E36 M3 3.0 + Turbo

Projekty zakończone jak i w trakcie. Tylko poważne modyfikacje.
ODPOWIEDZ
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: marcin_os »

Czołem Panowie, narazie chciałem się przywitać. Widzę forum o ciekawej tematyce powstało ;) .

Jak znajdę trochę czasu to opiszę krok po kroku co się dzieje z autkiem.
Na chwilę obecną prace wstrzymane z braku środków, priorytet się pojawił.

Moje auto M3 3.0 1995 rok:
Obrazek

Seryjny silnik wybuchł i zabrałem się za dokładanie kompresora.
Obrazek



Pozdrawiam
Marcin
M3 3.0T 425KM/572Nm
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: marcin_os »

Więc tak.
Samochód kupiłem w 2007 roku, było to moje marzenie, wtedy wogóle nie myślałem o żadnych modyfikacjach itp. Był dla mnie kosmos. Wkręciłem się strasznie w auto i się zaczęło, jazda po nocach, trackdaye i inne wypady z autem. Przyszedł czas na pierwsze modyfikacje i zmiany.

Rozpórka Wiechers
Obrazek
Seryjna kierwonica obszyta alcantarą nićmi w kolorach ///M.
Obrazek
Amortyzatory Koni z regulacją twardości.
Powerflexy.
X-brace.
Obrazek
Tłumik końcowy Bastuck.
Reflektory przednie In.Pro. z ringami + xenon.
Przewody hamulcowe.
Obrazek
Pod koniec auto wyglądało tak:
Obrazek
http://www.youtube.com/watch?v=34WVAE3eGro - włączcie dźwięk w kompach;)

Zacząłem rozbnierać silnik, kompletnie rozpiepszony.
Obrazek

Dziura na wylot.
Obrazek

Tłok od góry.
Obrazek

Tłok od dołu.
Obrazek
Obrazek

Dziura z widokiem na wał korbowy.
Obrazek


Podjąłem decyzję, zakładam kompresor.

Z pomocą przyszedł oczywiście PMN (dzięki brachu)

Z racji tego, że jakiegoś ogromnego technicznego pojęcia nie mam. Bardziej z zamiłowania zamówiłem to co kazał.

Tłoki JePistons, śruby ARP, uszczelka Cometic.
Korbowody SPM z PPF.
Stopień sprężania 8,8:1
Tylny most poszedł do regeneracji zaciesnienia, ma teraz 45%.
Intercooler z allegro.
BOV ProRacing
Oczywiście wszystki peirdólki nowe.
Obrazek
Kupiłem wskaźniki i centralkę Deki BOOT, EGT.
Udało się kupić kompresor Vortech V2, jak się później okazało był to kompletny śmietnik, nie ma do niego nigdzie części i nikt nie chce go zregenerować.
Wreszcie namierzyłem części i osobę która to wszystko poskłada.

Za wszystkie prace przy aucie odpowiedzialna jest firma P&M Motorsport, oni też robią auto PMN?a, zresztą eMeczki stoją obok siebie.

Docisk i tarcza.
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Takie małe porównanie.
Obrazek

Silnik prawie złożony.
Obrazek

Seryjne kolektory wydechowe.
Obrazek

Silnik w aucie.
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Wszystkich zdjęć niestety nie mam, jest jeszcze koło zamachowe jednomasowe z M20.


Silnik zapalił, na razie jest odłączony kompresor, nie mam chwilowo funduszy na jego regenerację. Jak już się z nim uporam to wtedy wycieczka do Wrocławia do Jettronica na strojenie i zobaczymy co wyjdzie. Auto ma być strojone na seryjnym komputerze.
M3 3.0T 425KM/572Nm
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: korona »

Brawo OS !!! :D No nieźle się to rozleciało, nie widziałem jeszcze całego korbowodu pod autem :lol: jakie obroty miał silnik gdy zdażyło się BUM?

Bardzo ładny sedanik. Ile dałeś za obszycie kierownicy i gdzie?
Co to za tarcza sprzęgłowa i docisk?
Filtr powietrza będzie w miejscu zbiornika spryskiwaczy?
www.turboBMW.pl
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: marcin_os »

korona pisze:Brawo OS !!! :D No nieźle się to rozleciało, nie widziałem jeszcze całego korbowodu pod autem :lol: jakie obroty miał silnik gdy zdażyło się BUM?

Bardzo ładny sedanik. Ile dałeś za obszycie kierownicy i gdzie?
Co to za tarcza sprzęgłowa i docisk?
Filtr powietrza będzie w miejscu zbiornika spryskiwaczy?
Kirownica, www.tapcar.pl
Tarcza i docisk nie mam pojęcia, ale jest to to samo co u PMN'a.
Filtr powietrza, mniej więcej tam.


Odebrałem dzisiaj auto, przejechałem nim 20 kilometrów i wstawiłem do garażu na zimę, od półtora roku stoi biedna pod chmurką. Kompresor leży w bagażniku, nawet jakoś jeździ, podocieram ją sobie spokojnie, poskładam pierdoły i pewnie na wiosnę jak się odkuję dokończę.
M3 3.0T 425KM/572Nm
uki
Nowy na forum
Posty: 14
Rejestracja: 11 gru 2009, o 22:01
Imię: Łukasz
lokalizacja: WG

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: uki »

Fajna emka :) Os czy nie wolałeś uturbienia emki??

Mam pytanie do właściciela o szczegóły awarii. Jeżeli to nie tajemnica to jakie miałeś ciśnienie oleju w momencie awarii? Do jakich temperatur nagrzewał Ci się olej?
Mario
User
Posty: 179
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:15
Imię: Mariusz
lokalizacja: Płock

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: Mario »

Sam zastwiam się nad Vortechem V1 do swojej M3 3.2 E46.
Chyba będzie wystarczajacy bo potencjał z tego co czytałem na do 720KM.
Najgorzej że nigdzie nie widziałem takiego projektu w e46 ciekawe dlaczego?
fwmotorsport-daniel
Nowy na forum
Posty: 13
Rejestracja: 3 lis 2009, o 21:55
Imię: daniel
lokalizacja: polska
Kontakt:

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: fwmotorsport-daniel »

kitowe rozwiązania maja to do siebie że są ograniczone wieloma aspektami (jak wiadomo założeniem jest sprzedanie jak największej ilości zestawów) czyli zestaw ma być jak najprostszy i pozostawiać naj najbardziej seryjny wygląd zewnętrzny, jeżeli masz do wyboru kompresor którego gabaryt daje większe możliwości montażowe to raczej wybierzesz ten łatwiejszy w montażu, v1 to dość spory kompresor ciężko będzie go upchać bez przerabiania maski
Mario
User
Posty: 179
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:15
Imię: Mariusz
lokalizacja: Płock

Re: E36 M3 3.0 + Kompresor

Post autor: Mario »

Tak tylko V1 jest względnie tani i można dostać używki a rotrexem czy asa już trudniej.
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 Turbo (już nie kompresor)

Post autor: marcin_os »

Auto zawiozłem dzisiaj do Maleckisów.

Lista rzeczy do zrobienia:

Elektronika:
- podłączenie wskaźników
- podłączenie pompy paliwa walbro
- podłączenie ecumastera
- podłączenie map sensora
- strojenie
Pozostałe:
- założenie kolektora wydechowego
- założenie turbosprężarki
- stworzenie łapy pod silnik po stronie wydechowej
- zrobienie downpipe'u
- zrobienie reszty wydechu do tłumika końcowego
- zrobienie orurowania dla wastegate
- zrobienie dolotu przed turbosprężarką
- zrobienie dolotu od turbosprężarki do intercooler'a
- przerobienie kolektora ssącego
- zrobienie przewodu do smarowania turbosprężarki (ewentualnie do chłodzenia wodą także)
- podłączenie MBC, przewodów z podciśnieniami itp.
- zrobienie i podłączenie oil catch can
- zdjęcie miski olejowej
- zaspawanie obecnego otworu na spływ oleju i wspawanie nowego
M3 3.0T 425KM/572Nm
Awatar użytkownika
korona
Administrator
Posty: 1978
Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
Imię: Adam
lokalizacja: [SRB]

Re: E36 M3 3.0 Turbo (już nie kompresor)

Post autor: korona »

Jaka była przyczyna decyzji o zmianie sposobu doładowania? Coś wspominałeś (chyba) że kompresor jest do regeneracji. Jest do sprzedania?
Decyzja słuszna, jeździłem BMW i turbo i kompresorem takim jak u ciebie i wybór dla mnie oczywisty - turbo. Powodzenia i czekamy na fotki z postępu prac.
www.turboBMW.pl
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 Turbo (już nie kompresor)

Post autor: marcin_os »

korona pisze:Jaka była przyczyna decyzji o zmianie sposobu doładowania? Coś wspominałeś (chyba) że kompresor jest do regeneracji. Jest do sprzedania?
Decyzja słuszna, jeździłem BMW i turbo i kompresorem takim jak u ciebie i wybór dla mnie oczywisty - turbo. Powodzenia i czekamy na fotki z postępu prac.
Regeneracja kompresora wychodzi cholernie drogo, tyle właśnie co nowe turbo...
Nie chcę brać na siebie ryzyka, że coś będzie nie tak z kompresorem i znowu trzeba będzie wydać kupę kasy i czekać nie wiadomo ile na przesyłkę.
Maleckisy zrobią wszystko od początku do końća bez większych problemów.

Kompresor będzie do sprzedania.
M3 3.0T 425KM/572Nm
Awatar użytkownika
Michał_Małecki
Forumowicz
Posty: 960
Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
Imię: Michał
lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: E36 M3 3.0 Turbo (już nie kompresor)

Post autor: Michał_Małecki »

Witam.

Pozwolę sobie zaaktualizować temat, ponieważ małymi krokami zbliżamy się powoli do końca. Niestety przez dłuższy czas samochód stał w miejscu ze względu na brak środków na finansowanie projektu przez Marcina. Nie była wtedy również rozwiązana kwestia z dokumentami i rejestracją samochodu, więc nie byliśmy w stanie docierać silnika. W międzyczasie ustawiliśmy poprawnie rozrząd i ogarnęliśmy silnik jeszcze w wersji wolnossącej. Miał kilka niedociągnięć, takich jak np. brak podłączenia podciśnienia do regulatora ciśnienia paliwa, naderwany przewód od czujnika położenia wałka rozrządu czy dwie niewielkie nieszczelności w układzie dolotowym. Kiedy pojawiły się środki oraz dokumenty, zabraliśmy się od razu za docieranie silnika oraz zakup pozostałych elementów składanki. Jeszcze zostało nam kilka rzeczy do zrobienia zanim zabierzemy się za strojenie, ale jest już bliżej niż dalej. Poniżej specyfikacja projektu oraz fotorelacja z dotychczasowych prac.
  • Modyfikacje silnika:
  • silnik S50B30,
  • kute tłoki JE Pistons CR=8.5:1,
  • kute korbowody SPM z PPF-u,
  • uszczelka pod głowicę MLS,
  • 11mm śruby do głowicy ARP,
  • hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z S50B32,

    Układ turbodoładowania:
  • stożkowy filtr powietrza Simota,
  • turbosprężarka Holset HX40,
  • wastegate V44mm Tial,
  • FMIC 450x300x76mm,
  • orurowanie ukł. dolotowego Jacek Sobczak,
  • membranowy BOV Cosmo3,
  • przerobiony seryjny kolektor ssący.

    Układ wydechowy:
  • kolektor wydechowy Treadstone,
  • downpipe 3.0? Jacek Sobczak,
  • przelotowy ukł. wydechowy 3.0? Jacek Sobczak,
  • tłumik końcowy 3.0? custom.

    Układ paliwowy:
  • wtryskiwacze 630cc/min. Siemens Deka,
  • pompa paliwa Walbro GSS 341,
  • seryjny 3.0bar regulator ciśnienia paliwa.

    Elektronika:
  • Ecumaster DET3,
  • MAP sensor MPX4250AP,
  • strojenie Michał Małecki,
  • czujniki EGT i Boost DEFI seria BF.
Ecumaster DET3 już podłączony:

Obrazek

Pompa paliwa także:

Obrazek

Następnie wskaźniki DEFI seria BF:

Obrazek

Pozostałe części:

Obrazek

Domówione flansze oraz obejmy v-band do wastegate?a:

Obrazek

BOV PRT oraz MBC:

Obrazek

Wtryskiwacze 630cc/min.@3.0bar Siemens Deka:

Obrazek

Intercooler 450x300x76mm (poprzedni został przywłaszczony przez poprzednich tunerów?):

Obrazek

Sprawca całego zamieszania ? Holset HX40:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po dotarciu silnika zaczęliśmy od demontażu całego układu wydechowego, aby sprawdzić, jak turbina wisząca na kolektorze Treadstone wkomponuje się pod maskę.

Obrazek

Ten układ wydechowy nie będzie nam już potrzebny:

Obrazek

Zrobiło się trochę miejsca:

Obrazek

Tata w ferworze prac:

Obrazek

Po pierwszych przymiarkach okazało się, że poduszka pod silnik Marcina mocno przyklapła i jest zbyt niska - turbina patrzyła prosto w łapę silnika. Od razu zabraliśmy się za jej wymianę.

Obrazek

Przyjemnie się tamtego dnia pracowało na dworze przy temp. + 30 st. C

Obrazek

Kolejna przymiarka:

Najpierw kolektor:

Obrazek

Następnie turbina:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Od momentu zrobienia tego zdjęcia zdejmowana była jeszcze wiele razy?

Obrazek

Tradycyjnie trzeba było przerobić kolektor ssący, tym razem jednak poszliśmy inną drogą?

Obrazek

Obrazek

Już pomalowany i gotowy do montażu:

Obrazek

Przeróbce musiała zostać poddana również muszla zimna turbiny, ponieważ układ dolotowy musiałby zostać puszczony zbyt nisko.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wkońcu wtryskiwacze znalazły się w listwie:

Obrazek

Dorobić musieliśmy także sprężynkę do wastegate Tiala ? ta, która była w zaworze, ze względu na swoją twardość otrzymała pseudonim ?cegła?.

Obrazek

Flansza spływowa oleju z turbiny:

Obrazek

Układ dolotowy przed turbosprężarką:

Obrazek

Układ dolotowy za turbosprężarką:

Obrazek

Wydech 3.0? przelotowy:

Obrazek

Flansza na downpipe:

Obrazek

Miało być złącze elastyczne, jednak ostatecznie podjęliśmy decyzję o nieużyciu go. Mocowanie do skrzyni:

Obrazek

Wieszak na środku:

Obrazek

Przelotowy custom 3.0? tłumik końcowy:

Obrazek

Układ wastegate ? oczywiście w atmosferę:

Obrazek

Na razie tyle. Swoją drogą ciesze się, że wreszcie możemy pochwalić się projektem, który pasuje na to forum.

Stay tuned,
Michał.
Maleckis Motorsport
DOHC
Forumowicz
Posty: 417
Rejestracja: 29 paź 2009, o 16:18
Imię: Kamil
lokalizacja: Pionki

Re: E36 M3 3.0 Turbo (już nie kompresor)

Post autor: DOHC »

sprężarka przerażająca :devill2: , orurowanie zrobione bardzo schludnie , nie mogę sie doczekać wyników po strojeniu


pozdrawiam
corey
Forumowicz
Posty: 306
Rejestracja: 30 paź 2009, o 23:29
Imię: Paweł
lokalizacja: Lublin

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: corey »

Mocny silnik + duze tulbo = musi byc szmoc :cool2:

wszystko wyglada profi

gratki projektu
marcin_os
User
Posty: 35
Rejestracja: 25 paź 2009, o 21:57
Imię: Marcin
lokalizacja: Warszawa
Lokalizacja: Warszawa

Re: E36 M3 3.0 + Turbo

Post autor: marcin_os »

Ja to już cały chodzę, dzisiaj właśnie wróciłem z Poznania od Maleckisów i jeszcze bardziej doczekać się nie mogę.
M3 3.0T 425KM/572Nm
ODPOWIEDZ