Za nami kolejny projekt turbodoładowanego BMW E36 325i. Właścicielem jest Adrian z Pabianic. Samochód jest jego demo-car?em, więc oprócz poprawy osiągów mocny nacisk musiał zostać położony na wygląd pod maską. Silnik to M50B25 w wersji bez Vanosa. Tradycyjnie został odprężony grubszą uszczelką pod głowicą od Fortiego. Turbosprężarka to Holset HX35 na 7-łopatkowym wirniku ssącym, którą zawiesiliśmy na kolektorze wydechowym SPA Manifold. Trzeba przyznać, że jakość odlewu kolektora SPA zdecydowanie przewyższa Treadstone ? szczególnie wewnątrz kolektora.
Specyfikacja:
- Silnik
- seryjne M50B25 bez Vanosa
- 2 uszczelki pod głowicą
- przekładka z kwasówki 0.8mm Forti
- splanowana głowica
- nowe uszczelniacze zaworowe
- świece NGK BKR7E
Układ dolotowy: - filtr stożkowy 80mm
- seryjny przepływomierz 80mm
- dolot 63mm od MAF do turbo
- dolot 51mm od turbo do IC
- intercooler 450x300x76
- dolot 76mm od IC do TB
- łączniki sylikonowe FMIC.PL
- zawór upustowy BOV HKS SSQV
Układ wydechowy: - żeliwny kolektor wydechowy T3 SPA Manifold
- turbosprężarka Holset HX35 A/R 12cm3
- 50mm wastegate FMIC.PL
- przelotowy układ wydechowy 76mm
- 2 przelotowe tłumiki 76mm MTG
Układ paliwowy: - pompa paliwa Walbro 255lph
- seryjny regulator ciśnienia paliwa
- wtryskiwacze Ford 370cc/min.
Układ napędowy: - odelżone jednomasowe koło zamachowe M50B20
- nowa tarcza sprzęgłowa 240mm S50B30
- docisk sprzęgła M57D30
Elektronika: - Ecumaster DET3 z wbudowanym map sensorem
- strojenie Michał Małecki
- wskaźniki Auto Gauge: EGT oraz boost
Samochód otrzymaliśmy 18 marca w niedzielę, więc tradycyjnie już cały weekend w warsztacie

Widok pod maską przed rozpoczęciem prac

Czas więc nadszedł na turn the music on i zabranie się do roboty

Po zdemontowaniu głowicy przyszedł czas na zmianę sprzęgła, które już wcześniej przygotowaliśmy dla Adriana

Docisk od X5 3.0d oraz tarcza od S50

Silnik do góry, aby zdjąć miskę

Kiedy głowica pojechała do obróbki zabraliśmy się za osprzęt, na pierwszy rzut pompa paliwa

Walbro 255lph

Potem zegary Auto Gauge boost i EGT

Głowica splanowana, sprawdzona na szczelność, uszczelniacze zaworowe wymienione


Blok z przekładką

Zanim założyliśmy głowicę przykręciliśmy już do niej kolektor SPA


Jestem ciekaw porównania z Treadstone we wstawaniu turbo

Rozrząd już na swoim miejscu

Na życzenie klienta pokrywa zaworów na czarny połysk pod kolor całej karoserii


Po złożeniu silnika wzięliśmy się za osprzęt turbodoładowania. Adrian chciał abyśmy pozostawili klimatyzację, dlatego IC trzeba było wysunąć mocno do przodu w stronę zderzaka.

Turbo już wisi

Tłumik środkowy

Połapany wydech w całej okazałości

Dolot od IC do TB

Na gotowo po polerowaniu

BOV HKS

MBC w tle

Dokręcając turbo

Konieczna jest nowa łapa silnika

Wastegate w atmosferę oraz czapka Marcina w tle


Widok od spodu na centrum doładowania

Dolot od turbo do IC

Dolot od przepływki do turbo ? tylko 2.5? niestety, ale większej naprawdę nie szło zmieścić jednocześnie zostawiając klimatyzację i jej przewody

W tle customowa łapa silnika

Spojrzenie z tyłu

? i jeszcze jedno

Adrian miał zamontowane całkiem porządne camber plate?y, więc przy okazji ustawiliśmy je tak, aby zwiększyć k.w.s.z.

Efekt końcowy pod maską



Na ciśnieniu doładowania 0.8bar udało się powtórzyć wynik naszego poprzedniego projektu M50B25 z HX35. Rezultat finalny to 340KM i 457NM. 7-łopatkowy wirnik ssący HX35 (w poprzednim projekcie był 8-łopatkowy), który udało się zdobyć dla projektu Adriana, w sumie nie zrobił żadnej różnicy w wartościach maksymalnych. Znacznie jednak poprawił dół silnika.

Przy 2500 RPM:
8 łopat 210NM
7 łopat 235NM
Przy 3100 RPM:
8 łopat 250NM
7 łopat 310NM
Przy 3400 RPM:
8 łopat 275NM
7 łopat 350NM
Przy 4000RPM:
8 łopat 380NM
7 łopat 405NM
Krótko mówiąc dopiero powyżej 4 tys. obr. 8 łopat generuje podobny moment co 7 łopat. Do 4 tys. obr. wirnik 7-łopatkowy bije na głowe 8-łopatkowy o dobre 30-70NM. Także? chyba warto szukać 7-łopatkowców.
Film z 1. odpalenia:
http://www.youtube.com/watch?v=RWcf3pPG ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Film z pomiaru na hamownii:
http://www.youtube.com/watch?v=Oagh97sb ... ature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Pozdrawiamy,
Małecki Michał & Wittchen Marcin.