E36 M3 turbo STAGE II

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

E36 M3 turbo STAGE II

Post autor: krismax »

Witam wszystkich.
Jako, że Mario już opisał moje auto w swoich projektach pozwolę sobie zacząć tam gdzie on skończył ;)

Lista składników:

- turbo MasterPower T61
- wastegate HKS Style
- BlowOff HKS II x2
- Wtryski Lucas 460ccm, obecnie Siemens Deka 850ccm
- pompa paliwa Bosch 044
- kolektor customowy z kwasiaka by MTG
- taśma izolacyjna ThermoTec
- regulator ciśnienia paliwa
- oil catch tank by MTG
- miska i pompa oleju z systamem przelewowym z M3 S50B32
- wydajniejsza chłodnica oleju z 325TDS
- łączniki silikonowe Samco
- customowy filtr powietrza by krismax
- kute tłoki JE Pistons - zepsułem :/
- obecnie tłoki Wiseco
- kute korbowody SPM
- uszczelka pod głowicę Athena z piramidami
- szpilki głowicy ARP
- wymienione wszystkie panewki
- wymieniony rozrząd
- wymienione wałki
- pełen remont głowicy (uszczelniacze, prowadnice, dotarte zawory)
- planowany blok
- wskaźnik doładowania AutoGauge, teraz GReddy
- wskaźnik EGT Greddy
- wskaźnik AFR Greddy i sonda szerokopasmowa Greddy
- intercooler - aluminiowy
- Electronic Boost Controller HKS EVC 5
- świece Denso Iridium Power IXU24 -1st.
- tarcza sprzęgła 6-cio spiekowa
- Strojenie DET III by Michał Małecki

Moje auto po wyjechaniu z MTG wyglądało z grubsza tak:

Obrazek



Po kilku drobnych upiększeniach takich jak choćby wymiana gumowych rur od tira na samco, dorobienie customowego filtra powietrza auto już wyglądało tak:


Obrazek


Zrobiłem autkiem na takim setupie jakieś 3000km. Spalanie oleju, silne dymienie z odmy i niebieski dym z wydechu przerażały mnie na tyle, że zapadła decyzja o remoncie silnika (oczywiście na kutych, nowych podzespołach).
cdn.
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Jak to zwykle bywa zacząłem od zbierania potrzebnych podzespołów. Postanowiłem, że cała operacja zostanie przeprowadzona w moim garażu (mam kanał)

Pierwszy zakup to korby SPM kupione za pośrednictwem Maleckis`ów (za co wiekie dzięki;):


Obrazek

Obrazek

Obrazek


Później przyszła kolej na tłoki i uszczelkę z usa. Pomógł mi w ich sprowadzeniu słynny niszczyciel M3Turbo - PMN - podziekowania dla niego;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Wszystko razem wyglądało tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Uszczelka MLS Cometic o grubości 1,86mm - stock:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Pudełeczko do strojenia;)


Obrazek

Obrazek


cdn.
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Czas na montaż:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

tyle po 3h pracy na mrozie :/


Kolejna sobota i aż 5h marznięcia:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

I znowu coś odkręciłem:


Obrazek

Obrazek

Obrazek


Po kolejnym dniu silnik gotowy do wyjęcia:

Obrazek

Obrazek

Czas więc go wyjąć:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Teraz można go rozebrać na czynniki pierwsze:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


cdn.
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Czas pojechać i odebrać z serwisów głowicę oraz złozony blok.
Naprawa głowicy polegała na wymianie uszczelniaczy i prowadnic, dotarciu zaworów, planowaniu i ustawieniu luzów zaworowych na 0,3mm.
Modyfikacje bloku to oczywiście przetoczenie i honowanie cylindrów na 1-szy nadwymiar, planowanie i złożenie układu korbowo-tłokowego. Pasowanie tłoków to 0.05mm.
Rzut na nowa tarczę sprzęgła z Warszawy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



cdn.
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Czas na składanie nagromadzonych puzzli:

Obrazek

Mała renowacja i silnik w budzie


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zabandażowałem kolektor:


Obrazek

Składanie:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


3h na włożenie kolektora:

Obrazek

pomógł lewarek :)))

Obrazek

Obrazek


W otworach na świece widać nowe tłoki :)

Obrazek

Łoże wałków przykręcone

Obrazek

Maleckis mi pomagał ;)

Obrazek

Vanos zainstalowany:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Prawie złożone:

Obrazek

Gotowe i odpalone ;)


Obrazek

Obrazek
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Moje "delikatnie przeprowadzone" docieranie doprowadziło do takiego stanu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Trochę mnie to przygnebiło. Myslałem o sprzedaży kitu, kupnie 2-go silnika i sprzedaży auta ale...
PMN zaproponował mi kolejne kute tłoki tym razem WISECO na 2-gi nadwymiar (87mm)
Tym razem pasowanie 0.08mm


Obrazek

Obrazek


Mało tego :( oto moje sprzęgło:


Obrazek


Może trudno w to uwierzyć ale nigdy nie zauważyłem poslizgu :zdziwko:
Docisk okazał się bardzo krzywy - nie nadawał sie do szlifu gdyż można go przeprowadzić przy krzywiźnie rzędu 0,7mm max. U mnie docisk zapadł się o ponad 5mm. Zmusiło mnie to do zakupu nowego docisku LUK (stock) mam nadzieję, że wytrzyma kilka tysiecy km upalania :hyhy:

Obrazek

Obrazek
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Zaczynam ponowne składanie silnika:

Obrazek

Obrazek


Dokręciłem wal:

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Tym razem układ korbowo-tłokowy składałem sam:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Seryjne śruby w rozrządzie o twardości 8.8 wymieniłem na kupione w Faborach śruby o twardości 10,9. Powodem był niszczenie imbusa wewnątrz śruby podczas odkręcania. Teraz już nie powinno być z tym w przyszłości problemu (choć wolałbym go już nigdy więcej nie rozbierać...)

Obrazek

Obrazek


Na lewym kółku juz śruby twarde a na prawym seria:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Gotowe;)


Obrazek
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Filmik z odpalenia:

http://www.youtube.com/watch?v=ZG6QpScUbcE

Filmik nakręcony przez kolegę z lansowania się przed Auchan:

http://www.youtube.com/watch?v=b_Op1HE6-Bc
S50B30 M3turbo
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Parę dni temu wykręciłem stare swieczki. Przy okazji zmierzyłem też kompresje. Nie zwiększyła się :( Nie mogę jednak narzekać bo się nie zmniejszyła :rotfl: (7barów)

Oto jak wyglądają moje świeżo wykręcone świeczki:

Obrazek

A tu nowe :hyhy:

Obrazek

Obrazek


Dystans na chwilę obecną wynosi 1000km :] (ostatnio już tłoki wywalałem)
S50B30 M3turbo
jendrek e-30
User
Posty: 54
Rejestracja: 25 paź 2009, o 16:34
Imię: Andrzej
lokalizacja: Ożarów Maz

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: jendrek e-30 »

Miałem taką akcję z silnikiem że się zatarł na kutych tłokach po 2000km na wolno ssącym, ale ja bym stawiał na złą selekcję tłoków. Wsadzenie na tą samą selekcję co fabryka dała czyli to co jest i taki sam tylko że kuty, to się zatrze na 100% jak się weźmie lekki nad wymiar i blok będzie honowany to na 100% będzie dobrze też doświadczyłem czegoś takiego, ale człowiek uczy się na błędach. Ładnie się prezentuję generalnie ładnie, jakiś wykresik jakiś filmik jak to przyspiesza.





POZDRO 8-)
Mechanika ? swapy - modyfikacje - zawieszenia i silników - oraz naprawy bieżące i główne
Nie tylko BMW 602-75-20-18
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

jendrek e-30 pisze:Miałem taką akcję z silnikiem że się zatarł na kutych tłokach po 2000km na wolno ssącym, ale ja bym stawiał na złą selekcję tłoków. Wsadzenie na tą samą selekcję co fabryka dała czyli to co jest i taki sam tylko że kuty, to się zatrze na 100% jak się weźmie lekki nad wymiar i blok będzie honowany to na 100% będzie dobrze też doświadczyłem czegoś takiego, ale człowiek uczy się na błędach. Ładnie się prezentuję generalnie ładnie, jakiś wykresik jakiś filmik jak to przyspiesza.





POZDRO 8-)
Może ja Ciebie źle zrozumiałem, może Ty mnie. Cylindry przy 1-szych kutych tłokach były roztoczone i honowane na 1-szy nadwymiar. Może zaważyło zbyt ciasne pasowanie :roll:
Co do filmiku to już w przyszłym sezonie. Narazie 2 jakies są powyżej.
S50B30 M3turbo
jendrek e-30
User
Posty: 54
Rejestracja: 25 paź 2009, o 16:34
Imię: Andrzej
lokalizacja: Ożarów Maz

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: jendrek e-30 »

Tłok może się zatrzeć z dwóch powodów za ciasno za luźno musi być jak w sam raz, za ciasno efekt tłok puchnie i silnik staje, za luźno tłok lata jak żyd po pustym sklepie ja własnie miałem tak w tym przypadku co mówiłem. Tak nie zrozumiałem myślałem że kupione wsadzone i ogień. Opiszę swój projekt później mam E30 z m30b35 turbo holset hx35 1b 344km 466nm, z wyglądu nic ciekawego ale ma jeździć a nie wyglądać to estetyki dotrę jak dokończę mechanikę, zostało zawieszenie utwardzić i tył opuścić i utwardzić i szort sziftera zrobić bo hamulce już ogarnięte 280mm z corrado i zacisk z e36 dokończę i będę dłubał żeby było ładnie.



POZDRO 8-)
Mechanika ? swapy - modyfikacje - zawieszenia i silników - oraz naprawy bieżące i główne
Nie tylko BMW 602-75-20-18
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: korona »

Obecnie to chyba najładniejsze M3 + T w PL :D kolor też ma tu znaczenie, ale mnie tam bardziej interesuje co pod maską piszczy.
Uwagi i pytania:
Parę dni temu wykręciłem stare swieczki. Przy okazji zmierzyłem też kompresje. Nie zwiększyła się :( Nie mogę jednak narzekać bo się nie zmniejszyła :rotfl: (7barów)
Jak nie wciąga za dużo oleju to bym się nie przejmował, może warto było na początku trochę go przegonić na minerale ale kto tam wie... Życzę długiej i bezproblemowej pracy, wiem ile to pieniędzy i pracy kosztuje...

Czym malowałeś pokrywę zaworów, farba nie odpryskuje, nie łuszczy się od temperatury?

I ja bym pomyślał nad większym filtrem powietrza, tu będziesz miał ogromne opory przepływu, podejrzewam że różnica z filtrem i bez będzie jakieś 30KM (u znajomego z za małym stożkiem wyszło 20KM różnicy ale przy mniejszej mocy - mniejszym przepływie)
www.turboBMW.pl
Awatar użytkownika
krismax
Forumowicz
Posty: 238
Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
Imię: Krzysztof
lokalizacja: WLKP

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: krismax »

Pokrywa była pomalowana zwykłym lakierem Motip`a. Po dobrym odtłuszczeniu nie powinna się łuszczyć. Piaskować nie radzę :!:
Co do spalania oleju to raczej do niego nie dochodzi. Raczej- bo olej wycieka mi przez założoną 2-gi raz uszczelkę Cometica. Po 1200km wykapało 0,5l. Gdy już będę pewny auta, uszczelka zostanie wymieniona na nową wraz ze śrubami ARP.
Co do filtra powietrza to może faktycznie jest za mały. Jednak większy nie wejdzie :/
S50B30 M3turbo
PMN
User
Posty: 82
Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
Imię: Piotr
lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 turbo STAGE II by krismax

Post autor: PMN »

Krismax, cieszę się, że tłoki OK :)
Trzymam również, kciuki, żebyś nie musiał więcej zaglądać do silnika.
Czekam niecierpliwie na pomiar/film po dotarciu. Stawiam, że pierwszy podda się docisk sprzęgła ;)
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
ODPOWIEDZ