Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

Witam wszystkich!
W końcu zacząłem długo odwlekane prace nad moim turbo-kebabem.Ostatecznie setup na ten sezon nie będzie jakiś bardzo rozwojowy (klasyka gatunku TD04HL-16T i jakieś 0,6-0,7 bara) ale myślę,że na pewno umili mi on wakacje a zdobyte teraz doświadczenie zaprocentuje w przyszłości.Projekt robię razem z moim dobrym kumplem Maćkiem w warsztacie jego taty.

Zaplanowane modyfikacje:

Silnik:
- silnik M50B25 vanos
- stopień sprężania obniżony do 8,5:1 - dwie seryjne uszczelki a pomiędzy nimi przekładka
- turbo TD04HL-16T chłodzone wodą-chłodzenie będzie wpięte w ogrzewanie przepustnicy
- doładowanie 0,6-0,7 bara
- zregenerowany vanos-nowe uszczelki od elmo0104,kasacja luzów

Układ dolotowy:
- filtr stożkowy
- większa obudowa przepływomierza
- intercooler merc sprinter 640x205x64
- łączniki silikonowe samcopodobne
- rury z nierdzewki

Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy downmount na podstawie kolektorów z m52
- downpipe 3 cale
- 2,5 cala przelot

Układ wtryskowy:
- wtryski BOSCH 315cc @3bar
- regulator na listwie 3,5bar

Elektronika:
- ECUMASTER DET II
- map-sensor MPX4250AP jako deflection

Układ chłodzenia:
- seryjna chłodnica m50 wersja z klimą

Układ napędowy:
- sprzęgło spiekowe współpracujące z seryjnym zamachem i dociskiem
- w dalszych planach skrzynia m3-już kupiona
- regeneracja mechanizmu wybierania biegów,kasacja luzów na lewarku

Zawieszenie:
- w planach gwint MTS

Układ hamulcowy:
- w planach :heh:

BODY KIT:
- wymiana pordzewiałych progów (bolączka wszystkich e36)
- wspawanie nowych mocowań pod podnośnik (żeby nie musieć za rok powtarzać punktu pierwszego :kwasny: )
- zderzak m-pakiet z przodu (jest)
- nakładki progów m-pakiet
- całość w czarny mat

Tak auto wyglądało jak je kupiłem:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Niestety dość szybko okazało sie,że seryjne otwory po lewarek podnoszą się razem z nim :rozczarowany:
No i zaczęło się:
Najpierw wycięliśmy próg:
Obrazek

Jak zobaczyłem jak w środku jest rozwiązane mocowanie na podnośnik to się za głowę złapałem,to nie miało prawa dobrze funkcjonować po tylu latach.
Zapadła decyzja o zrobieniu nowych solidniejszych podstawek i samych progów od nowa.Po drobnych modyfikacjach udało mi się ładnie wpasować kształtownik 4/6 cm do słupka,a dodatkowo jescze przyspawaliśmy go do podłużnicy
Obrazek

Do tego dorobiliśmy próg z blachy 2 mm giętej na zimno.Wszystko zarówno od wewnątrz jak i od zewnątrz było malowane podkładem reaktywnym a po wierzchu akrylem.
Obrazek

Nasz customowy próg,będzie ukryty za m-pakietową nakładką z laminatu
Obrazek

Zeszlifowałem,wyczyściłem i zapodkładowałem również drobne bąbelki na tylnym nadkolu.Teraz pozostało tylko zmatowić stary lakier a na wierzch dać czarny mat ale to zostawiam sobie na koniec.Teraz pora zabrać się za to co siedzi pod maską :D
Obrazek

To wyżej to tylko taka przymiarka up-mounta raczej nie będzie,będę kombinował z kolektorami od M52.Uszczelka tylko jedna bo na początku myślałem żeby frezować tłoki ale już mi przeszło i druga jest w drodze :wink2:
Obrazek

Spiekło,oryginalnie było robione do ISa więc tylko na 215 mm ale wyrwałem je tanio i mam nadzieję,że podpasuje.
Obrazek

Pod koniec dłubania przy progach pod wpływem oparów rozpuszczalników wzięło mnie na machnięcie jakiegoś artworka :D
Obrazek

Przy okazji z Maćkiem ochrzciliśmy nasze dzieło
Obrazek

No i jeszcze drobna dedykacja dla mojej lepszej połowy za to,że wciąż ze mną jest
Obrazek

Wszelkie rady czy komentarze mile widziane :piwo:
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

Jeszcze jedno zdjęcie udało mi się znaleźć.Roboty jest tyle,że w trakcie nie ma nawet kiedy ich robić ale jak zaczniemy w mechanice dłubać to na pewno będzie ich więcej.
Obrazek

Mam pytanie,wtryski Boscha do silników volkswagenowskich różnią się jeszcze czymś poza długością?Kupiłem niedrogo komplet 315cc od audi 2.7 biturbo i nawet ich nie przymierzałem,wiem tylko że na pewno będę musiał obniżyć listwę wtryskową ale czy coś jeszcze?
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: korona »

SIMRowiec pisze: Mam pytanie,wtryski Boscha do silników volkswagenowskich różnią się jeszcze czymś poza długością?Kupiłem niedrogo komplet 315cc od audi 2.7 biturbo i nawet ich nie przymierzałem,wiem tylko że na pewno będę musiał obniżyć listwę wtryskową ale czy coś jeszcze?
Wtrsyki w Audi są wysokoomowe zatem wystarczy tylko obniżyć listwę, u mnie tez miałem krótkie wtryski. Dawaj update :wink2:
www.turboBMW.pl
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

No to świetnie,przynajmniej raz nie mam pod górkę i piaskiem po oczach :wink2:
Dałem ciała bo w ten weekend nie robiłem żadnych zdjęć z prac,w sumie skończyliśmy blacharkę i zabraliśmy się za zawieszenie a konkretniej za wymianę łożyska w tylnej piaście.Kupę czasu na to zmarnowaliśmy,jako że nie posiadamy bmw tool numer ileśtam (nie wiem kto je w ogóle może posiadać,sądząc po cenach są wykonane z jakiegoś kosmicznego stopu i przyozdobione diamentami) musieliśmy zmontować custom ściągacz do piasty,z której musieliśmy potem zdjąć wewnętrzną bieżnie starego łożyska-pomógł palnik i diax.Potem zdjęliśmy tłumik i zaczęliśmy zdejmować dyfer,żeby wyjąć półosie i zyskać dostęp do zewnętrznej bieżni łożyska,ale odpuściliśmy bo nie mamy odpowiedniego torxa żeby półosie odkręcić.Przy tej okazji dyfer dostanie elekroszpere.Do wciskania łożyska mamy już opracowaną custom prasę ze starego łożyska i podnośnika hydraulicznego do autobusu :D Tak czy owak jak przyjdzie Wam wymieniać łożyska dajcie to komuś do zrobienia bo to strasznie nieciekawa robota.Jak w końcu uporamy się z tymi duperelami bierzemy się za skrzynię i mechanizm wybierania biegów bo lewarek lata jak starej ku***e gacie.Przy okazji spiek wleci,no i fotki będą.
Blacha
Forumowicz
Posty: 763
Rejestracja: 25 maja 2010, o 09:47
Imię: Karol
lokalizacja: Dolnośląskie

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: Blacha »

SIMRowiec pisze:...ale odpuściliśmy bo nie mamy odpowiedniego torxa żeby półosie odkręcić...
Odpowiednią nasadkę czy klucz? Ja jak odtatnio odkręcałem półosie w swoim compactcie to też nie miałem nasadki na śruby wyglądajće jak terx ale wystarczy nabić nie nie zwykłą sześciokątną nasadke bodaj 10 i odkręcasz te śruby od półosi, ja u siebie je od razu zastąpiłem imbusami więc jak coś to mam problem z głowy
SIMRowiec pisze:Ostatnio mój kumpel w e34 ją robił i uparcie twierdzi że będę musiał wymienić olej na taki do szper
Powiedz koledze że się myli a ty zalej odpowiednią ilość zwykłego oleju do dyfrów
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

No właśnie z tym olejem to go wyśmiałem,bo przecież nie ma w takiej szperze elementów ciernych które wymagałyby specjalnego smarowania działa tak naprawdę tylko zębatka wałka atakującego i koło talerzowe.Z tymi śrubami chodziło mi o nasadkę,w sumie głowica też jest na takie śruby,a pewnie coś jeszcze się znajdzie,więc znalazłem sobie komplecik YATO za 30 zł i zamówiłem,przydadzą się.
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

Witam,trochę czasu nie update'owałem wątku ale oprócz paru zakupów nic ciekawego się nie działo.Dopiero wczoraj ruszyliśmy znowu z projektem.Zajęliśmy się całym układem napędowym,zaspawaliśmy dyfer,zmieniliśmy sprzęgło na spieka,poprawiliśmy działanie mechanizmu wybierania biegów i parę innych pierdółek.Rozebraliśmy również cały układ dolotowy.

elektroszpera:
Obrazek

docisk wraz ze spiekiem:
Obrazek

Przy okazji zdejmowania skrzyni znaleźliśmy źródło luzów na lewarku,tuleje współpracujące z ramieniem łączącym były w dobrym stanie tak samo plastikowe łożysko lewarka,zniszczone było łożysko podporowe ramienia czyli element numer 4:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=25&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Nie miałem czasu ani ochoty zasuwać do bmw po tą część więc zregenerowałem starą wbijając w nią kawałek zbrojonego węża od hydrauliki siłowej :hammer:
efekt-jak nowa :wink2:
Obrazek

Silnik bez dolotu,rozkminiamy co gdzie podłączyć,jak ogarnąć odmę,krokowca itp. Wszelkie rady mile widziane.
Obrazek

Aktualnie skupiamy się na maksa na dolocie,bo w przyszłym tygodniu przyjdzie nam IC.Zastanawiam się nad zostawieniem przepływki tam gdzie jest tak,żeby pracowała w nadciśnieniu,jakie są największe wady tego rozwiązania,pomijając trwałość?
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: krismax »

Przepływka w nadciśnieniu; daje radę. Jednak już przy 1barze spadały mi z niej węże. Przy 1,6bara musiałem sobie zrobić aluminiową obudowę z kołnierzami, którą to można mocno zacisnąć ;)
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: Michał_Małecki »

SIMRowiec pisze: Silnik bez dolotu,rozkminiamy co gdzie podłączyć,jak ogarnąć odmę,krokowca itp. Wszelkie rady mile widziane.


Aktualnie skupiamy się na maksa na dolocie,bo w przyszłym tygodniu przyjdzie nam IC.Zastanawiam się nad zostawieniem przepływki tam gdzie jest tak,żeby pracowała w nadciśnieniu,jakie są największe wady tego rozwiązania,pomijając trwałość?
Odmę najlepiej w atmosferę. Krokowy tak jak w serii - tzn. źródło powietrza przed przepustnicą, upust do kolektora ssącego. Ten plastik z przewodu gumowego krokowego od strony kolektora ssącego wklej w kolektor na klej do szyb/sylikon, aby był szczelny i nie wypluwało go z kolektora na doładowaniu. Na tym plastiku jest taki mały dziubek na mniejszy z obu przewodów od odmy - zaślep go. Oczywiście wszystkie rurki gumowe od krokowego na obejmy. Reszta może zostać tak, jak jest. Nie używaj seryjnego kolanka gumowego przepływka-przepustnica. Przepływka może być po stronie nadciśnienia - nie ma żadnego problemu.
Maleckis Motorsport
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź Michał :piwo:

W tym tygodniu zamierzam zdjąć głowicę i zanieść ją do planowania.Słyszałem i widziałem,że montaż jak i demontaż wałków m50 to nieciekawa sprawa,lubią przy tym pęknąć itp. a poza tym po ich zdjęciu przydałyby się do nich nowe śruby.Stąd moje (może głupie) pytanie,czy absolutnie konieczne jest ściągnięcie wałków do planowania?
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: Michał_Małecki »

SIMRowiec pisze:Dzięki za wyczerpującą odpowiedź Michał :piwo:

W tym tygodniu zamierzam zdjąć głowicę i zanieść ją do planowania.Słyszałem i widziałem,że montaż jak i demontaż wałków m50 to nieciekawa sprawa,lubią przy tym pęknąć itp. a poza tym po ich zdjęciu przydałyby się do nich nowe śruby.Stąd moje (może głupie) pytanie,czy absolutnie konieczne jest ściągnięcie wałków do planowania?
Wymieniać śruby od głowicy tak, ale od wałków? Przecież tam są szpilki i nakrętki. Nie trzeba wymieniać. Nie można splanować głowicy bez wyjęcia wałków, bo jak wałki są przykręcone to część zaworów jest wysuniętych przecież :wink2: .
Maleckis Motorsport
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

No wiem,że część jest wysunięta ale miałem nadzieje,że może mają tak mały skok,że nie wystają poza zarys głowicy.Z tymi szpilkami to mnie pocieszyłeś :wink2:
Awatar użytkownika
elmo0104
Turbo-Team
Posty: 2047
Rejestracja: 25 paź 2009, o 13:09
Imię: Piotrek
lokalizacja: Łódź
Lokalizacja: Zduńska Wola / Łódź

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: elmo0104 »

Nawet jakby sie dało splanować głowicę razem z wałkami to i tak musisz je zdjąć przy zrzucaniu głowy. Inaczej nie odkręcisz śrub głowicy przecież.
Profesjonalna Regeneracja Vanosów Mxx,Sxx
SIMRowiec
Forumowicz
Posty: 257
Rejestracja: 29 wrz 2010, o 13:31
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: SIMRowiec »

Michał kiedyś pisał,że się da jak się ma cieńkie przedłużki 3/8.Ja sobie taką kupiłem,dodatkowo uchylną o kilka stopni,ale teraz to nieważne,wałki idą out!
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czarny mat 325 e36 coupe TURBO

Post autor: g-rad »

Ja parę razy zdejmowałem wałki i na szczęście nie udało mi się ich uszkodzić. Myślę, że kluczowym problemem jest wykręcenie kilku śrub z jednej strony całkowicie na raz. Jeżeli będziesz odkręcał stopniowo z jednej strony to śruby z drugiej będą się napinać i na odwrót. Cierpliwość kluczem do sukcesu ;)

Mam kilka kompletów wałków jak by co ;)

Mogę zdradzić Ci temat na niewielki tuning. Wznios wałka ssącego jest o 1mm większy niż wałka wydechowego. Zakładając dwa wałki ssące powinno być nieznacznie lepiej ;)
ODPOWIEDZ