Przedstawiam projekt nad którym spędziliśmy już 22 miesiące, a jest nim BMW 750i z osprzętem silnika z Alpiny B7.
Powiem szczerze, że to ten pomysł, gdzie nic nie idzie łatwo. Metodyka działania zupełnie inna niż przy silnikach z turbodoładowaniem. Części do budowy dosłownie garstka na rynku.
Założenie jest następujące, stworzyć na bazie silnika N62B48 odpowiednik silnika z Alpiny B7.
Różnic jest całkiem sporo, począwszy od pojemności, innego kolektora dolotowego, na sterowniku kończąc.
Do dziś udało się zrobić sporo. Zacznę nietypowo, bo od końca czyli od wydechu.
![Obrazek](https://images92.fotosik.pl/682/51e8c0bd0efe4a70med.jpg)
Kolektory wydechowe to produkt Hartge, później sportowe katalizatory też Hartge. Końcowe tłumiki Magnaflow i oczywiście końcówki na wzór Alpiny, wraz z blendą zderzaka.
![Obrazek](https://images90.fotosik.pl/680/72944b25168ac74fmed.jpg)
Kompresor wbrew zapewnieniom sprzedawcy wymagał regeneracji. Brak ogólnodostępnych zestawów zmusił nas do poszukiwań. Finalnie udało się wymienić uszczelnienia i łożyska.
![Obrazek](https://images92.fotosik.pl/682/7a441b8d62bb6671med.jpg)
Cały dolot to zestaw części od Alpiny kupiony w firmie Racing Dynamics, która swoją europejską siedzibę posiada w Aachen.
![Obrazek](https://images90.fotosik.pl/680/845f6c0cc0d9688amed.jpg)
Kompresor Alpiny, a właściwie to firmy ASA.
Plan wydawał się z początku dość trudny, ale możliwy do zrealizowania. Zakładaliśmy użycie EMU lub Det by wysterować pracę kompresora. Niestety skomplikowany osprzęt silnika N62B48 nie pozwolił na użycie świnki lub komputera SA. Co gorsza taki silnik musiał pozostać w aucie. Tutaj było można pójść drogą prostszą z N62B44, a nawet H1 od Alpiny, jednak taki był wymóg właściciela i kropka.
![Obrazek](https://images90.fotosik.pl/680/93e352fa33fc085dmed.jpg)
Niestety silniki N62B48 i N62B44 różnią się do siebie i czeka na jeszcze sporo walki z elektroniką. Oryginalny komputer silnika przyjął soft od Apliny B7 i udało się odpalić ten szalony projekt. Niestety odczyty z sond lambda nie pozostawiają złudzeń, całkowicie zaburzona dawka. Kolor rur wydechowych tylko to potwierdza. Nadto kolektor dolotowy również mocno różni się od tego w Alpinie H1, dwa nastawniki zmiennej długości vs jeden.
Na ten moment przed strojeniem chcemy usunąć wszystkie bolączki. Walczymy zatem z błędami dotyczącymi jednego czujnika EGT (są dwa jak w M5 E60), czujnika ciśnienia na rurze przed przepustnicą, przepływomierza, układu zmiennej długości kolektora dolotowego. Co gorsza zasilania na lini 5V i 12V, masa podłączone są poprawnie, a przepływomierz z BMW 750i N62B48 został w Alpinie podzielony na dwa elementy czujnik map sensor i przepływomierz z silnika Diesla BMW.
Stopień sprężania w Alpinie to 9:1, a w N62B48 to 11:1 to też będzie miało wpływ na zadane parametry. Czeka nas jeszcze długa droga do wystrojenia auta. Postaram się dokumentować, by zaoszczędzić innym takiej wątpliwej przygody. Mówili na początku, żeby tego nie robić bo będzie bardzo pracochłonne, ale ambicja wzięła górę nad rozsądkiem
![Szczęśliwy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)