Witam.
Pozwolę sobie zaaktualizować temat, ponieważ małymi krokami zbliżamy się powoli do końca. Niestety przez dłuższy czas samochód stał w miejscu ze względu na brak środków na finansowanie projektu przez Marcina. Nie była wtedy również rozwiązana kwestia z dokumentami i rejestracją samochodu, więc nie byliśmy w stanie docierać silnika. W międzyczasie ustawiliśmy poprawnie rozrząd i ogarnęliśmy silnik jeszcze w wersji wolnossącej. Miał kilka niedociągnięć, takich jak np. brak podłączenia podciśnienia do regulatora ciśnienia paliwa, naderwany przewód od czujnika położenia wałka rozrządu czy dwie niewielkie nieszczelności w układzie dolotowym. Kiedy pojawiły się środki oraz dokumenty, zabraliśmy się od razu za docieranie silnika oraz zakup pozostałych elementów składanki. Jeszcze zostało nam kilka rzeczy do zrobienia zanim zabierzemy się za strojenie, ale jest już bliżej niż dalej. Poniżej specyfikacja projektu oraz fotorelacja z dotychczasowych prac.
- Modyfikacje silnika:
- silnik S50B30,
- kute tłoki JE Pistons CR=8.5:1,
- kute korbowody SPM z PPF-u,
- uszczelka pod głowicę MLS,
- 11mm śruby do głowicy ARP,
- hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z S50B32,
Układ turbodoładowania:
- stożkowy filtr powietrza Simota,
- turbosprężarka Holset HX40,
- wastegate V44mm Tial,
- FMIC 450x300x76mm,
- orurowanie ukł. dolotowego Jacek Sobczak,
- membranowy BOV Cosmo3,
- przerobiony seryjny kolektor ssący.
Układ wydechowy:
- kolektor wydechowy Treadstone,
- downpipe 3.0? Jacek Sobczak,
- przelotowy ukł. wydechowy 3.0? Jacek Sobczak,
- tłumik końcowy 3.0? custom.
Układ paliwowy:
- wtryskiwacze 630cc/min. Siemens Deka,
- pompa paliwa Walbro GSS 341,
- seryjny 3.0bar regulator ciśnienia paliwa.
Elektronika:
- Ecumaster DET3,
- MAP sensor MPX4250AP,
- strojenie Michał Małecki,
- czujniki EGT i Boost DEFI seria BF.
Ecumaster DET3 już podłączony:
Pompa paliwa także:
Następnie wskaźniki DEFI seria BF:
Pozostałe części:
Domówione flansze oraz obejmy v-band do wastegate?a:
BOV PRT oraz MBC:
Wtryskiwacze 630cc/min.@3.0bar Siemens Deka:
Intercooler 450x300x76mm (poprzedni został przywłaszczony przez poprzednich tunerów?):
Sprawca całego zamieszania ? Holset HX40:
Po dotarciu silnika zaczęliśmy od demontażu całego układu wydechowego, aby sprawdzić, jak turbina wisząca na kolektorze Treadstone wkomponuje się pod maskę.
Ten układ wydechowy nie będzie nam już potrzebny:
Zrobiło się trochę miejsca:
Tata w ferworze prac:
Po pierwszych przymiarkach okazało się, że poduszka pod silnik Marcina mocno przyklapła i jest zbyt niska - turbina patrzyła prosto w łapę silnika. Od razu zabraliśmy się za jej wymianę.
Przyjemnie się tamtego dnia pracowało na dworze przy temp. + 30 st. C
Kolejna przymiarka:
Najpierw kolektor:
Następnie turbina:
Od momentu zrobienia tego zdjęcia zdejmowana była jeszcze wiele razy?
Tradycyjnie trzeba było przerobić kolektor ssący, tym razem jednak poszliśmy inną drogą?
Już pomalowany i gotowy do montażu:
Przeróbce musiała zostać poddana również muszla zimna turbiny, ponieważ układ dolotowy musiałby zostać puszczony zbyt nisko.
Wkońcu wtryskiwacze znalazły się w listwie:
Dorobić musieliśmy także sprężynkę do wastegate Tiala ? ta, która była w zaworze, ze względu na swoją twardość otrzymała pseudonim ?cegła?.
Flansza spływowa oleju z turbiny:
Układ dolotowy przed turbosprężarką:
Układ dolotowy za turbosprężarką:
Wydech 3.0? przelotowy:
Flansza na downpipe:
Miało być złącze elastyczne, jednak ostatecznie podjęliśmy decyzję o nieużyciu go. Mocowanie do skrzyni:
Wieszak na środku:
Przelotowy custom 3.0? tłumik końcowy:
Układ wastegate ? oczywiście w atmosferę:
Na razie tyle. Swoją drogą ciesze się, że wreszcie możemy pochwalić się projektem, który pasuje na to forum.
Stay tuned,
Michał.