BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Obecna specyfikacja:
  • Modyfikacje silnika:
  • silnik S50B30 w wersji europejskiej,
  • .140? uszczelka pod głowicę MLS,
  • 11mm śruby do głowicy ARP,
  • hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z S50B32,
  • nowe panewki korbowodowe.

    Modyfikacje głowicy:
  • splanowana powierzchnia,
  • wypolerowane kanały, gniazda zaworowe, zawory,
  • nowe popychacze, uszczelniacze, prowadnice zaworowe,
  • wyregulowane zawory na 0.28mm.

    Układ turbodoładowania:
  • stożkowy filtr powietrza 100mm Pipercross,
  • turbosprężarka Garrett GT3582R,
  • wastegate 60mm HKS,
  • FMIC 28"x9"x2.75",
  • orurowanie ukł. dolotowego MTG,
  • membranowy BOV Cosmo2,
  • przerobiony seryjny kolektor ssący.

    Układ wydechowy:
  • kolektor wydechowy pod turbo MTG,
  • downpipe 3? MTG,
  • taśma izolacyjna ThermoTec,
  • tłumik środkowy bez katalizatorów SuperSprint.

    Układ paliwowy:
  • wtryskiwacze 630cc/min. Siemens Deka,
  • pompa paliwa Walbro GSS 340,
  • seryjny 3.0bar regulator ciśnienia paliwa.

    Układ przeniesienia napędu:
  • seryjne wyważone koło dwumasowe,
  • 4-łapkowa spiekowa tarcza sprzęgła PPF,
  • docisk sprzęgła Sachs Racing 698,
  • dyferencjał o przełożeniu 3.91:1,
  • szpera 100%.

    Elektronika:
  • komputer standalone Megasquirt-I V3.57,
  • MAP sensor MPX4250AP,
  • GM IAT sensor,
  • czujniki EGT Defi & boost przemysłowy :).

    Zawieszenie:
  • gwintowane zawieszenie Eibach,
  • 26mm stabilizator przedni Eibach,
  • 24mm stabilizator tylni Eibach,
  • 3.5-stopniowy negatyw przedniej osi,
  • rozpórki przód i tył.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Awatar użytkownika
Driftman
User
Posty: 42
Rejestracja: 26 paź 2009, o 19:18
Imię: Paweł
lokalizacja: ulica

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Driftman »

Czy kolekto został wygrzany ?
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Michał_Małecki »

Driftman pisze:Czy kolekto został wygrzany ?
Tak.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Jak wspomniałem w jednym z tematów na tym forum podczas strojenia silnika na 0.7bar poddał się 1. cylinder. Kompresja spadła do 2.5bar. Na początkowym doładowaniu silnik przejeździł dokładnie 24 500 kilometrów, po podniesieniu doładowania nie udało nam się skończyć strojenia, mimo 10deg zapłonu, AFR w okolicach 10.5:1 i EGT nie przekraczającego 850 st. C. Także zapewne nasze tłoki dołączyły do kilkudziesięciu seryjnych, zniszczonych tłoków PMN i Krismaxa. Ze względu na fakt, że silnik nie sprawiał żadnych problemów na 0.5bar, sądzimy, że po prostu przekroczyliśmy ich wytrzymałość.

31 grudnia 2009r.

Rozpoczęcie remontu silnika


Silnik zostanie wyremontowany na kutych komponentach. W skład układu korbowego wejdą kute korbowody SPM 142mm oraz zatarte przez Krismaxa kute tłoki JE Pistons 8.5:1 CR, które przeszły operację na CNC.

Ostatnie godziny silnika w karoserii

Obrazek

Obrazek

Zaczęliśmy od maski i przodu samochodu

Obrazek

Obrazek

Z pomocą przybył luboński upalator M3 Turbo, bijący rekordy popularności na youtube :D

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kiedy skończyliśmy ?na górze? zabraliśmy się za układ wydechowy i wał napędowy

Obrazek

Silnik gotowy do wyjęcia

Obrazek

Cdn.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Rezerwuje jeden blok :clap: obiecałeś

Dobrze że wreszcie się za to bierzecie, prawdziwa zabawa zaczyna się przy +1bar :heh:
Czy oprócz remontu planujecie jakieś zmiany? Wydech? Coś jeszcze? Jakieś nietypowe zmiany w silniku?

PS Widzę że to nowa tradycja sylwestrowa w Poznaniu :wink2: tak w zeszłym roku jak i w tym robicie coś przy aucie
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

1 stycznia 2010r.

Wyjęcie silnika i początek jego rozbiórki


Nastał nowy rok, nowy dzień, na dworze śnieżnie?

Obrazek

Obrazek

Do pracy wkroczył nasz stary dobry przyjaciel, Pan Żuraw

Obrazek

Obrazek

Już blisko?

Obrazek

Obrazek

Wyciągnięty

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po przerwie na obiad?

Obrazek

Obrazek

? zabraliśmy się za rozrząd

Obrazek

Najpierw Vanos

Obrazek

Potem wałki

Obrazek

Obrazek

Obrazek

... i na dziś koniec.

Obrazek

Cdn.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

Przejrzałem wszystko raz jeszcze od początku i mam kilka pytań:

- Przy kolektorze ssącym na trąbkach są takie gumowe kapturki - jak sprawdza się to przy doładowaniu, nie ma problemów z rozrywaniem czy spadaniem?
- Jak jeździ się z tak krótkim mostem? Jakie masz prędkości na poszczególnych biegach (odcinka 7200?). Jak jeździ się na co dzień na zaspawanym moście, nie masz ochoty wrócić do szpery płytkowej?
- na nowych zdjęciach widzę na silniku miskę S50B30 a z tego co pamiętam wkładaliście miskę z B32?
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Cześć Adam.
korona pisze:Rezerwuje jeden blok :clap: obiecałeś
Nie ma sprawy, jeżeli tylko dzisiaj jego stan ocenimy na w miarę porządny. Dostaniesz zdjęcia gładzi.
korona pisze:Dobrze że wreszcie się za to bierzecie, prawdziwa zabawa zaczyna się przy +1bar :heh:
U nas nie będzie takiego doładowania na pewno. Jeżeli wszystko się uda z remontem, to chcielibyśmy pewne, solidne, bezpieczne 0.7bar. Na obecnym przełożeniu większe doładowanie całkowicie nie będzie miało sensu. Nawet Michał powiedział, że na dyferencjale o przełożeniu 3.91:1 więcej niż 0.5bar boostu nie byłoby mu potrzebne do driftu.
korona pisze:Czy oprócz remontu planujecie jakieś zmiany? Wydech? Coś jeszcze? Jakieś nietypowe zmiany w silniku?
Zmian jest planowanych kilka. Przede wszystkim miska wraz z pompą oleju z S50B32. Następnie układ wydechowy - przelotowy 3.0" z jednym tłumikiem końcowym - właśnie dlatego pisałem do Ciebie o Twój tłumik MagnaFlow, szkoda tylko, że się spóźniłem. Zobaczymy, jak będziemy stali z finansami, bo prawdę mówiąc bardzo chcielibyśmy zmienić obecny kolektor wydechowy. Musimy kupić jedną łapę silnika na stronę wydechową, bo nasza była nadpęknięta. Musimy zdjąć dyfer, bo od strzałów ze sprzęgła raz pękła nam śruba mocująca go do wózka i wyrobił się w nim gwint. Michał ma jeszcze jakiś plan odnośnie elektroniki, ale to już informacje u niego. Ogólnie to chcemy wszystko uporządkować pod maską, rozsądnie poukładać, bez większych zmian w silniku. Patrząc realnie, to nie są one potrzebne.
korona pisze:Przy kolektorze ssącym na trąbkach są takie gumowe kapturki - jak sprawdza się to przy doładowaniu, nie ma problemów z rozrywaniem czy spadaniem?
Ciężko powiedzieć. My zamiast nich mamy przewody pod-/nad- ciśnienia, ale wracamy do kapturków. U Krismax'a chyba nie wydmuchuje albo się nie przyznaje. Kapturki wydmuchało kiedyś znajomemu Michała na Torze Poznań na treningu w wolnossącym silniku. Myślę, że zależy to głównie od temp., do jakiej doprowadzi się silnik.
korona pisze:- Jak jeździ się z tak krótkim mostem? Jakie masz prędkości na poszczególnych biegach (odcinka 7200?). Jak jeździ się na co dzień na zaspawanym moście, nie masz ochoty wrócić do szpery płytkowej?
Na oponach 255/40: 3. bieg - ~120kmph, 4. bieg - 180kmph, 5. bieg - 230kmph. Odcięcie 7 800. Z dyferencjału jest bardzo zadowolony, nie zamierzam wracać do seryjnego mostu, ani do mostu o mniejszym przełożeniu. Początkowo nie byłem pewien, czy to dobra decyzja, ale teraz już jestem. Obecnie 4. bieg jest jak 3. bieg na seryjnym dyfrze 3.15:1. Wcześniej sporo na zaspawanym dyfrze przejeździłem w 325i Michała i przynajmniej mi jeździ się bardzo dobrze. Trzeba jedynie uważać przy wyprzedzaniach przy takiej mocy, bo łatwo wpaść w poślizg. Mity forumowe o problemach przy parkowaniu to brednie, koła rzeczywiście przeskakują, ale żeby to utrudniało parkowanie...?
korona pisze:- na nowych zdjęciach widzę na silniku miskę S50B30 a z tego co pamiętam wkładaliście miskę z B32?
Dopiero teraz podczas remontu zostanie zamontowana.

Pozdrawiam!
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: krismax »

Maleckis pisze:
korona pisze:Przy kolektorze ssącym na trąbkach są takie gumowe kapturki - jak sprawdza się to przy doładowaniu, nie ma problemów z rozrywaniem czy spadaniem?
Ciężko powiedzieć. My zamiast nich mamy przewody pod-/nad- ciśnienia, ale wracamy do kapturków. U Krismax'a chyba nie wydmuchuje albo się nie przyznaje. Kapturki wydmuchało kiedyś znajomemu Michała na Torze Poznań na treningu w wolnossącym silniku. Myślę, że zależy to głównie od temp., do jakiej doprowadzi się silnik.

Nigdy mi się żaden nie wydmuchał !!!!
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

2 stycznia 2010r.

W trzeci dzień proces rozbiórki silnika dobiegł końca. Stan silnika po awarii? Głowica w bardzo dobrym stanie, panewki korbowodowe i główne w bardzo dobrym stanie, wał korbowy w bardzo dobrym stanie, blok silnika nie licząc 1 rysy w bardzo dobrym stanie, 3 tłoki także, 1 tłok zatarty, 2 tłoki bez półek pomiędzy najwyższym a środkowym pierścieniem.

Najpierw górna część głowicy

Obrazek

Następnie dolna i widać już było denka tłoków

Obrazek

Jak dotychczas nie było żadnych oznak awarii, dlatego zabraliśmy się za ?dół?

Obrazek

? aby znaleźć słabeuszy, którzy nie dali rady na 0.7bar

Oto 1. z nich:

Obrazek

Obrazek

? i drugi:

Obrazek

Cdn.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
Mario
User
Posty: 179
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:15
Imię: Mariusz
lokalizacja: Płock

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Mario »

Probonował bym zastosowanie dwóch tłumików przelotowych.
Środkowego i końcowego 3" wtedy będzie znośnie
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: k64 »

czesc :wink2: postep idzie ostro ,\

\
mam pytanie , jesli teraz zalozycie odprezajace tloki to czy nalezy rowniez wlozyc uszczelke o grubosci seryjnej wzmacniania np. mls ale grubosc np. 1,75 ? bo chyba orginal np. goetsa nie da rady 0,7 wytrzymac co juz przerabialiscie, albo zle mysle?

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Michał_Małecki »

. pisze:czesc :wink2: postep idzie ostro ,\

\
mam pytanie , jesli teraz zalozycie odprezajace tloki to czy nalezy rowniez wlozyc uszczelke o grubosci seryjnej wzmacniania np. mls ale grubosc np. 1,75 ? bo chyba orginal np. goetsa nie da rady 0,7 wytrzymac co juz przerabialiscie, albo zle mysle?

pozdrawiam
Tak, trzeba założyć uszczelkę o seryjnej lub zbliżonej do seryjnej wartości grubości, aby jeszcze dodatkowo nie obniżać CR. Planujemy założenie MLS-a.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: korona »

. pisze: mam pytanie , jesli teraz zalozycie odprezajace tloki to czy nalezy rowniez wlozyc uszczelke o grubosci seryjnej wzmacniania np. mls ale grubosc np. 1,75 ? bo chyba orginal np. goetsa nie da rady 0,7 wytrzymac co juz przerabialiscie, albo zle mysle?

pozdrawiam
Oryginał nowy skręcony dobrymi śrubami mi wytrzymywał nawet 1,2bar chwilowo, a stale 1bar. Stosując ARP powinno być jeszcze lepiej, problemem przy uszczelkach materiałowych i dużych doładowaniach często są pierścienie (okucia) wokół cylindrów które po prostu się wypalają przy wysokim EGT.

Maleckis, wracając do kolektora ssącego - czy gumowe uszczelnienie trąbka - pleneum nie ulega rozerwaniu przy dużym doładowaniu? Nigdzie nie widziałem żadnych wzmocnionych zamienników tej części.

Szkoda że zmieniłeś zdanie w sprawie tego bloku, trochę jeszcze sobie mój S50 poczeka pod ścianą...

PS widziałem że na allegro wystawiasz tłumiki środkowe Supersprinta z twojego auta - że też ktoś chce zapłacić 1000zł za 3KM :heh:
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
Maleckis
User
Posty: 69
Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
Imię: Krzysztof
lokalizacja: Poznań

Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki

Post autor: Maleckis »

Tłumik środkowy Supersprinta został już sprzedany, dzięki czemu będę mieć pieniądze na obróbkę głowicy i przygotowanie bloku silnika.

Kolektor ssący z S50 po drobnych korektach jest naprawdę dobrym plenum pod doładowanie. Ja nie miałem nigdy problemu z kolektorem ssącym i jego szczelnością. Wiem jednakże, że u Krismax?a kiedyś wydmuchało trąbki z obejm. Pisałem kiedyś z Andreasem z PPF-u i w ich projekcie 1016rwhp z S50B30 (na pewno wiesz, o którym mówię) nie dokonali żadnych zmian czy wzmocnień w kolektorze ssącym. Mamy również znajomego z Luksemburga, który ma S50B30 biturbo na dwóch GT2252 i także korzysta z seryjnego kolektora ssącego. Na 12psi osiągnął 470hp.

My, jak dotychczas, mamy złe wspomnienia o seryjnych uszczelkach pod głowicą. Zobaczymy, jak u Michała trzymać będzie przekładka. Na razie z powodu braku funduszy nie zamówiłem jeszcze uszczelki MLS.

Pozdrawiam.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
ODPOWIEDZ