[DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

[DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Post autor: ProxRox »

Cześć,
Koledze rozpadło się łożysko oporowe w skrzyni biegów, ale było jeszcze do zrobienia sprzęgło, wydech, zawieszenie i hamulce. Powiedziałem, że pomogę, ale trzeba zrobić porządny wydech i stożek w dolocie :wink2: Bazą projektu jest najniższa wersja e36, czyli compact z silnikiem m43b16.

Aktualny stan:
Karoseria: BMW e36 compact 1994r.
Silnik: m43b16
Sprzęgło:: Lekkie koło zamachowe, tarcza kevlar, ori docisk
Hamulce: Przód tarcze wentylowane, tył bębno-tarcze (swap i regeneracja wózka compact 1.8IS)
Zawieszenie: Chiński gwint z regulacją twardości + całe zawieszenie w poliuretanach
Turbo: td04-13t
Wtryski: Volvo 330cc/min @3bar
Sterowanie: DET3 w trybie FI
Dolot: Dolot z kwasówki, Intercooler Renault Master, blowoff tuningowy do Golfa :heh:
Wydech: Z 2.25" z kwasówki na jednym tłumiku

Za nim zacząłem rozkładać samochód koledze, zdobyłem m40 uszkodzone i zrobiłem flansze pod kolektor oraz turbo (jakby ktoś był zainteresowany to mam jeszcze parę kompletów :P)

Obrazek

Poźniej padła decyzja, że jednak wyciągamy silnik, aby zrobić mały serwis (wymiana uszczelek) oraz zrobić spływ oleju do miski.

Obrazek

Pierwsze podejście do kolektora.
Niestety to podejście miało pewne problemy, następnym razem jak będę turbił m43 to robie łapę silnika (to dużo ułatwi).

Obrazek

W końcu skończyliśmy z czymś takim.
Kolektor pospawany MIGiem - pewnie zaraz ktoś się przypierdzieli do wyglądu, ma działać nie wyglądać (a tak serio w końcu kupiłem tiga i następny już będę spawał Tigiem).

Obrazek

Chwilę zajęło mi ogarnięcie zasilania turbo w olej - znowu łapa silnika (w m50 i mx5 było to łatwiejsze do zrealizowania).

Obrazek

Kilka zdjęć z budowy układu dolotowego. Spawane Tigiem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Krótki dolot z turbo do IC.

Obrazek

Mała relacja z regeneracji zawieszenia.

Wszystkie elementy nowe, poza belką, wahaczami i dyfrem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Downpipe oraz wydech połapany przed spawaniem oraz średnio udana decyzja, aby był jednoczęściowy.

Obrazek

Obrazek

Oraz robienie wiązki elektrycznej pod DETa.

Obrazek

Tak to wyszło finalnie:

Obrazek

Obrazek

Został mi do wspawania króciec pod silnik krokowy oraz zamontować wentylator elektryczny. Seryjna guma nie wytrzymała (rezonator wystrzelił przy pierwszym boost'cie)

Obrazek

Oczywiście nie obyło się wielu innych problemów, które musieliśmy rozwiązać, ale już wszystko działa i po weekendzie stroimy.
Adam1234
User
Posty: 29
Rejestracja: 15 sie 2018, o 21:41
Imię: Adam
lokalizacja: Leszno

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Adam1234 »

kolego pochwal sie w koncu jakie wtryski podchodzą na kolektor m43 który ma ogromne dziury :) bo ja zostałem zmuszony zastosowac tuleje redukcyjne
:clap:
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Blacha »

Ta turbina to TD04-13t czy TD04hl-13t ?
caserwis
Turbo-Team
Posty: 664
Rejestracja: 13 lut 2013, o 11:13
Imię: Wojtek
lokalizacja: Jarosław

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: caserwis »

Adam1234 pisze:kolego pochwal sie w koncu jakie wtryski podchodzą na kolektor m43 który ma ogromne dziury :) bo ja zostałem zmuszony zastosowac tuleje redukcyjne
:clap:
Napisał że z Vovo na poczatku posta.
Adam1234
User
Posty: 29
Rejestracja: 15 sie 2018, o 21:41
Imię: Adam
lokalizacja: Leszno

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Adam1234 »

ale jaki nr wtrysków przeciez te kolektory sa z duzymi dziurami przynajmniej ja mam takie 2 i zadne wtryski nie pasuja
:hammer:
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: ProxRox »

Blacha pisze:Ta turbina to TD04-13t czy TD04hl-13t ?
TD04-13t z e39 2.5tds.
Adam1234 pisze:ale jaki nr wtrysków przeciez te kolektory sa z duzymi dziurami przynajmniej ja mam takie 2 i zadne wtryski nie pasuja
:hammer:
Pasują PnP, prawdopodobnie masz m43 po lifcie (po 95 roku), jest inny kolektor, listwa wtryskowa, wtryski z bocznym zasilaniem (??) - nie miałem czasu zbytnio im się przyjrzeć.
Kupiliśmy już kompletny swap m43b18 na stage drugi, ale najpierw trzeba zmusić do jazdy ten setup.
Adam1234
User
Posty: 29
Rejestracja: 15 sie 2018, o 21:41
Imię: Adam
lokalizacja: Leszno

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Adam1234 »

tak mam 96 r pewnie stad musze dorabiac tulejki stalowe zeby podeszło
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Blacha »

ProxRox pisze:
Blacha pisze:Ta turbina to TD04-13t czy TD04hl-13t ?
TD04-13t z e39 2.5tds.
Trochę bidnie, mała część gorąca zapcha się błyskawicznie. Dwie takie montowali do 2.0 a i tak były za małe
Z ciekawości kiedy to zaczyna pompować?
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Miś »

Nie kojarzę wtryskiwaczy z zasilaniem bocznym w M43.
13stka nie zapcha się w 1.6 jakoś szczególnie, ten silnik ma okolice 100KM w serii, poza tym wystroiłem kilka Pugów 1.6 8v i 16v na TD04-13t z TDSa i śmigają znakomicie, nic się nie zapycha, wstaje, moc robi.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: ProxRox »

@Miś może nie side feed, ale każdy wtryskiwacz ma podłączony z boku przewód (nie zasilanie :tongue: ) - nie miałem chwili sprawdzić dokładnie.
Ostatnio raz przy furze robiłem coś w piątek i miałem problem... WG się nie uchylał (tylko po dodaniu gazu, bez obciążenia) fuel cut (210kpa) mi się już włączał, na szczęście miałem drugi aktuator. Oba z tego samego modelu turbo, a jeden się uchylał przy 1.0 barze, a drugi przy 2.5 jak pompowałem z kompresora. Nigdy nie idzie gładko.

Te Peugeoty, które stroiłeś na TD04-13t to jakie nominalne doładowanie bez boost kontrolera pokazywały i przy ilu wstawały?
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: [DKCustoms] e36 Compact m42b16 turbo

Post autor: Miś »

ProxRox pisze:@Miś może nie side feed, ale każdy wtryskiwacz ma podłączony z boku przewód (nie zasilanie :tongue: ) - nie miałem chwili sprawdzić dokładnie.
Ostatnio raz przy furze robiłem coś w piątek i miałem problem... WG się nie uchylał (tylko po dodaniu gazu, bez obciążenia) fuel cut (210kpa) mi się już włączał, na szczęście miałem drugi aktuator. Oba z tego samego modelu turbo, a jeden się uchylał przy 1.0 barze, a drugi przy 2.5 jak pompowałem z kompresora. Nigdy nie idzie gładko.

Te Peugeoty, które stroiłeś na TD04-13t to jakie nominalne doładowanie bez boost kontrolera pokazywały i przy ilu wstawały?
Ten przewód z boku to jakaś kompensacja lub ekologia, jak ktoś wie dokładnie to niech się podzieli wiedzą.

Aktuator fabryczny z TDSa utrzymuje okolice 1-1,1b właśnie (zależy jeszcze od backpressure i creepa, ale to inne tematy), jak miałeś aktuator na 2,5b to pewnie membrana była pęknięta albo sprężyna zgnita.

Minimalnie miały 0,4-0,5b na aktuatorze z 1.8T wsadzonym, na TDSowym trzymały 1,1-1,4b na seryjnym ustawieniu. Wstawanie bardzo fajne, 8V 2000rpm cios (nawet 1b), 16V 2600rpm cios.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: [DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Post autor: ProxRox »

Wczoraj udało się skończyć dolot, podłączyć wentylator elektryczny i wybrać się na mała runde strojenia.

Mała zapowiedź, Boost zaczyna się od 2400, na górze odcina boost cut (fuel cut)
https://youtu.be/bEnPn6v37OY
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: [DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Post autor: ProxRox »

Compact wystrojony i śmiga. Niut jak w dieselku, ale 5500 już koniec, więcej paliwa nie przyjmuje. Będziemy próbować pokręcić wałkiem, może uda się odblokować górę.

Pojedynek compacta z e36 coupe m52b25 niby po jakiś modach (kolektor ssący m50b25, wtryski b28 i jakiś remap z Allegro - najbardziej intrygują mnie te wtryski :frusty: ).

https://www.youtube.com/watch?v=SjdWA-XuIZI
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1798
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: [DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Post autor: Miś »

Co to znaczy, że nie przyjmuje więcej paliwa?
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: [DKCustoms] e36 Compact m43b16 turbo

Post autor: ProxRox »

Miś pisze:Co to znaczy, że nie przyjmuje więcej paliwa?
Źle się wyraziłem, paliwo można lać, ale zapotrzebowanie silnika jest juz małe (maksymalny moment obrotowy jest przed 5k obrotów).
ODPOWIEDZ