POZDRAWIAM
BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
-
jendrek e-30
- User
- Posty: 54
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 16:34
- Imię: Andrzej
- lokalizacja: Ożarów Maz
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Witam u Michała będzie trzymać, przetestowałem na seryjnych śrubach (dokręconych ile śruby wytrzymają,to warunek ) wytrzymało na stałe 1.4B a tuż przed wyjęciem silnika bost był 1.8B i przekładka wytrzymała tylko uszczelka nie dała rady, tak jak Korona napisał metalowe okucie się wypaliło między 3 a 4 cylindrem, ale jestem prawie pewny że to była wina kolektora ssącego a nie słabej uszczelki, u mnie m30 w piku 1.2B spada do 1 i troszkę tak jeździ, działa bez problemu, w innym m50 co robiłem wytrzymała przekładka przy 0.8B 27.000km. W m20 zastosowałem przekładkę dmuchane jest 0.8B i strzał z nitro około 50km i też już trzyma dobre jakieś 6 miesięcy, ja kiedyś próbowałem wysadzić m30b35 i muszę powiedzieć że się nie dało dmuchnęło uszczelkę (seria bez przekładki) przy 1.5B.
POZDRAWIAM
POZDRAWIAM
Mechanika ? swapy - modyfikacje - zawieszenia i silników - oraz naprawy bieżące i główne
Nie tylko BMW 602-75-20-18
Nie tylko BMW 602-75-20-18
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się 
www.turboBMW.pl
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Tak, kolektor mamy nowy - to jest spy photo z prac nad nim prowadzonych przez Krismax'a:korona pisze:Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się

Maleckis Motorsport
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Widzę żeliwo, chyba pierwszy taki w PL, dawać więcej zdjęćMichał_Małecki pisze:Tak, kolektor mamy nowy - to jest spy photo z prac nad nim prowadzonych przez Krismax'a:......korona pisze:Krzysztof, i jak, jeździsz już? Widziałem do sprzedania twój kolektor wydechowy więc wnioskuję że masz coś nowego - pochwal się
www.turboBMW.pl
- krismax
- Forumowicz
- Posty: 238
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 20:02
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: WLKP
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Ale chyba w garażu a nie w aucie?krismax pisze:Chwilowo jest u mnie
www.turboBMW.pl
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Kolejne spy photo. Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mm, wał po pierwszym szlifie na czopach głównych.

Maleckis Motorsport
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Luźno jak na niskie planowane doładowanie i przeznaczenie auta jako szybki dupowóz, tłoki jak nie złapią odpowiedniej temp. to mogą latać po cylindrze i ukosować się. W celu zapobiegania temu będziesz musiał Krzysztof mocno katować silnikMichał_Małecki pisze: Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mm
www.turboBMW.pl
- Michał_Małecki
- Forumowicz
- Posty: 960
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 22:06
- Imię: Michał
- lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Obojętnie kto i co by pisał uważam, że podjąłem słuszną decyzję zmuszając tatę do takiego pasowania. Gdzieś mam agresywne pasowania 0.05-0.06, kiedy temperatura pójdzie w górę i silnik się wysra. Wystarczy jedna ostrzejsza wizyta na torze i połowa silników wypierdut. Długo zastanawiałem się nad pasowaniem w taty silniku i na podstawie rozmów z osobami o znacznie większej wiedzy ode mnie i znacznie większym doświadczeniu podjąłem ostatecznie taką decyzję. Czasami mam okazję porozmawiać przez Skype z Andreasem z PPF-u. Teraz już mają mniej projektów marki BMW, ale opowiadał mi sporo o ich starszych dziełach. Do mocy 450-500 KM jak zakuwali silnik pasowali tłoki na 0.08-0.09mm. Dla większych mocy nawet i 0.12mm. Te pasowane na 0.09mm przy 450 KM nigdy nie miały problemów z ?ukosowaniem się? czy klepaniem. Jestem też w kontakcie z takim Jake?em z Australii ? jest oficjalnym tunerem Autronica w tym kraju ? jak opowiadałem mu o przypadku Krismax?a, gdzie jak wszyscy wiemy silnik się zatarł przy pasowaniu 0.05mm, to on nie mógł zrozumieć dlaczego tak ciasno został spasowany silnik. Po za tym tata jako samochód do pracy ma E30 1.8 i wcale już nie planujemy doładowania 0.6bar. Oczywiście nie idziemy tak grubo jak Ty w dwa bary, ale coś tam na pewno dmuchniemy. Wymiary cylindrów różnią się delikatnie. Każdy tłok był indywidualnie obrabiany na CNC, aby go jak najlepiej poprawić ? stąd konieczne również były indywidualne pasowania każdego tłoku w jego cylindrze w bloku. Ale żebyś nie powiedział, że Poznań drutuje, to dodam, że różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami mieści się w granicach 0.04mm (różnica nie w pasowaniach, tylko w wymiarze cylindra).korona pisze:Luźno jak na niskie planowane doładowanie i przeznaczenie auta jako szybki dupowóz, tłoki jak nie złapią odpowiedniej temp. to mogą latać po cylindrze i ukosować się. W celu zapobiegania temu będziesz musiał Krzysztof mocno katować silnikMichał_Małecki pisze: Dół silnika złożony, pasowanie 0.1mmNa jaki dokładnie wymiar macie zrobione cylindry?
Kolejne zdjęcia:
Odświeżona belka pod silnik:
Pompa oleju w dyferencjale z Nissana S13 do wspomagania spływu oleju z turbosprężarki
Cdn.
Maleckis Motorsport
- korona
- Administrator
- Posty: 1978
- Rejestracja: 23 paź 2009, o 07:33
- Imię: Adam
- lokalizacja: [SRB]
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Uszczelka pod głowicę Cometic jak u Krismaxa czy coś innego?
www.turboBMW.pl
- Maleckis
- User
- Posty: 69
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: Poznań
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Seryjna skręcona ARP.korona pisze:Uszczelka pod głowicę Cometic jak u Krismaxa czy coś innego?
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
-
PMN
- User
- Posty: 82
- Rejestracja: 27 paź 2009, o 17:37
- Imię: Piotr
- lokalizacja: Warszawa
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Michał, będziecie autem upalać po torze? Pytam w związku z pasowaniem. Myślę, że 0,1 jest górną sensowną granicą pasowania tych tłoków w aucie również "do jazdy". U siebie (fakt, że kat nie jest długi - 400m.) mam spasowana na 0,8 - jest OK. Być może przy dłuższym upalaniu pełnym ogniem byłoby za ciasno (peak EGT mam 700st, więc chłodno).
No i w miarę odważnie z uszczelką - w sensie, że używacie seryjnej. Dość luźne pasowanie, jak pod ostrą jazdę z boostem, a seryjna uszczelka nie należy do mocnych... Sprawdzaliście ile boostu wytrzyma?
Niemniej, jak zawsze trzymam kciuki! - jestem pewien, że auto będzie super działać. Z Waszym podejściem, (w tej chwili moglibyście chyba napisać doktorat z S50B30
) jestem spokojny o ten samochód 
Dawajcie znać jak postępy!
Pozdr
No i w miarę odważnie z uszczelką - w sensie, że używacie seryjnej. Dość luźne pasowanie, jak pod ostrą jazdę z boostem, a seryjna uszczelka nie należy do mocnych... Sprawdzaliście ile boostu wytrzyma?
Niemniej, jak zawsze trzymam kciuki! - jestem pewien, że auto będzie super działać. Z Waszym podejściem, (w tej chwili moglibyście chyba napisać doktorat z S50B30
Dawajcie znać jak postępy!
Pozdr
E36 M3 Turbo @ 10.2s ET
100-200km/h - 5.9s@1bar
100-200km/h - 5.9s@1bar
- Maleckis
- User
- Posty: 69
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: Poznań
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Zdjęcia kolektora wydechowego Treadstone:


Kolektor Treadstone'a zaprojektowany jest dla silników M50/S50-US, dlatego konieczne było zlikwidowanie powstałego "stopnia".


Kanał wylotowy w głowicy M50 ma szerokość 44mm, a w europejskim S50 56mm.


Za obróbkę kolektora podziękowania dla Krismax'a!
Pozdrawiam,
Maleckis.
Kolektor Treadstone'a zaprojektowany jest dla silników M50/S50-US, dlatego konieczne było zlikwidowanie powstałego "stopnia".
Kanał wylotowy w głowicy M50 ma szerokość 44mm, a w europejskim S50 56mm.
Za obróbkę kolektora podziękowania dla Krismax'a!
Pozdrawiam,
Maleckis.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
- Maleckis
- User
- Posty: 69
- Rejestracja: 25 paź 2009, o 18:50
- Imię: Krzysztof
- lokalizacja: Poznań
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
Witam.
Pewnie wielu z Was jest zaskoczonych, że cokolwiek ruszyło się w tym temacie. W końcu od ponad roku praktycznie nic się nie działo z moim M3. Jednak w grudniu, kiedy Michał wziął się za swojego 1JZ-eta, przycisnąłem go, aby po jego sesji na studiach zabrać się w końcu za skończenie mojego M3. Od dłuższego czasu mieliśmy już złożony dół silnika na kutych tłokach JE Pistons (przypomnę ? tych zatartych przez Krismax?a i później obrobionych na CNC) oraz kutych korbowodach SPM od Andreasa z PPF ze Szwecji skręconych śrubami ARP 2000. Postanowiliśmy silnik złożyć na seryjnej uszczelce pod głowicą psikniętej klejem Loctite 3020. Głowicę skręciliśmy tradycyjnie szpilkami ARP. Ponadto usprawniliśmy układ smarowania olejem, montując pompę z podwójnym smokiem i miskę olejową z S50B32 oraz hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z tej samej jednostki napędowej. Innych modyfikacji w silniku nie było, gdyż w S50B30 są one tak naprawdę niepotrzebne.
Cała instalacja turbodoładowania została przebudowana. W odróżnieniu do poprzedniej koncepcji układu, na którym opierało się moje M3, poszliśmy w stronę, którą Michał preferował w M3 Turbo naszych dotychczasowych klientów. Innymi słowy zawiesiliśmy Garretta GT3582R na down-mount?owym żeliwnym kolektorze wydechowym Treadstone. Jakiś czas temu Michał zbudował dla mnie customową łapę pod silnik, aby na pewno nie było problemów z poprowadzeniem rury 3? od stożka do wejścia w muszli kompresora. Przebudowaliśmy także układ dolotowy po stronie ssącej. Przenieśliśmy przepływkę przed turbosprężarkę oraz zmieniliśmy miejsce wejścia do kolektora ssącego. Jeżeli chodzi o elektronikę i strojenie, to wszystkim tradycyjnie zajął się Michał. Zrezygnowaliśmy z Megasquirta i sterowania paliwem przez SA. Wróciliśmy do Ecumastera ? DET3. We wtorek 12 kwietnia Michał wystroił silnik na 0.8bar. Zrobiliśmy kilka przejazdów na 1.2bar, aby Michał mógł zobaczyć, czy wtryskiwacze 630cc wystarczą na większe doładowanie (na Garrecie GT), jednak na większym booście auto jest tak przerażające, że na razie wolałem wrócić do wartości 0.8bar.
Pompa oleju z S50B32

Przednia pokrywa, nowy zimmering, napęd pompy oleju

Szpilki ARP

Dokręcona głowica




Następnie wałki

? oraz Vanos


Stelaż do zrobienia customowej łapy

Na gotowo z poduszką pod silnik od E34

Silnik przed włożeniem do karoserii


Zmodyfikowany kolektor ssący

Orurowanie układu dolotowego

Wyjście w Garrecie GT35 ma średnicę 2.5?. Aby poprowadzić dolot jak najwyżej zrobiliśmy wcięcie w rurze dolotowej na maglownicę.

Układ wydechowy na 2 customowych tłumikach przelotowych 3.0?

Mocowanie do skrzyni biegów

Środkowy tłumik oraz wieszaki


Tłumik końcowy (leży do góry nogami)

Z prac montażowych niestety nie ma żadnych zdjęć. Składaniem wszystkiego do kupy zajął się Michał z jego zespołem. Jak mi powiedzieli ? ?Narzuciliśmy tempo rajdowe i nie było czasu na zdjęcia.?
Układ dolotowy

Turbina od spodu

Wastegate - oczywiście w atmosferę

Spojrzenie od góry na Garrett'a

Widok pod maską przed 1. odpaleniem


Samochód zrobił już około 1 tysiąca kilometrów. Przejechał je całkowicie bezawaryjnie. W czwartek 21 kwietnia Michał zrobił sobie prezent na swoje urodziny i pojechał na hamownię zmierzyć moc naszego M3. Wynik to 465 KM & 549 NM. Niestety ostatnich zabaw nie przeżyło mocowanie wózka dyferencjału ? podobnie jak w Michała E36 tak i u mnie padło mocowanie przednie od strony pasażera.

Pozdrawiam i życzę spokojnych świąt,
Maleckis.
Pewnie wielu z Was jest zaskoczonych, że cokolwiek ruszyło się w tym temacie. W końcu od ponad roku praktycznie nic się nie działo z moim M3. Jednak w grudniu, kiedy Michał wziął się za swojego 1JZ-eta, przycisnąłem go, aby po jego sesji na studiach zabrać się w końcu za skończenie mojego M3. Od dłuższego czasu mieliśmy już złożony dół silnika na kutych tłokach JE Pistons (przypomnę ? tych zatartych przez Krismax?a i później obrobionych na CNC) oraz kutych korbowodach SPM od Andreasa z PPF ze Szwecji skręconych śrubami ARP 2000. Postanowiliśmy silnik złożyć na seryjnej uszczelce pod głowicą psikniętej klejem Loctite 3020. Głowicę skręciliśmy tradycyjnie szpilkami ARP. Ponadto usprawniliśmy układ smarowania olejem, montując pompę z podwójnym smokiem i miskę olejową z S50B32 oraz hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu z tej samej jednostki napędowej. Innych modyfikacji w silniku nie było, gdyż w S50B30 są one tak naprawdę niepotrzebne.
Cała instalacja turbodoładowania została przebudowana. W odróżnieniu do poprzedniej koncepcji układu, na którym opierało się moje M3, poszliśmy w stronę, którą Michał preferował w M3 Turbo naszych dotychczasowych klientów. Innymi słowy zawiesiliśmy Garretta GT3582R na down-mount?owym żeliwnym kolektorze wydechowym Treadstone. Jakiś czas temu Michał zbudował dla mnie customową łapę pod silnik, aby na pewno nie było problemów z poprowadzeniem rury 3? od stożka do wejścia w muszli kompresora. Przebudowaliśmy także układ dolotowy po stronie ssącej. Przenieśliśmy przepływkę przed turbosprężarkę oraz zmieniliśmy miejsce wejścia do kolektora ssącego. Jeżeli chodzi o elektronikę i strojenie, to wszystkim tradycyjnie zajął się Michał. Zrezygnowaliśmy z Megasquirta i sterowania paliwem przez SA. Wróciliśmy do Ecumastera ? DET3. We wtorek 12 kwietnia Michał wystroił silnik na 0.8bar. Zrobiliśmy kilka przejazdów na 1.2bar, aby Michał mógł zobaczyć, czy wtryskiwacze 630cc wystarczą na większe doładowanie (na Garrecie GT), jednak na większym booście auto jest tak przerażające, że na razie wolałem wrócić do wartości 0.8bar.
Pompa oleju z S50B32
Przednia pokrywa, nowy zimmering, napęd pompy oleju
Szpilki ARP
Dokręcona głowica
Następnie wałki
? oraz Vanos
Stelaż do zrobienia customowej łapy
Na gotowo z poduszką pod silnik od E34
Silnik przed włożeniem do karoserii
Zmodyfikowany kolektor ssący
Orurowanie układu dolotowego
Wyjście w Garrecie GT35 ma średnicę 2.5?. Aby poprowadzić dolot jak najwyżej zrobiliśmy wcięcie w rurze dolotowej na maglownicę.
Układ wydechowy na 2 customowych tłumikach przelotowych 3.0?
Mocowanie do skrzyni biegów
Środkowy tłumik oraz wieszaki
Tłumik końcowy (leży do góry nogami)
Z prac montażowych niestety nie ma żadnych zdjęć. Składaniem wszystkiego do kupy zajął się Michał z jego zespołem. Jak mi powiedzieli ? ?Narzuciliśmy tempo rajdowe i nie było czasu na zdjęcia.?
Układ dolotowy
Turbina od spodu
Wastegate - oczywiście w atmosferę
Spojrzenie od góry na Garrett'a
Widok pod maską przed 1. odpaleniem
Samochód zrobił już około 1 tysiąca kilometrów. Przejechał je całkowicie bezawaryjnie. W czwartek 21 kwietnia Michał zrobił sobie prezent na swoje urodziny i pojechał na hamownię zmierzyć moc naszego M3. Wynik to 465 KM & 549 NM. Niestety ostatnich zabaw nie przeżyło mocowanie wózka dyferencjału ? podobnie jak w Michała E36 tak i u mnie padło mocowanie przednie od strony pasażera.

Pozdrawiam i życzę spokojnych świąt,
Maleckis.
Maksymalna ilość znaków w podpisie to 50.
-
k64
- Forumowicz
- Posty: 1826
- Rejestracja: 24 paź 2009, o 18:13
- Imię: Kamil
- lokalizacja: ŚLASK RACIBORZ
- Lokalizacja: slask raciborz zawada ks.
Re: BMW E36 M3 Turbo - by Maleckis & Michał_Małecki
pieknie ! tak czystego silnika jeszce nie widzialem, to jest az nie do wiary ze taki schludny projekt, przeciez Michal to hardcore
a na powaznie, bezawaryjnej jazdy zycze
a na powaznie, bezawaryjnej jazdy zycze