E30 328 GTX3076 Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

E30 328 GTX3076 Turbo

Post autor: Pat-325 »

Wracam z nowym tematem.
Historia toczy się od 22 grudnia 2015, także stosunkowo krótko, ale coś tam się dzieje to wrzucę abyście mieli co oglądać do kawy.

Po turbo kompocie wróciłem do korzeni, E30. Jest to moje czwarte E30 i mam nadzieje, że ostatnie. Kupno w miarę zadbanego egzemplarza za normalne pieniądze to jakiś koszmar. E30stki szukałem od kilku miesięcy, zwiedziłem zachodnią i centralną Polskę, obejrzałem kilkanaście sztuk w szerokim zakresie cenowym. Wiedziałem, że jest ciężko ale nie sądziłem że aż tak ciężko. Oglądałem i wąskie i szerokie, z reguły popękane za kielichami, bez kwadratów, bez progów i z dziurami w bagażniku. Marzyło mi się uturbione m20 lub mocno grzebane m42.

I tak zmęczony poszukiwaniami trafiłem do kolegi Polaka z zapytaniem czy przypadkiem nie słyszał, że ktoś ma zbunkrowaną jakąś sensowną sztukę na sprzedaż. Dostałem namiar na kolegę w Koszalinie, Sebringa. Pojechałem i kupiłem.

Igła to to nie jest, ma swoje mankamenty. Buda zdrowa, podłoga ma wspawaną łatę, kielichy całe, kieszenie bagażnika robione. Ale generalnie trzyma się kupy, przeżyła próbę na podnośniku, nic nie wpadło i nic nie spadło.

Wnętrze trochę sajgon. Są sporty, ale jakieś kombinowane. Ktoś odwalił grubą rzeźbę z szyberdachem, został w zasadzie tylko dekiel. Ucieka prąd z nagrzewnicy i otwieranych elektrycznie szyb. Układ chłodzenia ma mało wydajny wiatrak. Zawieszenia praktycznie nie ma, auto pływa na koleinach. Z plusów - jest maglownica z e36, jest m50b25 vanos, jest zdrowa buda.

Z rzeczy mechanicznych ogarniętych od grudnia:
- kompletne zawieszenie przód-tył na nowych gumach i tulejach acentrycznych, konwersja na 5x120
- zmodyfikowana belka tył na regulowaną, dodatkowe zaciski do hamulca hydraulicznego, usunięty standardowy ręczny na linkę
- przednie hamulce e46 325mm
- przewody w oplocie stalowym
- zawieszenie gwintowane ISC Drift z camber-plates
- przerobiony układ chłodzenia, custom chłodnica bez zbiorniczków wyrównawczych, przewody zastąpione alu-rurką i silikonami, dodatkowy wentylator przed chłodnicą
- nowa wiązka elektryczna + EMU
- 2x bimarco futura w środku + rollbar od staffa.pl
- długi dyfer 2,93 100%, czekam na szperkę od Karola
- rozpórki przód, tył

W ciągu ostatniego tygodnia udało mi się uturbić e30. Silnik jeszcze nieodprężony, więc póki co ustawione max 0,4b. Ale działa, żyje, ma się nieźle.
- kolektor wydechowy od Karola FTWL Motorsport
- turbo td05h - zaspawany wewnętrzny wastegate
- wastegate zewnętrzny 44mm
- dolot 2,5" z dość małym intercoolerem
- blow-off HKS Style
- wtryski 360cc
- downpipe i pierwsza część wydechu 3", później przechodzi w 2x50mm ori wydech (to się później zmieni na przelot 3" do końca)
- standard EGT + AFR

Generalnie taki lajtowy setup czy to na ulicę czy na jakieś pojeżdżawki. Po compakcie zależało mi na dobrym dole, kosztem max wartości. Trochę męczyło mnie czekanie na boost. O ile na prostej, czy już na rozpędzonej turbinie było fajnie i można było ganiać szybkie wózki, to samo czekanie na boost średnio mnie zachwyca ;) Dlatego tym razem idę pod prąd, nie napinam się na max wartości. Ma być szeroki power-band i dobra reakcja na gaz. Obecnie pojeżdżę chwilę, sprawdzimy jak to się zachowuje, czy nie ma problemów, czy nie trzeba czegoś poprawić/przerobić. Za 2tyg ściągam głowicę, remoncik, odprężonko. A w międzyczasie (o ile budżet będzie) wyślę do Karola na zrobienie hybrydy. Bardzo mi się marzy, żeby było max 400koni w tej lekkiej budzie.

Obecnie wygląda to tak, że nadciśnienie pojawia się przy 1800rpm, a zadane 0,4b widzę przy 2200rpm. Auto jeszcze nie było strojone, więc nie wiem co się dzieje górą.

Pierwsze odpalenie z turbo:
https://www.youtube.com/watch?v=4gM7JLRXoLc" onclick="window.open(this.href);return false;

Test monety M50+EMU:
https://www.youtube.com/watch?v=v1rOPA5CZdU" onclick="window.open(this.href);return false;

No to fotki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
kamil7s
Turbo-Team
Posty: 543
Rejestracja: 22 kwie 2012, o 15:59
Imię: Kamil
lokalizacja: Nams

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: kamil7s »

Jaki rozmiar kół i opon?
E30 325
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

4x8,5" et13 i w tym momencie 205/40/17.
Mimo rolowania błotników jest ciasno na tyle, dlatego na jakieś racing-eventy trzeba będzie ogarnąć inną felgę na tył z ET30 żeby wcisnąć semi-slicka :)
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Miś »

Kiepskie turbo, aż prosi się o TD05 na TS z Evo, wstałoby równie szybko, a moc większa.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
max325
User
Posty: 124
Rejestracja: 19 gru 2010, o 21:37
Imię: marek
lokalizacja: czestochowa

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: max325 »

Świetna sztuka, ciężko już o ładne e30. Dobrze widzę, że masz tylko ten wentylator przed chłodnicą i brak wiska? Jeśli to ten "tjuningowy" 120W to proponuję powrócić do wiskozy lub montaż mocniejszego od jakiejś klimy. W moim e30 z m30b35 miał czasem problem utrzymać temp. w normie podczas upalnego dnia w korku [chłodnica nówka z 2,4td], a o upalaniu po torze można zapomnieć.
Pozdrawiam i jeszcze raz gratulacje bardzo ładnego egzemplarza e30.
rom089
User
Posty: 115
Rejestracja: 9 sty 2011, o 14:19
Imię: roman
lokalizacja: bydgoszcz

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: rom089 »

jestem ciekaw ile takie nie odpreżone m50b25 wypluje na hamowni :) fajny setup by troche pojeździć i by nie było fuckupów wszystko przetestować później tylko przekladka i bost up tylko czy turbo nie za małe ar ma wydechowe i nie bedzie blokować górą
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

max325 pisze:Świetna sztuka, ciężko już o ładne e30. Dobrze widzę, że masz tylko ten wentylator przed chłodnicą i brak wiska? Jeśli to ten "tjuningowy" 120W to proponuję powrócić do wiskozy lub montaż mocniejszego od jakiejś klimy. W moim e30 z m30b35 miał czasem problem utrzymać temp. w normie podczas upalnego dnia w korku [chłodnica nówka z 2,4td], a o upalaniu po torze można zapomnieć.
Pozdrawiam i jeszcze raz gratulacje bardzo ładnego egzemplarza e30.
Chłodnica z 2.4td to żart w porównaniu do tej. Mówię to serio. Jest szersza, wyższa i ma 5,5cm szerokości.
Wcześniej była ori chłodnica i wiatrak od klimy, który chodził cały czas a wskazówka ganiała poza połowę (pomimo zimy). Obecnie ani razu podczas normalnej jazdy, czy to stojąc w korku nie zobaczyłem więcej niż 85 stopni. Co za tym idzie jeszcze ani razu w czasie jazdy nie włączył mi się wentylator. Z reguły EMU pokazuje 83-84 stopnie temperatury cieczy, a wskazówka stoi delikatnie poniżej połowy. Za intercoolerem nie ma miejsca na jakieś wymyślne wiatraki, wrzuciłem co było najcieńszego pod ręką. Ten kto swapował silnik średnio znał się na robocie, bo na visco miejsca nie ma wcale. To akurat chcę poprawić na zimę, jak rozbiorę wszystko do lakieru.

Co do m30b35, miałem ten silnik ładne kilka lat temu w e30 i nigdy więcej nie mam ochoty nawet do niego zaglądać. To jest reaktor jądrowy, jeśli chodzi o oddawanie ciepła.
Miś pisze:Kiepskie turbo, aż prosi się o TD05 na TS z Evo, wstałoby równie szybko, a moc większa.
Turbo jest tak jakie miałem na półce i nie wydałem na nie ani złotówki, z evo chętnie przygarnę więc jak masz jakieś wolne i chcesz dorzucić cegiełkę to zapraszam.
rom089 pisze:jestem ciekaw ile takie nie odpreżone m50b25 wypluje na hamowni :) fajny setup by troche pojeździć i by nie było fuckupów wszystko przetestować później tylko przekladka i bost up tylko czy turbo nie za małe ar ma wydechowe i nie bedzie blokować górą
Sprawdzimy :ok:
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: g-rad »

Z czego to chłodnica ? Wygląda nieźle.
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

Nissan 200sx s14, prawie pasuje.
Trzeba odciąć ori mocowania od chłodnicy i wymyślić własne.
Przetestowaliśmy tą chłodnicę w boju w Asconie 3.2biT i nigdy nie było problemów z temperaturą.
Awatar użytkownika
g-rad
Turbo-Team
Posty: 733
Rejestracja: 6 lis 2009, o 13:05
Imię: Radek
lokalizacja: KO02MC
Lokalizacja: Warszawa

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: g-rad »

Dzięki za info. Czy ona nie ma dodatkowego zbiornika wyrównawczego ? Po prostu zalewasz od góry i zakręcasz korek ?
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

Dokładnie tak to działa, na czym mi zależało.
Lejesz od góry, odpalasz, zakręcasz korek. Jak za dużo wlałeś to wywali króćcem tuż pod korkiem.
Awatar użytkownika
ProxRox
User
Posty: 75
Rejestracja: 4 gru 2014, o 21:03
Imię: Daniel
lokalizacja: Olsztyn

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: ProxRox »

Trzecią rurę od chłodnicy, która w m50 jest pod kolektorem i leci do zbiornika wyrównawczego zaślepiłeś? Czy inny patent? Myślę nad czymś taki u Siebie.
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

Tak, jest zaślepiona.
Jak będę robił głowicę to mam ochotę zrobić tam nową magistralę wodną z alu/kwasu bo mnie ten wężyki wpieniają.
Ręki nie idzie wsadzić pod kolektor tyle tam tego.
Pat-325
Turbo-Team
Posty: 473
Rejestracja: 5 lis 2010, o 09:49
Imię: Pat
lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Pat-325 »

Wczoraj chcieliśmy coś podstroić, ale była bardzo oporna. Niby w dolocie 0,4b a auto bez ciągu, dziwny AFR, WG się nie odzywał. Od razu padło przypuszczenie, że nieszczelność w dolocie. Dzisiaj wyspawaliśmy nowy dolot z alu, przepustnica uszczelniona i cała wczorajsza robota na marne. Trzeba szybko zwiększyć doładowanie, bo to nie jazda ;)

Obrazek
Awatar użytkownika
Miś
Turbo-Team
Posty: 1816
Rejestracja: 28 kwie 2013, o 10:49
Imię: Michał
lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: E30 325 Turbo - skromne TD05

Post autor: Miś »

Montując chłodnicę z S14 z korkiem przechodzisz na układ, w którym zbiorniczek cieczy jest bezciśnieniowy (fabrycznie w BMW jest ciśnieniowy), więc według mnie brakuje Ci zbiorniczka wyrównawczego, do którego prowadziłby wężyk z korka od chłodnicy. W każdym japończyku jest jak mówię, zbiorniczek bezciśnieniowy połączony z korkiem realizuje dwie funkcje - nadmiar płynu z układu wyrzuca do zbiorniczka (jak korek upuści powyżej danego ciśnienia), a niedostatek płynu podciśnieniowo wciąga ze zbiorniczka. Według mnie Twój układ jest obecnie niekompletny - wyrzuca nadmiar, ale nie uzupełni sam braków, tzn. uzupełni je w powietrze.
RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance
ODPOWIEDZ