E34 M20B25 turbo by Ecru
- ecru
- Turbo-Team
- Posty: 73
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 19:43
- Imię: David
- lokalizacja: Wilanów
E34 M20B25 turbo by Ecru
Mimo, że jestem na forum od końca 2009r. nie mogłem się zabrać do opisania projektu, który ciągnie się już od ładnych paru lat. Uparłem się na silnik M20, nie tylko dlatego że akurat taki miałem pod ręką, ale może też dlatego że swoją wiedzą o budowaniu silników turbo czerpałem w dużej mierze od kilku zaprzyjaźnionych chłopaków ze skandnawii. A tam z M20 robią prawdziwe cuda.
Podstawą jest E34 z ?90r. czyli ostatniego praktycznie roku montowania M20 w tej budzie. Kupiona z 10 lat temu. Po zakupie okazało się, że silnik przejechał pewnie z million kilometrów a szafa była cofana kilka razy, wyposażenie bardzo ubogie i nie miało nic wspólnego z tym co wyszło po rozkodowaniu VINu, ale handlarz nie chciał przyjąć zwrotu. Samochód wiernie służył przez pare lat a silnik dostawał konkretne cięgi ? bez najmniejszej usterki. Doczekał się następcy. Sprzedaż była nieopłacalna I postanowiliśmy go nie wyrzucać i dać mu drugie życie. Kupiliśmy drugą karoserię nieco młodszą, zrobiliśmy nowwy lakier (Diamant Schwarz) i przełożyliśmy wszystko ze starej do nowej uzupełniajac wiązki i wyposażenie o wszystko co tylko możliwe. Silnik przeszedł modyfikacje od małych turbin z TDS?a przez średnie T3. Wydmuchał z 5 uszczelek, jeździł na zwykłym FMU i modyfikowanym chipie, aż w końcu wystroiłem go na DET2 a później DET2 + DET3. Nie będę opisywał wszystkich perypetii, kolejnych porażek i wymyślanych usprawnień. Chciałbym przybliżyć stan projektu na chwilę obecną, który jest kwintesencją kilkuletnich doświadczeń, ale jak już nauczyło mnie doświadczenie na pewno nie oznacza końca tej drogi.
Postawiłem sobie za punkt honoru, by budować silniki tylko w oparciu o części dostępne w ramach części BMW. Zobaczymy jak mocny silnik uda się zbudować bez inwestycji w kute elementy.
Specyfikacja:
Silnik:
? silnik M20B25 KAT (8.8:1 CR)
? tłoki BMW M73 8.2:1 CR (standardowo powlekane)
? pierścienie M73 (standardowo azotowane)
? sworznie tłokowe M73
? korbowody M50
? śruby metric blue
? panewki standard
? uszczelka pod głowicę Victor Reinz
? całkowity remont głowicy
? rozwiert cylindrów pod tłoki M73 (fi 85)
? oringowanie bloku
? natrysk oleju na denka tłoka
? większa pompa olejowa z M21
? przegroda w misce olejowej zabezpieczająca przed odpływaniem oleju od smoka
Układ zapłonowy:
? świece zapłonowe NGK BKR6EQUP
? 'customowe' przewody WN
? wastedspark na cewce z opla omegi V6
Układ turbodoładowania:
? filtr powietrza ITG JC-60
? turbosprężarka hybryda Garrett T3/T4 (zimna część T40E) chłodzona wodą
? wastegate 38mm TurboSmart
? intercooler Isuzu NPR
? BOV Tial BV50
? standardowy kolektor ssący??
? instalacja pomiaru ciśnienia i sterowania zbudowana w oparciu o szybkozłączki i przewody polamidowe
Układ wydechowy:
? żeliwny kolektor wydechowy z M21 ze zintegrowanym EGRem
? interface?y do kolektora i porting
? układ wydechowy 3?
? tłumiki ? jeszcze nie kupione?
Układ napędowy:
? roztoczony jednomas z M50
? organiczna tarcza sprzęgła z M30
? docisk sprzęgła M57
? standardowa skrzynia biegów
? shortshifter
? dyfer 3.73:1 25% szpera??
Układ paliwowy:
? wtryskiwacze Bosch 360cc/min (saab).
? podwójna pompa paliwa Bosch
? standardowy regulator ciśnienia paliwa?? (3bar)
Układ chłodzenia:
? chłodnica wody M30
? chłodnica oleju M30
? chłodnica wspomoagania standard
Elektronika:
? Ecumaster EMU
? dołożone czujniki spalania stukowego
? dodatkowy czujnik położenia wałka rozrządu
? TPS potencjometryczny z M50
? EBC MAC seria 36 sterowany przez EMU
? wskaźniki Auto Gauge SM Peak: egt, ciś. oleju, boost??
Zawieszenie i hamulce:
? zawieszenie BMW SPORTS SUSPENSION
? grubsze stabilizatory
? przednie hamulce E31 ? tarcze 324x30mm + 4 tloczkowe zaciski
? tylne hamulce E34 540 ? tarcze 300x20mm
Wnętrze i doposażenie:
? pełny body kit M
? felgi M5
? reflektory i lampy tylne ? black hella
? konsola środkowa i deska obszyte skórą
? wnętrze czarna skóra i alcantara, czarne dywany, pełna elektryka, pompowane fotele recaro, moduł komfortu, klimatyzacja z E32, grzane fotele i kanapa, kanapa z elektrycznymi zagłówkami, rolety, audio BMW Hi-Fi, itp
Samochód od ponad roku stoi w garażu i czeka na lepszą pogodę i więcej wolnego czasu. Można powiedzieć, że to projekt rodzinny, bo składamy go z ojcem i bratem od samego początku.
Do zrobienia została wiązka do EMU, który jest nowym nabytkiem ( Korona, dzięki za pomoc ) - dokończenie wydechu i dopracowanie układu zapłonowego i wtrysku sekwencyjnego.
Niestety nie dokumentowałem całości prac, ale przekopię się przez to co mam i wstawię najciekawsze zdjęcia.
Podstawą jest E34 z ?90r. czyli ostatniego praktycznie roku montowania M20 w tej budzie. Kupiona z 10 lat temu. Po zakupie okazało się, że silnik przejechał pewnie z million kilometrów a szafa była cofana kilka razy, wyposażenie bardzo ubogie i nie miało nic wspólnego z tym co wyszło po rozkodowaniu VINu, ale handlarz nie chciał przyjąć zwrotu. Samochód wiernie służył przez pare lat a silnik dostawał konkretne cięgi ? bez najmniejszej usterki. Doczekał się następcy. Sprzedaż była nieopłacalna I postanowiliśmy go nie wyrzucać i dać mu drugie życie. Kupiliśmy drugą karoserię nieco młodszą, zrobiliśmy nowwy lakier (Diamant Schwarz) i przełożyliśmy wszystko ze starej do nowej uzupełniajac wiązki i wyposażenie o wszystko co tylko możliwe. Silnik przeszedł modyfikacje od małych turbin z TDS?a przez średnie T3. Wydmuchał z 5 uszczelek, jeździł na zwykłym FMU i modyfikowanym chipie, aż w końcu wystroiłem go na DET2 a później DET2 + DET3. Nie będę opisywał wszystkich perypetii, kolejnych porażek i wymyślanych usprawnień. Chciałbym przybliżyć stan projektu na chwilę obecną, który jest kwintesencją kilkuletnich doświadczeń, ale jak już nauczyło mnie doświadczenie na pewno nie oznacza końca tej drogi.
Postawiłem sobie za punkt honoru, by budować silniki tylko w oparciu o części dostępne w ramach części BMW. Zobaczymy jak mocny silnik uda się zbudować bez inwestycji w kute elementy.
Specyfikacja:
Silnik:
? silnik M20B25 KAT (8.8:1 CR)
? tłoki BMW M73 8.2:1 CR (standardowo powlekane)
? pierścienie M73 (standardowo azotowane)
? sworznie tłokowe M73
? korbowody M50
? śruby metric blue
? panewki standard
? uszczelka pod głowicę Victor Reinz
? całkowity remont głowicy
? rozwiert cylindrów pod tłoki M73 (fi 85)
? oringowanie bloku
? natrysk oleju na denka tłoka
? większa pompa olejowa z M21
? przegroda w misce olejowej zabezpieczająca przed odpływaniem oleju od smoka
Układ zapłonowy:
? świece zapłonowe NGK BKR6EQUP
? 'customowe' przewody WN
? wastedspark na cewce z opla omegi V6
Układ turbodoładowania:
? filtr powietrza ITG JC-60
? turbosprężarka hybryda Garrett T3/T4 (zimna część T40E) chłodzona wodą
? wastegate 38mm TurboSmart
? intercooler Isuzu NPR
? BOV Tial BV50
? standardowy kolektor ssący??
? instalacja pomiaru ciśnienia i sterowania zbudowana w oparciu o szybkozłączki i przewody polamidowe
Układ wydechowy:
? żeliwny kolektor wydechowy z M21 ze zintegrowanym EGRem
? interface?y do kolektora i porting
? układ wydechowy 3?
? tłumiki ? jeszcze nie kupione?
Układ napędowy:
? roztoczony jednomas z M50
? organiczna tarcza sprzęgła z M30
? docisk sprzęgła M57
? standardowa skrzynia biegów
? shortshifter
? dyfer 3.73:1 25% szpera??
Układ paliwowy:
? wtryskiwacze Bosch 360cc/min (saab).
? podwójna pompa paliwa Bosch
? standardowy regulator ciśnienia paliwa?? (3bar)
Układ chłodzenia:
? chłodnica wody M30
? chłodnica oleju M30
? chłodnica wspomoagania standard
Elektronika:
? Ecumaster EMU
? dołożone czujniki spalania stukowego
? dodatkowy czujnik położenia wałka rozrządu
? TPS potencjometryczny z M50
? EBC MAC seria 36 sterowany przez EMU
? wskaźniki Auto Gauge SM Peak: egt, ciś. oleju, boost??
Zawieszenie i hamulce:
? zawieszenie BMW SPORTS SUSPENSION
? grubsze stabilizatory
? przednie hamulce E31 ? tarcze 324x30mm + 4 tloczkowe zaciski
? tylne hamulce E34 540 ? tarcze 300x20mm
Wnętrze i doposażenie:
? pełny body kit M
? felgi M5
? reflektory i lampy tylne ? black hella
? konsola środkowa i deska obszyte skórą
? wnętrze czarna skóra i alcantara, czarne dywany, pełna elektryka, pompowane fotele recaro, moduł komfortu, klimatyzacja z E32, grzane fotele i kanapa, kanapa z elektrycznymi zagłówkami, rolety, audio BMW Hi-Fi, itp
Samochód od ponad roku stoi w garażu i czeka na lepszą pogodę i więcej wolnego czasu. Można powiedzieć, że to projekt rodzinny, bo składamy go z ojcem i bratem od samego początku.
Do zrobienia została wiązka do EMU, który jest nowym nabytkiem ( Korona, dzięki za pomoc ) - dokończenie wydechu i dopracowanie układu zapłonowego i wtrysku sekwencyjnego.
Niestety nie dokumentowałem całości prac, ale przekopię się przez to co mam i wstawię najciekawsze zdjęcia.
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
Re: E34 M20B25 by Ecru
Kolejne auto na emu:) brawo za wspieranie polskiej myśli technicznej. Połączenie korba tłok poszło bez większych modyfikacji? Ciekawe jak z wytrzymałością tych tłoków. Czekam na foty:)
Ps: Nie lepiej było isć od razu w wasted spark i cewki z np: fiata? Zapłon z jedną cewka i rozdzielaczem jest już trochę przestarzały i lubi płatać figle. Ile planujesz dmuchać?
Ps: Nie lepiej było isć od razu w wasted spark i cewki z np: fiata? Zapłon z jedną cewka i rozdzielaczem jest już trochę przestarzały i lubi płatać figle. Ile planujesz dmuchać?
- forti
- Forumowicz
- Posty: 838
- Rejestracja: 10 lis 2009, o 12:32
- Imię: Grzes
- lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Re: E34 M20B25 by Ecru
Najlepiej to chyba w pelna sekwencje i to na COP, inaczej to troche bez sensu.Pan. B pisze:Kolejne auto na emu:) brawo za wspieranie polskiej myśli technicznej. Połączenie korba tłok poszło bez większych modyfikacji? Ciekawe jak z wytrzymałością tych tłoków. Czekam na foty:)
Ps: Nie lepiej było isć od razu w wasted spark i cewki z np: fiata? Zapłon z jedną cewka i rozdzielaczem jest już trochę przestarzały i lubi płatać figle. Ile planujesz dmuchać?
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
Re: E34 M20B25 by Ecru
Tak tylko w m20 cewki miały by trochę ciasno..plus problem ze stabilnym zamocowaniem tego. Choć pewnie i na to znalazły by się patenty 

- szarybmw
- Forumowicz
- Posty: 616
- Rejestracja: 10 lis 2010, o 22:35
- Imię: mat
- lokalizacja: TSA
Re: E34 M20B25 by Ecru
Niezle się zapowiada
Dawaj jakis foty .

- ecru
- Turbo-Team
- Posty: 73
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 19:43
- Imię: David
- lokalizacja: Wilanów
Re: E34 M20B25 by Ecru
Myślałem o oddzielnych cewkach, ale miały by sens chyba tylko wtedy gdybym mógł je podpiąć bezpośrednio fajką do świecy. Widziałem już takie mody w M20, ale tam nie było turbiny i było więcej miejsca. Skoro najsłabszym elementem układu WN są kable, nie ma sensu robić rozwiązania w stylu silnika M42 albo jakiś wastepack'ów.
Zdjęcia wkrótce....
Zdjęcia wkrótce....
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
Re: E34 M20B25 by Ecru
Może nie tyle same kable WN co rozdzielacz (kopułka, palec)
Jak rozwiązałeś czujnik wałka rozrządu?
Jak rozwiązałeś czujnik wałka rozrządu?
- ecru
- Turbo-Team
- Posty: 73
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 19:43
- Imię: David
- lokalizacja: Wilanów
Re: E34 M20B25 by Ecru
Przygotowałem tarczkę ze stali, którą zamontowałem pomiędzy kołem rozrządu i osłoną palca. W obudowie rozrządu zamontowałem czujnik magneto-indukcyjny, który "czyta" obroty tej tarczki.
To dla mnie dość ważne - ale co nie tak jest z palcem? Nie jest w stanie przekazać wystarczająco wysokiego napięcia?
To dla mnie dość ważne - ale co nie tak jest z palcem? Nie jest w stanie przekazać wystarczająco wysokiego napięcia?
- Karolo
- Forumowicz
- Posty: 1425
- Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
- Imię: Karol
- lokalizacja: Centrum
Re: E34 M20B25 by Ecru
Od zawsze m20 i m30 miały kłopoty z zapłonem. Rozdzielacze zazwyczaj są zaniedbane, kable i cała reszta również - po wymianie jest ok. Aczkolwiek pod większym doładowaniem iskra jest notorycznie zdmuchiwana, można cudować z ciepłotą świec i przerwami ale moim zdaniem to tylko taki półśrodek. Nasz pierwszy projekt m30 turbo miał z tym takie problemy, że nie dało się go wystroić bo w nadciśnieniu gubił zapłony (HX40 0,6b). Od czasu założenia wzmacniacza MSD i cewki MSD blaster wszystko jak ręką odjął. Silnik chodzi równiusieńko (nawet równiej niż seria). Ale rozdzielacz nadal pozostanie rozdzielaczem. Generalnie Szwedzi nie bez powodów przechodzą na cewki bo po co trzymać się starych klamotów? WSpark jest ok, ale copy w sekwencji to już w ogóle kosmos, warto się pokusić jak masz płynnego TPSa i czujnik wałka
Jak chcesz zostać przy serii to strzał w kolano tym bardziej, że masz EMU, który wspiera różne rozwiązania np. EDISa.



sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
- ecru
- Turbo-Team
- Posty: 73
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 19:43
- Imię: David
- lokalizacja: Wilanów
Re: E34 M20B25 by Ecru
Super i to jest ważny głos w dyskusji. Muszę to na poważnie przemyśleć, już 6 cewek czeka. Do tej pory nie miałem z tym problemu, a pompowaliśmy 0,8 bar i nawet więcej.
Chętnie pozbędę się przyczyn potencjalnych problemów. Dzięki za doświadczenia.
Chętnie pozbędę się przyczyn potencjalnych problemów. Dzięki za doświadczenia.
- Karolo
- Forumowicz
- Posty: 1425
- Rejestracja: 14 sie 2010, o 00:12
- Imię: Karol
- lokalizacja: Centrum
Re: E34 M20B25 by Ecru
Mogę dodać od siebie, że w m20, m30 fajnie leżą cewki Fiata, chyba z TJeta 1.4, jak coś to jutro sprawdze. Są długie, głeboko wchodzą a mocowanko można wyciąć na laserze w formie siatki, którą pozałamujesz w dwóch punktach krańcowych i przykręcisz do bloku krótkimi śrubeczkami. Miejsca jest sporo, a też o ekrany cieplne nad kolektorami nic nie wadzi 

sklep turbobmw.pl - najlepsze części TURBO
-
- User
- Posty: 102
- Rejestracja: 11 maja 2011, o 01:19
- Imię: Michał
- lokalizacja: Puławy
Re: E34 M20B25 by Ecru
Jest duzo rozwiazan dotyczacych montazu cewek COP. To ze sterczace cewki uzyte np. w BMW M50 itd. nie mieszcza sie, to nie znaczy, ze sie nie da zrobic porzadnego zaplonu. Zapomnij o kopulce. Wasted Spark to minimum. To sa chyba najsilniejsze cewki COP mozliwe do kupienia (Corvette LS-1 do LS-6), i tez mozna je elegancko zamontowac:


- Drapek
- Turbo-Team
- Posty: 193
- Rejestracja: 12 lis 2012, o 18:51
- Imię: michał
- lokalizacja: kozienice
Re: E34 M20B25 by Ecru
ładnie jedziesz z tematem. Jak rozwiązywałeś spływ oleju z turbo podczas tych swoich kilkuletnich zmagań??
(OO==[ ][ ]==OO)
M20B25
M20B25
- Pan. B
- Forumowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 20 sie 2012, o 22:46
- Imię: Marcin
- lokalizacja: Biały Kościół
Re: E34 M20B25 by Ecru
A co z tłokami? trzeba było dużej rzeźby żeby połączyć je z korbami M50? Swoją drogą ciekawe jak zareagują na dmuchanie.
- ecru
- Turbo-Team
- Posty: 73
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 19:43
- Imię: David
- lokalizacja: Wilanów
Re: E34 M20B25 by Ecru
Nie do końca wiem o jaki fragment tego spływu pytasz. Jeżeli chodzi o rurkę i krućce to kupiłem taki gotowy zestaw, chyba chiński (TurboWorks) i dopasowałem go do silnika.Drapek pisze:ładnie jedziesz z tematem. Jak rozwiązywałeś spływ oleju z turbo podczas tych swoich kilkuletnich zmagań??
Natomiast jeżeli chodzi o miejsce, w którym wprowadziłem spływ to zrobiłem odwiert w bloku nieco powyżej miski i wkręciłem tam nypel.
Poniżej zdjęcia, trochę słabe bo robione komórką:


