Silnik: M50B25 Vanos odprężony przekładką, skręcony ARP
Układ dolotowy: dolot custom z kwiasiaka + intercooler fmic.pl
Układ wydechowy: żeliwny kolektor wydechowy, zewnętrzny wastegate, turbo volvo td04-13t, wydech przelotowy na jednym końcowym tłumiku
Układ paliwowy / wtryskowy: wtryski bmw e34 m5, reszta układu seria
Elektronika / wskaźniki: ecu master det 3, map sensor, usunięta przepływka, wskaźniki egt i boost (defi style), afr (aem uego)
Układ chłodzenia: seria
Układ napędowy: jednomas z m50b20, docisk m57d30, tarcza ze sprężynkami m30b35, szpera 3.15
Zawieszenie: chwilowo obniżona seria
BODY KIT i wnętrze: z zewnątrz żadnych bodykitów nie przewiduje, w środku 2 kubełki + kierownica momo drifting
BMW kupiłem 1,5 roku temu. W zamyśle miał być to dailycar z opcją wyjazdu na tor.
Na torze auto było 2 razy, głównie przez brak czasu. Od początku nie sprawiało większych problemów. Czytywałem sobie to forum i kiełkowała mi myśl o turbo.
Męczyłem w tym temacie też Michała Małeckiego kilka razy (co, gdzie, jak, za ile). Jednak zawsze było jakieś ale i niechęć do wydawania gotówki.
I tak trafiłem na ogłoszenie Wąskiego, który sprzedawał swój uturbiony silnik. Cena była znośna, wszystko gotowe, więc pojechałem i przywiozłem motor.
Oczywiście kwestia prostego swapu trochę się pokomplikowała.
To co mieściło się bez problemu w e30, niekoniecznie chciało pasować w e36. Dodatkowo doszły problemy ze sprzęgłem. Plan zakładał uruchomienie motoru chwilowo
na tym zestawie który siedział przy silniku 2.8. Niestety po rozbiórce okazało się, że oryginalna dwumasa nie żyje, tarczy sprzęgłowej nie ma, a łożysko oporowe trup.
Swap został wstrzymany na około 1,5 tygodnia celem wykombinowania sprzęgła. Udało się ogarnąć temat i buma jeździ ze świetnie spisującym się kombinowanym zestawem.
Z racji, że wydech i dolot praktycznie trzeba było wyrzeźbić od nowa poprawione zostało kilka tematów, głównie eliminacje nieszczelności między turbo a downpipe czy też między
wastegatem a kolektorem. Z racji że auto jeździ w cywilu zrezygnowałem ze screamer pipe'a i zewnętrzny wastegate jest puszczony w wydech.
Po złożeniu całej mechaniki zaczęły się pierwsze poważne problemy. Mapy w ecu masterze kompletnie się rozjechały, stały AFR poniżej 10, zalewający silnik. Szybka ingerencja laptopem
i udało się wykonać pierwsze jazdy testowe. Chwile pojeździłem i wydawało mi się mega kiepsko. Okazało się, że turbo dmucha całe 0,2 bara. Pierwsze próby strojenia i ustawienia całego
ustrojstwa zakończyły się tym że mieliśmy 0,5 bara spadające do 0,3 i zamknięta przepływkę przy 4600obr/min. Szybka decyzja i skorzystaliśmy z map z kolegi Astry 2.5 v6 turbo po konwersji
na map sensor. Bingo! Idealny AFR na wolnych, zero problemów z odpalaniem, i AFR równy 12 przy pełnym bucie. Ale turbo dalej nie chciało dmuchać więcej niż 0,5 bara. Zamontowaliśmy MBC,
sprawdziliśmy podciśnienia, udało się dmuchnąć 1 bar.
Obecnie przepaliłem drugi zbiornik paliwa, jeżdżąc głównie po mieście i dalej borykam się z problemami ciśnienia.
Jak wspomniałem na liście turbo to volvo td04-13t ze zintegrowanym WG i DV. Do tego mamy zewnętrzny WG, chińczyk. MBC obecnie ustawione jest na 0,9 bara. Pełne zadane ciśnienie pojawia się
na 3 i 4 biegu przy przyspieszaniu z niskich obrotów w okolicach 3000obr/min. Pełny boost utrzymuje się mniej więcej do 4500-5000 po czym zaczyna spadać do 0,5bara. Rozmawiałem z kilkoma osobami,
które twierdzą że to wina małego turbo. W to akurat jestem w stanie uwierzyć, jednak wczoraj robiłem testy ze startu zatrzymanego. I jakie było moje zdziwienie kiedy się okazało, że na żadnym biegu
(to jest 1, 2 i 3) turbo nie pompuje więcej niż 0,5 bara. Dodam, że wewnętrzny wastegate jest zamknięty na stałe. Czy ktoś się spotkał z taką sytuacją? Czy możliwe jest, że DV upuszcza wszystko powyżej 0,5?
Obecny plan zakłada eliminacje problemów. Chcę zacząć od usunięcia wewnętrznego DV i jeśli to nie pomoże podmienić zewnętrzny WG (od początku wydawał się podejrzany).
W planie na ten tydzień mam też pozbycie się MBC i zastosowanie zaworka N75 do sterowania ciśnieniem.
Na wiosnę w planie jest też zmiana turbosprężarki na większą, jednak póki co chciałbym aby obecna oddychała pełna piersią a nie przez słomkę.
Już teraz dostałem propozycję od Mrówczana na T04E, jednak mój dziurawy budżet nie przewiduje takiego zakupu w tej chwili (mimo że bardzo kusi).
No to kilka fotek








