Bmw e30 5.4 V12 M73B54 by Wąski and Forti "BSS"

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Bmw e30 5.4 V12 M73B54 by Wąski and Forti "BSS"

Post autor: Wąski »

Nadszedł czas na Stage 2
Postanowiłem włożyć do e30 5.4 v12 m73b54 spięty oczywiście z manualem i wyjechać 1-szym w PL Drift Car-em V12 :clap: :devill2: :ok:




MODEL:

BMW E30

Silnik:
oe m20b20
będzie m73b54 bez egr-ów viska i katów

Układ dolotowy:
???

układ wydechowy:
x- pipe 3 cale z przejściami na 2,5 cala

układ paliwowy:
oe e38

Elektronika:
oe e38

układ chłodzenia:
chłodnica wody e30 2,4 td, chłodnica oleju m30

układ napędowy:
???

zawieszenie:
przód: gwint z e36+ zwrotnice,wahacze e46,powiększony skręt kół, dystans 6cm
tył:amorki b6 ,dystans 7,2cm

układ hamulcowy:
przód oe z e36(z modelu 325)
tył oe e30 (tarcze)

Nadwozie,Body kit:
silnik przesunięty do środka (jeszcze dokładnie nie wiemy o ile)
laminat: klapa tył, błotniki,poszerzenia,zderzaki,
wycięta tylna ścianka,szyberdach, ścianka przednia ,środki tylnych drzwi i miejsce na koło zapasowe
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by "BSS"

Post autor: Wąski »

Mój dawca
Obrazek
Odpowiednia blacha :D
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wąski
BSS
turboexpert.pl
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: k64 »

dobra bede pierwszy.

pojechales po rajtuzach :heh:


jak wiele ciezszy bedzie przod w porownaniu do m50? no mniejsza z tym ...

laduj bi srurbo :clap: albo przynajmniej 2xeaton :heh:


powodzenia zycze !

p.s. to tez siedzialo w 8xx budzie wlasnie? a no i chce slyszec wygar z przelotu :eee: x-pipe ma sie rozumiec itd :wink2:
Awatar użytkownika
sierRKA
Forumowicz
Posty: 474
Rejestracja: 25 paź 2009, o 19:59
Imię: Sławek
lokalizacja: Grudziądz

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: sierRKA »

w 94 roku do 8-emki wpadł silnik m73b54 i przy wadze ~1800kg robiło 6,3s/100.
jaka będzie przypuszczalna waga e30 z tym piecem?
takie ładne e38 zniszczyć?!? serio, ciekawy i zapewne zapierdalający transformers będzie. kibicuję
"sierRKArs"-używane części samochodowe wszystkich marek. tel. 691-211-616
SUPERCHARGER JUZ POMPUJE
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: Karolo »

Od czego tam tyle tych puszek z kompami? Ten silnik ma EWSa? Wrzucaj jakieś fotki z zabawy z kablami :D A ze mnie sie śmiali, że wrzucam mega cięzkie M30 a tu :blink2: GRUBO I KLASYCZNIE :cool2:
Zostajesz przy N/A czy turbo będzie, choć prędzej kompresor, bo miejsca mało.
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
bishofek
User
Posty: 34
Rejestracja: 20 paź 2010, o 23:45
Imię: Paweł
lokalizacja: Gliwice

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: bishofek »

. pisze:
p.s. to tez siedzialo w 8xx budzie wlasnie?
Niee w e31 siedzialy piece z 7xx ale e32.

Ładny projekcik sie zapowiada obyś tylko nie zwątpił...
Na youtube jest projekt e30 z b50 i chlodnice ma z bagazniku :rozczarowany:
A z jaka skrzynia to laczysz bo na automacie to raczej jazdy nie bedzie..
Awatar użytkownika
forti
Forumowicz
Posty: 838
Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
Imię: Grzes
lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: forti »

Karolo pisze:Od czego tam tyle tych puszek z kompami? Ten silnik ma EWSa? Wrzucaj jakieś fotki z zabawy z kablami :D A ze mnie sie śmiali, że wrzucam mega cięzkie M30 a tu :blink2: GRUBO I KLASYCZNIE :cool2:
Zostajesz przy N/A czy turbo będzie, choć prędzej kompresor, bo miejsca mało.
Spokojnie beda foty z zabawa z instalacji. Sa tam 2 kompy sterujace lewa i prawa strona silnika i komputer synchronizujacy i sterujacy przepustnicami bo sa elektroniczne. Silnik ma EWS-a 2 Jest tez komputer sterujacy skrzynia i ABS/DSC. Co do wagi to kazdy ktory twierdzi ze ten silnik jest ciezki, jest w duzym blendzie, silnik naprawede jest lekki.
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: Pat-325 »

już się przestraszyłem, że dłużej sprzęgło ogarniam niż Ty swapa na m73 :D
działaj, działaj bo jestem ciekawy jak to będzie jeździć.
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by "BSS"

Post autor: Wąski »

. pisze:dobra bede pierwszy.

pojechales po rajtuzach :heh:


jak wiele ciezszy bedzie przod w porownaniu do m50? no mniejsza z tym ...

laduj bi srurbo :clap: albo przynajmniej 2xeaton :heh:


powodzenia zycze !

p.s. to tez siedzialo w 8xx budzie wlasnie? a no i chce slyszec wygar z przelotu :eee: x-pipe ma sie rozumiec itd :wink2:
wbrew wszystkim opiniom ten silnik wcale nie jest ciężki a co do konkretów to zamierzam go zważyć , co do ładowania hmm narazie chce wyjechać na lekko zmodzonym wolnossaku później będziemy się martwić co dalej :śmiech: co do pytania to tak ten silnik wychodził również w bmw serii 8 dokładnie od 1994.09 -1999.12

Dzieks :heh:
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Awatar użytkownika
Karolo
Forumowicz
Posty: 1425
Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
Imię: Karol
lokalizacja: Centrum

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: Karolo »

No tak teoretycznie wazy 150 kg z tego co znalazłem w necie. Fajnie :D
sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski "BSS"

Post autor: Wąski »

znalezione w sieci nie wiem na ile wiarygodne

M10 - Straight 4 cylinder SOHC 8V. 1966-1987. 83kg 180lbs
Used in 1502, 1600-2, E21 316/318i/320-4, E30 316, 2002tii and 2002 turbo
1.5 (75bhp), 1.6 (85bhp), 1.8 (90-98bhp), 2.0 (100bhp), 2.0i (125bhp), 2.0tii (130bhp), 2.0turbo (170bhp)

M20 - Straight 6 cylinder SOHC 12V. Baby Six. 1977-1992. 117kg 258lbs
Used in E21 320, E21 320i/6, E28, E30, E34, E21/30 323i, E30 325e and E28 528e
2.0i (129bhp), 2.3i (143bhp), 2.5i (170bhp), 2.7e (125bhp)

M30 - Straight 6 cylinder SOHC 12V. Big Six. 1973-1993. 143kg 315lbs
Used in E12 525/528, E28 525i, E23 725i, 2800CS, E28 528i, E23 728i, 3.0CS/i/L, 3.0Si, E12 530i, E23 730i, 3.3Li, 633, 732i, 733i, 535i, 635i, 735i, E12 M535
2.5i (150bhp), 2.8i (184bhp), 3.0 (185-208bhp), 3.3 (200-206bhp), 3.5 (218bhp)

M102 - Straight 6 cylinder SOHC 12V Turbo. Big Six Turbo. 1984-1986. 145kg 320lbs.
Used only in the E23 745i
3.2L or 3.4L Turbo (252bhp)

M40 - Straight 4 cylinder SOHC 8V. Replaced the M10. 1987-1993. 81kg 178lbs
Used in post 87 E30 316i/318i, E34 518i, Pre 93 E36 316i
1.6 (102bhp), 1.8 (122bhp)

M42 - Straight 4 cylinder DOHC 16V. 1989-1996. 100kg 220lbs
Used in E30 and E36 318is, Z3
1.8 (138-142bhp)

M43 - Straight 4 SOHC 8V. 1993-1998. 83kg 183lbs
Used in post-93 E36 316i/318i, E34/39 518i.
1.6 (102bhp), 1.8 (115bhp)

M43TU - Straight 4 SOHC 8V. 1998 on. 83kg 183lbs
Used in E46 318i
1.9 (118bhp)

M44 - Straight 4 DOHC 16V. 1996 on. 102kg 225lbs
Used in E36 318iS, Z3
1.9 (142-150bhp)

M50/M50TU - Straight 6 DOHC 24V/Straight 6 DOHC 24V with Single VANOS. 1989-1998. 136kg 299lbs
Used in E36 320i/325i, E34/39 520i/525i, Variation of this was used in the Early US E36 M3
2.0 (150bhp), 2.5 (192bhp), 3.0 (240bhp) Sometimes referred to as S50US. Engine shares more common parts with M50 than Euro S50, but is a motorsport engine.

M52/M52TU - Straight 6 DOHC 24V with Single VANOS/Straight 6 DOHC 24V with Double VANOS. 1996-1999. Iron Block in US, Alloy Block in Europe. 118kg 260lbs (alloy) 140kg 308lbs
Used in E39 520i/523i/528i, E36 323i/328i, E38 728i, Variation of this was used in late US E36 M3.
2.0 (150bhp), 2.5 (170bhp), 2.8 (193bhp), 3.2 (240bhp) Sometimes referred to as S52US. Engine shares more common parts with M52 than Euro S50, but is a motorsport engine.

M54 - Straight 6 DOHC 24V with Dual VANOS. 2000-present. 126kg 277lbs
Used in late model Z3, all E39 and E46 six cylinder models
2.0 (150bhp), 2.2 (170bhp), 2.5 (184-192bhp), 2.8 (193bhp), 3.0 (231bhp)

M56 - Straight 6 DOHC 24V Dual VANOS with ULEV. 2002-present. 127kg 280lbs
Used in some E39 and E46 six cylinder models
2.5 (184bhp)

M60 - V8 DOHC 32V. 1992-1996. 146kg 321lbs
Engine blocks were made of Nikasil (Silicone Injected Nickel) which were prone to failure over time. Many have been replaced with the newer Alusil (Silicone injected Aluminum) engines/
Used in E34 530i, E32 730i, 740i, 840i
3.0 (218bhp), 4.0 (286bhp)

M62/M62TU - V8 DOHC 32V/V8 DOHC 32V Single VANOS. 1996-present. Alusil Engine block. Pre 98 engines were non-VANOS. 140kg 308lbs
Used in E38 730i/740i, E39 540i, X5 and 840i
3.5 (235bhp), 4.4L (286bhp), 4.6 (340bhp)

M70 - V12 SOHC 24V. 1988-1994. 155kg 341lbs
Used in E32 750il, 850i
5.0 (300bhp)

M73 - V12 SOHC 24V Single VANOS. 1995-2001. Pre 98 engines were non-VANOS. 150kg 330lbs
5.4L (326bhp).
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: Michał_Małecki »

Jak rozmawialiśmy na gadu i nie chciałeś powiedzieć, co planujesz, to sądziłem, że dłużej potrzymasz to w tajemnicy :heh: . Jestem ciekaw efektów.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski "BSS"

Post autor: Wąski »

zaczęliśmy działać wiec postanowiłem coś ujawnić :heh: no i nie spodziewałem się że tyle osób jest ciekawych co działamy, bo ciągle ktoś się dopytywał, więc ujawniam mój pomysł na 1-szy w PL drift Car V12
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski "BSS"

Post autor: Wąski »

kilka ciekawostek które właśnie wpadły mi do głowy

- koło zamachowe przykręcane na 9 śrub i ogromne
- rozrusznik z prawej strony
- 2 czujniki wału
- a kompy widać na foto
Wąski
BSS
turboexpert.pl
Awatar użytkownika
tommo21
Forumowicz
Posty: 319
Rejestracja: 5 lut 2010, o 03:06
Imię: Tomek
lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Bmw e30 m73b54 5.4 v12 by Wąski Performance Garage

Post autor: tommo21 »

Jaka skrzynia będzie w aucie? 6 biegowy manual z 540 czy coś innego?
ODPOWIEDZ