BMW E36 2.8 Biturbo 2xTD04 dla Bartka 316KM 453NM

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

BMW E36 2.8 Biturbo 2xTD04 dla Bartka 316KM 453NM

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Silnik bazowo miał być doładowany kompresorem Eaton M62. Po skończeniu projektu Bartek (właściciel) szybko doszedł do wniosku, że jest to dla niego za mało. Dlatego też od drugiej strony tematu montujemy biturbo. Poniżej relacja od początku prac.
______________________________________________________________________________________________________________

Od momentu sprzedaży mojego byłego silnika co jakiś czas miałem pytania, jak się moja stara jednostka napędowa sprawuje u nowego właściciela. Wraz z właścicielem - Bartkiem ?Kropą? - przygotowywaliśmy samochód pod drifting. Niestety parę miesięcy temu samochód uległ wypadkowi, przodem uderzając w drzewo. Na szczęście Bartkowi i jego pasażerowi nic poważniejszego się nie stało. Natomiast karoseria nadawała się jedynie na złom.

Obrazek

Obrazek

Po wypadku silnik oczywiście zgasł, ale został na przekręconej stacyjce i wbitym biegu. Co ciekawe, jak go spychali z drogi, to silnik zapalił! Wola do walki godna prawdziwego walczaka! Z przodu pękła jednak głowica, od razu widocznych było kilka zniszczeń zewnętrznych, więc dla spokoju rozebrałem silnik i złożyłem go od nowa.

Obrazek

Obrazek

Sporym minusem doładowania M50tki Eatonem M62 był brak wystarczającej wydajności tego kompresora w zakresach wyższych prędkości obrotowych silnika. Od granicy 4-5 tys. obr. silnika ciśnienie doładowania spadało. Kiedy driftowałem dajmy na to na 2. biegu na całkiem przyczepnych oponach, to przy wyższych obrotach silnik potrafił nawet wejść w podciśnienie ? mimo załączonego kompresora. Posiedzieliśmy trochę w internecie z Bartkiem i znaleźliśmy kilka projektów, w których dokonano portingu obudowy rotorów.

Rozebraliśmy więc kompresor na części pierwsze

Obrazek

? a następnie powiększyliśmy otwór wylotowy z kompresora

Obrazek

Obrazek

Po wypadku Bartek dostał od znajomego ? Rifresza ? karoserię w prezencie. We wtorek 12 lipca przyjechała do nas pusta karoseria wraz ze świeżo wspawaną klatką bezpieczeństwa według załącznika J (krzyże w drzwiach, krzyż z tyłu, wzmocnienia do kielichów tylnich ? całkiem ładna klatka!).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na obecną chwilę to tyle. Będziemy walczyć, plan to wyjechać w pełni gotowym autem 19 sierpnia na Torze w Poznaniu.

Stay tuned,

Michał.
Maleckis Motorsport
misza
User
Posty: 53
Rejestracja: 19 lut 2011, o 16:06
Imię: Michał
lokalizacja: Polska

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: misza »

Ostro z tym drzewem. Michał a możesz pokazać jak wyglądał wylot z kompresora przed przeróbką? Po takim zabiegu nie trzeba będzie zmniejszyć średnicy rolki kompresora?

Pozdro
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

Wylot z kompresora Eaton M62 seryjnie wygląda tak:

Obrazek

Amerykanie mówią, że bez zmiany kółka pasowego kompresora boost rośnie średnio o 0.15-0.2bar w górę w zależności od stanu faktycznego kompresora. My cieszylibyśmy się jeżeli to pomogłoby chociaż utrzymać boost na stałym 0.5bar do odcięcia. Zmniejszać kółka pasowego na kompresorze lub zwiększać napędzającego nie za bardzo możemy, bo już teraz rozkręcamy go do wyższych obrotów niż są uwzględnione w mapie wydajności :heh: .

Pozdrawiam,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
tommo21
Forumowicz
Posty: 319
Rejestracja: 5 lut 2010, o 03:06
Imię: Tomek
lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: tommo21 »

Do jakich prędkości obrotowych go rozpędzacie? z tego co wiem to max bezpieczny jest 16 tyś obr. ale gdzieś widziałem kręconego do 18 tyś
Orhe
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: 21 mar 2011, o 01:39
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poznań

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Orhe »

Michał wrzucaj fotki z dzisiejszych prac :ok:
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

Karoseria była od anglika, więc jeszcze przed wyjazdem na wstawienie karoserii została przerobiona na naszą stronę.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W ten weekend "zamknęliśmy" całe tylnie zawieszenie. Pomalowana została klatka na bijący w oczy zielony oraz wsadziliśmy silnik.

Obrazek

Obrazek

Orhe, ja, Kropa

Obrazek

Kropa matowiący swoją karoserię pod przyszłe malowanie

Obrazek

Silnik na swoim miejscu

Obrazek

Obrazek

Stay tuned,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
sierRKA
Forumowicz
Posty: 474
Rejestracja: 25 paź 2009, o 19:59
Imię: Sławek
lokalizacja: Grudziądz

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: sierRKA »

Michał_Małecki pisze:Wylot z kompresora Eaton M62 seryjnie wygląda tak:

Obrazek

Amerykanie mówią, że bez zmiany kółka pasowego kompresora boost rośnie średnio o 0.15-0.2bar w górę w zależności od stanu faktycznego kompresora. My cieszylibyśmy się jeżeli to pomogłoby chociaż utrzymać boost na stałym 0.5bar do odcięcia. Zmniejszać kółka pasowego na kompresorze lub zwiększać napędzającego nie za bardzo możemy, bo już teraz rozkręcamy go do wyższych obrotów niż są uwzględnione w mapie wydajności :heh: .

Pozdrawiam,

Michał.
co oznaczają te dwie zielone linie? widze, że poszliście ostro z wylotem. ja nie mogłem nic sensownego znaleźć jak poprawić sprawność kompresora domowym sposobem, niestety...a tutaj proszę. myślałem o takim hardcorowym wycięciu ale zawsze myślałem, że "dolegliwość" leży bardziej po sronie ssania.
poprosiłbym więcej fotek portingu rotorów (nie będzie to miało wpływu na szczelinę pomiędzy nimi?) i wogóle jakichkolwiek fotek wszystkich modyfikacji eatona.
trzymam kciuki i nie mogę się doczekać końcowego etapu, czyli relacji ze strojenia i wyglądu krzywej doładowania po zmianach :ok:
pozdrawiam
"sierRKArs"-używane części samochodowe wszystkich marek. tel. 691-211-616
SUPERCHARGER JUZ POMPUJE
usunięty
User
Posty: 47
Rejestracja: 6 lip 2010, o 22:31
Imię: usuniety
lokalizacja: Konin
Lokalizacja: Konin

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: usunięty »

Niezły hardkor widzę... Nie boicie się, że coś się popierniczy i kompresor straci swoja charakterystykę? Ja dziś rozebrałem swój kompresor i też chcę go trochę poszlifować, ale nie aż tak hardkorowo. Gdybyście potrzebowali flansze do wlotu/wylotu to w tym tygodniu będę ciął laserem z nierdzewki 8mm.

Dodane: Na jednym z amerykańskich for znalazłem takie teksty:

"...its to match up exactly with the 120 degree timing of the rotors. the rotors edge is exactly parallel to the outlet port triangle."

"note the rotors blade is exactly parallel to the outlet port... it has to fully seal on the "discharge" cycle of the rotor rotation (exact timing). this is the limitation of porting. you have to port to the rotors line... otherwise you will reduce the units efficiency to pump air"
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

Prace posuwają się do przodu...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stay tuned,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

sierRKA pisze:co oznaczają te dwie zielone linie? widze, że poszliście ostro z wylotem. ja nie mogłem nic sensownego znaleźć jak poprawić sprawność kompresora domowym sposobem, niestety...a tutaj proszę. myślałem o takim hardcorowym wycięciu ale zawsze myślałem, że "dolegliwość" leży bardziej po sronie ssania.
poprosiłbym więcej fotek portingu rotorów (nie będzie to miało wpływu na szczelinę pomiędzy nimi?) i wogóle jakichkolwiek fotek wszystkich modyfikacji eatona.
trzymam kciuki i nie mogę się doczekać końcowego etapu, czyli relacji ze strojenia i wyglądu krzywej doładowania po zmianach :ok:
pozdra :) wiam
Te dwie zielone linie w sumie już nic nie oznaczają. Wcześniej zaznaczaliśmy sobie, w którym miejscu będziemy powiększać otwór wylotowy. Ostatecznie powiększyliśmy go o wiele bardziej niż początkowo planowaliśmy. Też dotychczas sądziłem, że problem Eatonów M62 leży po stronie zasysania powietrza. Pamiętam jedne zawody na Torze Poznań, na których jeździłem bez maski i bez dolotu przed kompresorem, i wówczas ładował mi na wejściu 0.7bar spadające do 0.5bar (przyrost + 0.2bar w całym zakresie obrotów silnika). Jednak w internecie nikt nie wspominał o poprawianiu dolotu do kompresora, tylko każdy naciskał na porting wylotu. Zobaczymy, co z tego wyjdzie. Sami jesteśmy ciekawi.
coeldrift pisze:Niezły hardkor widzę... Nie boicie się, że coś się popierniczy i kompresor straci swoja charakterystykę? Ja dziś rozebrałem swój kompresor i też chcę go trochę poszlifować, ale nie aż tak hardkorowo. Gdybyście potrzebowali flansze do wlotu/wylotu to w tym tygodniu będę ciął laserem z nierdzewki 8mm.

Dodane: Na jednym z amerykańskich for znalazłem takie teksty:

"...its to match up exactly with the 120 degree timing of the rotors. the rotors edge is exactly parallel to the outlet port triangle."

"note the rotors blade is exactly parallel to the outlet port... it has to fully seal on the "discharge" cycle of the rotor rotation (exact timing). this is the limitation of porting. you have to port to the rotors line... otherwise you will reduce the units efficiency to pump air"
Nawet czytałem wcześniej tą wypowiedź. Na razie nie mam żadnego prawa pisać, że jest to rozwiązanie, które przyniesie pozytywne rezultaty. Na Benzworld znaleźliśmy kilka tematów o portingu obudowy rotorów. Dwóch forumowiczów przedstawiło wykresy przed i po (trochę KM im przybyło, ale zawsze mam wątpliwości co do wyników wychodzących zza Oceanem). Wspominali też, że boost im wzrósł o 0.15-0.2bar, więc zaryzykowaliśmy. Podczas strojenia już będzie wiadomo, czy było warto.

Dzisiaj zrobiliśmy sobie luźniejszy dzień przy pracach nad Bartka E36. Miałem strojenie, a po za tym trochę nas zmęczenie dopada - ostatnio siedzimy od rana do wieczora dzień w dzień.

Wnętrze zostało już ostatecznie pomalowane

Obrazek

Obrazek

Moim zdaniem genialnie się prezentuje zielona klatka w białym wnętrzu

Obrazek

Zabraliśmy się za włożenie wiązki kabinowej

Obrazek

Obrazek

Jednak szybko zmieniliśmy zajęcie na coś innego - układ chłodzący został oparty na zewnętrznym zbiorniczku wyrównawczym z E30 oraz chłodnicy wody z E36 325TDS

Obrazek

Aby zrobić miejsce na przewód górny do chłodnicy wody oraz koło pasowe kompresora przesunęliśmy do przodu chłodnicę. Konieczne było wyspawanie rurki od obudowy termostatu do chłodnicy

Obrazek

Widok od dołu na rurę dolotową od IC do przepustnicy

Obrazek

Intercooler wisi, chłodnica wody swoje mocowanie też już ma, dolot skręcony

Obrazek

Mocowanie intercoolera

Obrazek

Nadal pod maską bałagan

Obrazek

Zaczęliśmy już wstępnie pasować przód (sporo było trzeba dociąć, aby zrobić miejsce na chłodnicę wody przesuniętą do przodu)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stay tuned,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

Film z pierwszego odpalenia:

http://www.youtube.com/watch?v=7b6z2xXfzIs" onclick="window.open(this.href);return false;

Atmosfera była bardzo luźna, więc to odpalenie też takie mało profesjonalne :heh: .
Maleckis Motorsport
Orhe
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: 21 mar 2011, o 01:39
Imię: Sebastian
lokalizacja: Poznań

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Orhe »

Świstak zaczyna powoli nabierać kształtów :)
Oby się wyrobić do 19 sierpnia :]
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Michał_Małecki »

Trening na Torze Poznań 19 sierpnia zbliża się dużymi krokami, ale na szczęście driftowóz Bartka zaczyna już nabierać kształtów. Po pierwszym załączeniu elektrosprzęgła kompresora pojawił się problem. Kompresor włączył się na stałe i sprzęgło nie chciało puścić. Okazało się, że śrubkę mocującą elektrosprzęgło do koła pasowego dokręciliśmy za mocno. Teraz jest wkręcona bardzo delikatnie na klej do gwintów ? aby się nie poluzowała. Prawdę mówiąc nie sądziliśmy, że tak delikatnie musi to być dokręcone/spasowane. 1-0 dla Eatona. Problem z kompresorem spodował kolejny związany z odpalaniem silnika. Kiedy doszliśmy do wniosku, że wszystko gra (ciśnienie paliwa na listwie, wtryskiwacze się otwierały, świece miały iskrę, silnik ma kompresję itd.), silnik nadal nie chciał odpalić. Zostawiliśmy więc cylindry otwarte na noc, aby nadmiar paliwa wyparował, i silnik odpalił bezproblemowo od razu następnego dnia.

Przedni zderzak M3 oraz maska są z laminatu

Obrazek

Pod maską zostaje coraz mniej do zrobienia

Obrazek

Pojawiły się poszerzenia tylnich nadkoli ? tak jak u mnie są to przednie błotniki z E46 lecz tym razem wersja poliftowa

Obrazek

Poszerzenia są tylko wstępnie połapane na blachowkręty, będą ostatecznie przyspawane do karoserii.

Obrazek

Zabraliśmy się też za tylnie szyby boczne oraz tylnią główną ? wycięliśmy szyby z poliwęglanu

Obrazek

Obrazek

W środku ? wiązka elektryczna uporządkowana, deska rozdzielcza docięta (klatka bezpieczeństwa), zamontowane zegary, wstępnie wycięty panel

Obrazek

Obrazek

Fotel kierowcy też już na swoim miejscu

Obrazek

Stay tuned,

Michał.
Maleckis Motorsport
Awatar użytkownika
Wąski
Turbo-Team
Posty: 593
Rejestracja: 25 gru 2009, o 21:15
Imię: Wąski
lokalizacja: Wrocław

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: Wąski »

Widzę podobne barwy dobrze że to e36 nie e30 :P hehehe

Fajnie się wszystko składa :D Pozdro
Wąski
BSS
turboexpert.pl
dzidzia24
User
Posty: 82
Rejestracja: 8 cze 2010, o 19:42
Imię: Szymon
lokalizacja: Suwałki

Re: Drift-świstak dla Kropy ? E36 2.8 Kompresor

Post autor: dzidzia24 »

No i jak? Auto już jeździ?
Jak wrażenia po frezowaniu Eatona,jest różnica?
ODPOWIEDZ