bi-turbo ze stopniem sprężania 7,2, głównie to zachęciło mnie do spróbowania z podobnym CR, bo skoro coś takiego oficjalnie było robione to raczej odpalało. Znajomy w temacie WRX/Sti również mówił mi o odprężaniu tych motorów do okolic 7,3 bodajże, więc nie powinno być źle.
Jeździć zamierzam na tym co jest na stacji, PB98.
Numery skrzyni:
1.053.401.131 - 1.222.751.9.
Jeździć zamierzam na tym co jest na stacji, PB98.
Numery skrzyni:
1.053.401.131 - 1.222.751.9.
-
- Forumowicz
- Posty: 264
- Rejestracja: 1 cze 2016, o 21:52
- Imię: Sebastian
- lokalizacja: Warszawa
Re: Bumer E36 M50B30
Nawet mi te 2 bary przez mysl nie przeszly jak zobaczylem wtryski 630
-
- Turbo-Team
- Posty: 671
- Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Jarosław
Re: Bumer E36 M50B30
Z CR poniżej 8 to dół bedzie słaby nawet z 3 litrów a przy temp poniżej zera to się zdziwisz bo możesz częściej zalać jak odpalić to moje takie doświadczenie
A gros macherów od Subaru to nie pytaj o CR do turbo BMW bo tam mało kto tyle dmucha w te gówniane bloki latają najczęściej na 1,2-1,5 i to srają w majty czy uszczelek nie podmucha albo panewek nie wysra z korbami.
Zrobisz ile zechcesz ale pogadaj z ludzmi z branży żebyś niepotrzebnie nie robił dwa razy.
A gros macherów od Subaru to nie pytaj o CR do turbo BMW bo tam mało kto tyle dmucha w te gówniane bloki latają najczęściej na 1,2-1,5 i to srają w majty czy uszczelek nie podmucha albo panewek nie wysra z korbami.
Zrobisz ile zechcesz ale pogadaj z ludzmi z branży żebyś niepotrzebnie nie robił dwa razy.
-
- Nowy na forum
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 maja 2017, o 07:04
- Imię: Leszek
- lokalizacja: Wrocław
Re: Bumer E36 M50B30
Mam małą prośbę do forumowiczów, mógłby ktoś udostępnić mi zdjęcie podcięć w bloku M50 pod wał z M54B30 i korby M50B25?
W zakładzie tokarskim chłopaki mają trochę wątpliwości.
W zakładzie tokarskim chłopaki mają trochę wątpliwości.
-
- Turbo-Team
- Posty: 239
- Rejestracja: 17 cze 2012, o 15:30
- Imię: Darek
- lokalizacja: Rydy
Re: Bumer E36 M50B30
ja frezowalem kole 1mm drymlem a więc bez strachu daj im tylko cały zestaw korbowo tłokowy i ogarną
- Aguirre
- Turbo-Team
- Posty: 345
- Rejestracja: 12 lut 2011, o 15:09
- Imię: Bogusław
- lokalizacja: Łowicz
Re: Bumer E36 M50B30
Tutaj jest fota mojego bloku:
http://turbobmw.pl/viewtopic.php?f=2&t=8857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://turbobmw.pl/viewtopic.php?f=2&t=8857" onclick="window.open(this.href);return false;
GG 9597379
-
- Nowy na forum
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 maja 2017, o 07:04
- Imię: Leszek
- lokalizacja: Wrocław
Re: Bumer E36 M50B30
Niestety, ale jestem zmuszony sprzedać projekt: https://www.olx.pl/oferta/projekt-bmw-e ... BqoIz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Najchętniej ze wszystkimi manelami...
Pzdr
Najchętniej ze wszystkimi manelami...
Pzdr