
W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogę powiedzieć, iż udało się skończyć mój pierwszy projekt, dla którego bazą było piękne BMW e28, które wyjechało z fabryki w 1987 r.
Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami, momentami euforii i rezygnacji, wnioskami i zdobytym doświadczeniem oraz samym projektem i wielką pasją do motoryzacji.
Chciałbym podkreślić, iż tak naprawdę to dzięki temu forum i Wam wszystkim udało mi się zgromadzić sporo know-how które były niezbędne do rozpoczęcia prac i samą realizacją projektu na każdym etapie.
Na wstępie chcę zaznaczyć, że jest to mój pierwszy projekt, dlatego proszę Was o wyrozumiałość, a wszelkie dodatkowe rady i uwagi od Was będą dla mnie niezwykle cenne, bo nie zamierzam poprzestać na tym jednym projekcie ( w głowie mam już 2 kolejne

Jeśli chodzi o przyjęte założenia projektu, to było ich kilka ? po pierwsze chciałem, aby bazą dla mojego projektu był nietuzinkowy, ponadczasowy youngtimer, który z zewnątrz nie będzie się niczym wyróżniać, poza tym, iż będzie to bardzo zadbane, oryginalne 29-letnie BMW e28, a każda modyfikacja miała być tak przemyślana, aby nie trzeba było dokonywać nieodwracalnych zmian w konstrukcji samochodu (mam na myśli wiercenie, cięcie, spawanie podwozia, nadwozia etc.). I to pomimo wielu trudności udało się osiągnąć.
Wiele osób pewnie będzie się zastanawiać, dlaczego nowym sercem dla e28 był motor m50, a nie pięknie brzmiąca v8... Odpowiedź jest jednak prosta, od samego początku marzyło mi się uturbienie auta, a m50 są mocno popularne w tym temacie, więc to było dla mnie dużym ułatwieniem. Nie będę również wspominał o ograniczonym i z góry ustalonym budżetem, którego i tak nie udało się nie przekroczyć :P, mimo iż m50 udało się kupić w śmiesznych pieniądzach.
Chcę podziękować za ogromne wsparcie techniczne, merytoryczne oraz masę kupionych części od Kamila, które były niezbędne do ukończenia całego projektu. Kamil jeszcze raz ogromne DZIĘKI

Bmw e28 posiadam od marca 2015 roku, nim zacząłem pracę nad modyfikacją, musiałem najpierw zrobić remont blacharski (nie były to duże rzeczy, ale nie wyobrażałem sobie ich nie zrobić

A teraz przejdę do rzeczy:
Model: BMW e28 520i
Modyfikacje:
Silnik:
- swap z m20b20 na m50b25 vanos
- m50b25 po przeglądzie, odprężony przekładką, głowica po regeneracji, wymienione wszystkie uszczelnienia/uszczelki w silniku
Turbina:
Gt30
Układ dolotowy:
- IC Turboworks 330X280X76
- orurowanie alu 63mm
- kolektor ssący seria
- blow off hks 4 replika
- odma puszczona w atmosferę
Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy żeliwny + zrobiona przedłużka w celu montażu turbo na górze
- zawór wastegate 50mm + scrimmer pipe
- downpipe + reszta wydechu nierdzewka 3"
- 1 x łącznik elastyczny 3"
- tłumik końcowy rm motors przelot 3"
Układ paliwowy / wtryskowy:
- pompa paliwa zew 044 replika
- wtryski 630cc Siemens deka
- regulator ciśnienia paliwa seryjny
Elektronika / wskaźniki:
- Ecumaster det3 z wbudowanym map sensorem podpięty w fit
- brak sondy oraz przepływki
- wskaźniki boost i egt
Układ chłodzenia:
- chłodnica z e36 tds
- oryginalne visko
- założony zimny termostat
Układ napędowy:
- sprzęgło-docisk m57, tarcza 240mm, jednomas roztoczony
- skrzynia getrag seria
- most 3.07 póki co bez szpery + półosie z e24
Układ hamulcowy:
- zaciski i tarcze seria, zaciski przednie przeszły regenerację, w planach większe tarcze + zaciski 4-tłoczkowe
- serwo dwukomorowe + pompa od audi
Zawieszenie:
- póki co totalna seria, w planach jest jakieś obniżenie + lekkie utwardzenie
BODY KIT i wnętrze:
- nie ma żadnego body kitu, jedynie felgi zostały zmienione z oryginalnych 15stek na bbs rc 090 17 cali
- wnętrze totalna seria (w bardzo dobrym stanie)
Ostatnie zdjęcie zanim auto wjechało na podnośnik

Kilka telefonów i motor zakupiony

Regeneracja zacisków - auto brało udział w programie "101 napraw" emitowanym na TVN Turbo

Lekki bałagan, ale to tylko chwilowe

Motor na stojaku, po sprawdzeniu kompresji, gotowy do rozbiórki


Test szczelności głowicy nie wypadł dobrze, poszła do regeneracji


Przegląd pompy olejowej

Głowica gotowa - nowe zawory, uszczelniacze, prowadnice itd

O przeniesienie napędu zadbają większe półosie i dyfer z e24

Uszczeleczki i inne pierdoły

Paczka nr 1

Sprawca całego zamieszania

Paczka nr 2

To nie jedyny bimer w rodzinie - czarna 30-latka w 100% oryginalna


M50 powoli się składało, a w międzyczasie wypadł stary silnik


M50 w komorze, wstępne pasowanie

Kolektor wydechowy żeliwny wszystkim dobrze znany

Standardowe sprzęgło na bazie m57 - nie wiem po co ktoś pomalował docisk na niebiesko, nie wnikałem...

Po ustawieniu prawidłowo motoru można było zrobić łapy silnika

Pasowanie suszarki - niestety montaż turbo na dole jest niemożliwy przy tym kolektorze, ponieważ suszarka uderza w drążek kierowniczy

Aby turbo można było zamontować u góry trzeba było zmajstrować taką przedłużkę - wstępny projekt

Tutaj profesjonalny szablon w całej okazałości

A tutaj przedłużka na gotowo - pospawana z dwóch stron z płaskownika nierdzewnego 6mm grubości

Łapa została przedłużona o 12mm

Przerobiony wybierak biegów + shortshifter

Serwo + pompa hamulcowa od audi

Intercooler turboworks + kolanka

Po długich poszukiwaniach udało się dobrać wał napędowy bez konieczności skracania

Materiały na wydech

Downpipe

Dalsza część wydechu

Nie było łatwo - mało miejsca ale jakoś poszło

Przymiarki na aucie

Układ wydechowy bliski ukończenia

Tłumik + końcówka rm motors

Pasowanie końcówki

Wydech na gotowo

Po wydechu przyszedł czas na orurowanie wastegate'a


Udało się kupić po długim czasie bbsy rcki

Przymiarki

O odpowiednią porcję paliwa zadbają wtryskiwacze Siemens deka

Wszystko powoli zaczyna nabierać kształtu

Spływ oleju w obudowe

Auto w zasadzie skończone, podłączony ecumaster, sprawdzanie czy wszystko działa

Tak się prezentuje komora prawie na gotowo - brakuje wiatraka, zbiorniczka spryskiwaczy, rozpórki...


Efekt końcowy


W tej chwili ostatnia prosta - strojenie, planowane na 1 października, zatem napewno będzie można obejrzeć beemera na zakończeniu sezonu Youngtimer Warsaw 9 października
