CO do projektu to mistrzostwo, ale montowanie turbo w tym miejscu to męka! OD razu czuję moje problemy sprzed roku, gdzie musiałem dymać cały silnik od dołu żeby ściągać łapę silnika i zakładać moją customową. Tutaj trzeba będzie robić inną łapę? Czy dolot da radę ominąć tą już istniejącą?
E36 M3 3.0 + Turbo
-
woytek13
- User
- Posty: 55
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 12:28
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Lublin
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Mam małe pytanie do mistrzów ceremonii uturbiania
Jak robiłem swojego padalca też miałem wątpliwości i tutaj widzę to samo. Otóż w miejscu gdzie zaczyna się downpipe, zaraz za turbo rura idzie blisko ściany grodziowej (chyba tak nazwę ten element karoserii), która to jest otulona jakimś pluszowym futerkiem, tapicerką taką
I na to fabrycznie idzie jeszcze pazłotko żeby się od wydechu nie zapaliło. Tutaj widzę, że owe sreberko też jest porwane i nie wiem czy w tym miejscu jest to jakoś groźne dla auta. Potem jak wejdzie bandaż to już raczej luzik, ale u mnie tego nie miałem i były wątpliwości czy to do końca bezpieczne
CO do projektu to mistrzostwo, ale montowanie turbo w tym miejscu to męka! OD razu czuję moje problemy sprzed roku, gdzie musiałem dymać cały silnik od dołu żeby ściągać łapę silnika i zakładać moją customową. Tutaj trzeba będzie robić inną łapę? Czy dolot da radę ominąć tą już istniejącą?
CO do projektu to mistrzostwo, ale montowanie turbo w tym miejscu to męka! OD razu czuję moje problemy sprzed roku, gdzie musiałem dymać cały silnik od dołu żeby ściągać łapę silnika i zakładać moją customową. Tutaj trzeba będzie robić inną łapę? Czy dolot da radę ominąć tą już istniejącą?
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Nie wiem, jak to wyglądało u Ciebie i jakie masz Wojtku doświadczenie z mechaniką, ale montaż turbiny w E36 na down-mouncie to nie jest wcale aż taka trudna i męcząca sprawa. Nam przykręcenie turbiny na wszystkie 4 śruby zajmuje koło 10 minut - co w porównaniu np. z kilkoma godzinami, aby przykręcić "Mistrza Mocy" u Krismax'a to ogromna różnica. Wygięliśmy sobie palnikiem klucz i zdejmujemy zawsze muszlę zimną. Generalnie mówiąc, jesteśmy bardzo zadowoleni z przejścia z top mounta na down mount - głównie ze względów praktycznych.woytek13 pisze:CO do projektu to mistrzostwo, ale montowanie turbo w tym miejscu to męka! OD razu czuję moje problemy sprzed roku, gdzie musiałem dymać cały silnik od dołu żeby ściągać łapę silnika i zakładać moją customową. Tutaj trzeba będzie robić inną łapę? Czy dolot da radę ominąć tą już istniejącą?
Właśnie ze względu na łapę silnika długo zastanawialiśmy się nad ostatecznym wyborem kolektora wydechowego. W Stanach jest kilka opcji dla żeliwnych kolektorów. Wszystkie na down mount, ale każdy z nich w trochę innym miejscu umieszcza turbinę. Wybraliśmy Treadstone dlatego, że nie trzeba przerabiać łapy. Gdyby jednak puścić 4.0" (takie ma wejście Holset Marcina), to by się rura dolotowa nie zmieściła. Łącznikiem silikonowym redukujemy do 3.0" i taka rura spokojnie się mieści - nie ma problemu. W paczce idą już do nas kolejne kolektory. Jedynym większym problemem down mountów jest nisko puszczona rura dolotowa od turbosprężarki do intercoolera. Obojętnie, czego by nie robić, i tak musi iść pod belką. Co prawda w pobliżu sworznia wahacza do belki jest właśnie takie wgłębienie, gdzie można puścić rurę, ale zawsze jest to tylko wysokość stabilizatora. Sami jesteśmy ciekawi, jak to się będzie na polskich drogach sprawować, bo szykują się nam kolejne projekty.
Z tymi mistrzami ceremonii nie przesadzaj już takwoytek13 pisze:Mam małe pytanie do mistrzów ceremonii uturbianiaJak robiłem swojego padalca też miałem wątpliwości i tutaj widzę to samo. Otóż w miejscu gdzie zaczyna się downpipe, zaraz za turbo rura idzie blisko ściany grodziowej (chyba tak nazwę ten element karoserii), która to jest otulona jakimś pluszowym futerkiem, tapicerką taką
I na to fabrycznie idzie jeszcze pazłotko żeby się od wydechu nie zapaliło. Tutaj widzę, że owe sreberko też jest porwane i nie wiem czy w tym miejscu jest to jakoś groźne dla auta. Potem jak wejdzie bandaż to już raczej luzik, ale u mnie tego nie miałem i były wątpliwości czy to do końca bezpieczne
![]()
Odnośnie osłony wydechu, o której mówisz, to moim zdaniem problemem jest sama ta osłona, a nie to, że rura idzie blisko karoserii. U taty w jego M3T downpipe Mariusza niemal leżał na tej osłonce - ciągle kopciła, kruszyła się, odpadała. W końcu ją wywaliliśmy i jak wyjęliśmy silnik to nic strasznego nam się w oczy nie rzuciło.
Pozdrawiam,
Michał.
Maleckis Motorsport
-
woytek13
- User
- Posty: 55
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 12:28
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Lublin
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
U mnie największy problem to było rzeźbienie kolektora, i latanie do garażu, szlifowanie milimetra i znów przymiarka. I niestety musiałem robić to sam... w zimieNie wiem, jak to wyglądało u Ciebie i jakie masz Wojtku doświadczenie z mechaniką, ale montaż turbiny w E36 na down-mouncie to nie jest wcale aż taka trudna i męcząca sprawa. Nam przykręcenie turbiny na wszystkie 4 śruby zajmuje koło 10 minut - co w porównaniu np. z kilkoma godzinami, aby przykręcić "Mistrza Mocy" u Krismax'a to ogromna różnica. Wygięliśmy sobie palnikiem klucz i zdejmujemy zawsze muszlę zimną. Generalnie mówiąc, jesteśmy bardzo zadowoleni z przejścia z top mounta na down mount - głównie ze względów praktycznych.
Moje drugie pytanie to filtr simota? One coś filtrują? To niby te "najlepsze z najgorszych" dostępnych ale przy takim zestawie części nie lepiej zainwestować w coś pewniejszego?
- Maleckis
- User
- Posty: 69
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: Poznań
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Czy ja wiem, czy najgorszy z najgorszych... W paru autach je montowaliśmy, pasuje gabarytowo tak, że nie musimy masakrować zderzaka. Wydaje mi się, że jest podobnej jakości jak reszta dostępnych stożków w rozsądnych granicach cenowych. Ponad 330zł za stożek o średnicy montażowej >80mm ITG to za dużo naszym zdaniem. Pozdr.woytek13 pisze:Moje drugie pytanie to filtr simota? One coś filtrują? To niby te "najlepsze z najgorszych" dostępnych ale przy takim zestawie części nie lepiej zainwestować w coś pewniejszego?
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Powoli zabieramy się do składania wszystkiego w jedną całość...
Przewód do smarowania turbiny olejem:

Trójnik przy magistrali olejowej:

Źródło pod-/nad- ciśnienia:

Układ dolotowy po stronie ssącej:

Stay tuned,
Michał.
Przewód do smarowania turbiny olejem:
Trójnik przy magistrali olejowej:
Źródło pod-/nad- ciśnienia:
Układ dolotowy po stronie ssącej:
Stay tuned,
Michał.
Maleckis Motorsport
-
woytek13
- User
- Posty: 55
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 12:28
- Imię: Wojtek
- lokalizacja: Lublin
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Jakie będzie planowane ciśnienie doładowania? Te gumki w kolektorze dolotowym wytrzymają? Nie potrzeba ich przerabiać na jakieś silikonowe, mocniejsze?
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Mówisz o trąbkach? Nigdy z nimi nie było problemu. Boost w okolicach 1.0bar, ale ostateczna decyzja zostanie podjęta w trakcie strojenia. Po prostu zobaczę, jak zachowywać się będzie HX40 w M3, jak silnik będzie przyjmował doładowanie itp. Priorytetem bezawaryjność.woytek13 pisze:Jakie będzie planowane ciśnienie doładowania? Te gumki w kolektorze dolotowym wytrzymają? Nie potrzeba ich przerabiać na jakieś silikonowe, mocniejsze?
Michał
Maleckis Motorsport
- forti
- Forumowicz
- Posty: 838
- Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
- Imię: Grzes
- lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Michał jaka goraca strone ma ten HX40?
-
marcin_os
- User
- Posty: 35
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Warszawa
- Lokalizacja: Warszawa
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Jak dobrze pamiętam, od HX35.forti pisze:Michał jaka goraca strone ma ten HX40?
M3 3.0T 425KM/572Nm
- forti
- Forumowicz
- Posty: 838
- Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
- Imię: Grzes
- lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Chodzi mi o numerek po wewnetrznej stronie muszli, bo hx35 mialo kilkadziesiat roznych muszli.
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
To fakt, muszla gorąca jest z HX35, ale nie ma to większego znaczenia. Na razie założona jest 12tka, mamy na stanie jeszcze 16tkę, która wymagałaby tylko małych zmian w downpipe'ie, więc jak uznamy, że większa muszla jest konieczna, to ją założymy. Myślę, że na 12tce boost będzie wstawać rewelacyjnie. Pozdrawiam.
Maleckis Motorsport
- Maleckis
- User
- Posty: 69
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: Poznań
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Michał jeszcze szuka ewentualnych nieszczelności w układzie olejowym - jedno drobne sączenie znaleźliśmy - więc pozwolę sobie wrzucić filmik z pierwszego odpalenia:
http://www.youtube.com/watch?v=3qKmKFyY7e8" onclick="window.open(this.href);return false;
Pozdr.
http://www.youtube.com/watch?v=3qKmKFyY7e8" onclick="window.open(this.href);return false;
Pozdr.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Wczoraj po 17-ej zaczęliśmy działać przy Marcina M3 i plan był prosty - odpalić silnik. Po 22-ej wszystko było poskładane i gotowe do odpalenia. Musimy jeszcze popodłączać podciśnienia do MBC czy do wastegate i zrobić drobnostki, które nie były potrzebne, aby odpalić. Po za tym zlokalizowałem jedno miejsce, z którego sączy się olej - z naszego trójnika przy magistrali, więc tym także będzie trzeba się zająć. Jak to wszystko ogarniemy, to powoli powoli zabierzemy się za strojenie. Jak na filmiku słychać "laptop już się grzeje"
.





Stay tuned,
Michał.
Stay tuned,
Michał.
Maleckis Motorsport
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Idziecie jak burza
Mogę prosić o zdjęcia kolektora jeszcze przed założeniem? Flansza jest T3? Mój kolektor znowu pęknął, nie wiem czy spawać barany pod nowy silnik, czy kupić jednak żeliwny i trochę jeszcze pojeździć na obecnym setupie.... Oglądałem na e-bay i żeliwny kolektor można kupić już od 160-200USD ale np SPA kosztuje ponad 550USD. Ile daliście za ten u Marcina, to taki sam jak w czerwonym M3?
Mogę prosić o zdjęcia kolektora jeszcze przed założeniem? Flansza jest T3? Mój kolektor znowu pęknął, nie wiem czy spawać barany pod nowy silnik, czy kupić jednak żeliwny i trochę jeszcze pojeździć na obecnym setupie.... Oglądałem na e-bay i żeliwny kolektor można kupić już od 160-200USD ale np SPA kosztuje ponad 550USD. Ile daliście za ten u Marcina, to taki sam jak w czerwonym M3?
www.turboBMW.pl
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E36 M3 3.0 + Turbo
Zdjęcia kolektora przed założeniem możesz znaleźć w temacie o taty M3. Prawdę mówiąc, nie chcieliśmy stać z pracą i czekać zanim ze Stanów przylecą następne, więc u Marcina wylądował właśnie kolektor taty. Flansza jest T3 i ma wyjście na zewnętrzny wastegate ? flansza taka jak w Tialu 38mm. Na bimmerforums.com jest kompedium wiedzy o tych kolektorach, ponieważ mało który tamtejszy projekt ma customowy kolektor, większość pakuje właśnie gotowe off-the-shelf?y. Jest także wiele zdjęć, więc można sobie wybrać jakiś. Te za poniżej 200$ mają beznadziejne wykończenie. Niby można byłoby na tym zaoszczędzić i poświęcić czas na poprawienie i wyrównanie wewnętrznych kanałów, ale strasznie trudno jest to żeliwo obrabiać, mnóstwo czasu na to schodzi. Właśnie dlatego nie zdecydowaliśmy się na te najtańsze, tylko na Treadstone. U Marcina jest Treadstone, u taty też będzie i w kolejnym projekcie także. Z kolektorami SPA jest problem łapy silnika, trzeba ją przerabiać; przy Treadstone?ach jak puścisz rurę w okolicach 3.0?, to nie ma takiej potrzeby. Kolektor Treadstone z wszystkimi opłatami, przesyłką, cłem, kosztami przelewu itp. wychodzi na gotowo w Polsce w okolicach 2 200zł. SPA w Racersmarket.net to koszt 529$ i wtedy łączny koszt wyjdzie spokojnie ponad 2 500zł. Pozdrawiam!korona pisze:Idziecie jak burza![]()
Mogę prosić o zdjęcia kolektora jeszcze przed założeniem? Flansza jest T3? Mój kolektor znowu pęknął, nie wiem czy spawać barany pod nowy silnik, czy kupić jednak żeliwny i trochę jeszcze pojeździć na obecnym setupie.... Oglądałem na e-bay i żeliwny kolektor można kupić już od 160-200USD ale np SPA kosztuje ponad 550USD. Ile daliście za ten u Marcina, to taki sam jak w czerwonym M3?
Maleckis Motorsport