E36 M3 3.0 + Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: Michał_Małecki »

Kilka dni temu Marcin odebrał już od nas swoje M3 Turbo, więc myślę, że jest to dobry czas do podsumowania minionego roku jeżdżenia i przejścia na większe ciśnienie doładowania. Według Marcina silnik przejechał z nim koło 5 tys. kilometrów, my na początku dorzuciliśmy pewnie koło tysiąca. Awarii silnikowych nie było. Napęd co jakiś czas wysyłał znaki, że nie podobają mu się regularne chłosty. Do nas auto przyjechało jednak nieodpalające. Zawsze po dosyć mocnym deszczu albo myjce ciśnieniowej silnik nie chciał odpalać. Okazało się, że gdzieś zniknęła uszczelka pod pokrywą cewek i do układu zapłonowego dostawała się szybko wilgoć. Marcin zapowiadając swoją wizytę u nas dał znać, że turbosprężarka nie ładuje już 0.8bar ? tylko boost spadł znacząco. Szybki test szczelności rozpoczął wielką i mega długotrwającą przygodę ze szczelnością układu dolotowego. Akurat w tym wypadku boost uciekł kapturkami na trąbkach przepustnic, które najzwyczajniej w świecie całe popękały. Wymieniliśmy komplet na nowe, myśląc, że to rozwiąże problem. Przy okazji zastąpiliśmy MBC elektrozaworem do sterowania doładowaniem AEM MAC. Podczas strojenia najpierw na 1.0bar, potem na 1.2bar i w końcu na 1.4bar wychodziło mnóstwo problemów. Od wybuchającego dolotu, przez zacinający się wastegate/lub za mało wydajny wastegate czy przeładowania zamykające skalę wskaźnika, po wariującego kompa wbijającego w przedziki tryb awaryjny. Były plany wyspawania customowego kolektora ssącego, aby zakończyć męczarnie z ciągłymi nieszczelnościami. Ostatecznie jednak seryjne kapturki trąbek zostały oklejone taką taśmą, co ją podgrzewaliśmy do stopienia. Trąbki oraz kapturki na przepustnicach wklejone na sylikon. Na pół slikach Dunlopa od ciśnienia doładowania 1.2bar i wyżej na 4. i 5. biegu z samego dodania gazu samochód tracił przyczepność ? nie tracił jej raz, tracił ją za każdym dodaniem gazu w podłogę (to może zobrazować, jak ciężko mi z tatą było to auto wystroić). W końcu doszliśmy do wniosku, że nie ma laczka ? trzeba stroić to na hamownii obciążeniowej.

Obrazek

Niestety na słabo spiętym aucie samochód ślizgał się na rolkach. Z kolei jak został mocno przyciśnięty do podłoża, to przeładowywało do 1.8-2.0bar. Trzeba było wrócić na drogę. Kiedy ogarnęliśmy szczelność oraz problemy z wastegate na 100%, to zaczął uwidaczniać się problem trybu awaryjnego. Motronic 075 do poprawnej pracy potrzebuje sygnału z czujnika prędkości samochodu. Tryb awaryjny włączał się za każdym razem kiedy spaliliśmy wałka na 4. lub 5. biegu.

Co mnie też mocno denerwowało, to bardzo duża rozbieżność wartości ciśnienia doładowania na poszczególnych biegach. Ustawiając boost na 4. biegu na 1.4bar, na 5. przeładowywało do 1.6-1.7bar. Ustawiając boost na 5. biegu na 1.4bar, na wszystkich niższych biegach ledwo dochodziło do 1.0bar. Rozwiązałem to 2 mapami do sterowania boostem, przełączając je w zależności od prędkości samochodu.

W końcu którejś nocy udało mi się z tatą ostatecznie ogarnąć silnik Marcina na 1.4bar. Nie wiem dlaczego w przypadku Krismax?a osiągnięcie boostu rzędu 1.6-1.7bar nie sprawiało takich problemów. Może przez to brazylijskie turbo ?Mistrz Mocy?, którym dawno przekroczyliśmy jego możliwości?

Mam nadzieję, że Marcinowi się podoba.

Pozdrawiam,

Michał.
Maleckis Motorsport
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: k64 »

a wiec teraz ile pokazala obciazeniowka? :wink2: pewnie dla ciekowosci hamowane bylo bo nie uwierze :heh:


ja szczelam na 680HP (wedlog normy)
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: korona »

. pisze:ja szczelam na 680HP (wedlog normy)
nie ma szans, z HX40 max co wyciśniesz to 550-600
www.turboBMW.pl
k64
Forumowicz
Posty: 1826
Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
Imię: Kamil
lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: k64 »

korona pisze:
. pisze:ja szczelam na 680HP (wedlog normy)
nie ma szans, z HX40 max co wyciśniesz to 550-600
aa zapomnialem ze to tylko hx40 :heh: ciagle mysle ze ktos ma gt40 , chyba ty :D
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: korona »

Marcin, i jak to jeździ :?:
www.turboBMW.pl
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: marcin_os »

korona pisze:Marcin, i jak to jeździ :?:
Wstyd się przyznać ale odkąd wróciłem z Poznania to samochód sobie stoi. Jedną oponę zdewastowałem po drodze i teraz z jednej strony siedzi sobie zapasowe 17 cali, a z drugiej 18 :heh: Czekam na zamówione opony, dopiero jak założę to pomierzę przyspieszenia i pojadę na hamownie.

A jak jeździ? Wracam sobie z poznania, zapadł już zmrok, asfalcik trochę się ochłodził, jadę sobie 150 km/h i zabieram się za wyprzedzanie, pedał w podłogę i slidem wyprzedzam inne auta :devill2: .

Generalnie 4 i 5 bieg to jest zupełnie co innego, jest tak zajebiście mocny ciąg, że muszę poukładać to sobie w głowie. Jak samochód zaczął mi się ślizgać na 4 i 5 biegu przy dużych prędkościach to nabrałem trochę pokory.
Naprawdę zapierdala.
M3 3.0T 425KM/572Nm
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: marcin_os »

Po pomiarach przyspieszeń:
0-100 - 4,3s - męczyłem się dosyć długo żeby to osiągnąć, cały czas mi wychodziło 4,4s lub 4,5s.
100-200 - 8,9s - to zrobiłem przy czwartej próbie, ale muszę ogarnąć zawieszenie, bo wozi mi samochód po całej drodze.

No a teraz stoi, znowu pierdzielone gumki od kolektora dolotowego popękały. Jak już to poprawię to postaram się zahaczyć o hamownię, nie wiem czy się uda, bo sprzęgło chyba zaczyna powoli dziękować.


pzdr
M3 3.0T 425KM/572Nm
hebr
Nowy na forum
Posty: 4
Rejestracja: 25 paź 2010, o 23:47
Imię: Adam
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: hebr »

Start tej oto Beemki :

http://www.youtube.com/watch?v=J9CcuKbg ... AAAAAAAAAA" onclick="window.open(this.href);return false;
ODPOWIEDZ