
Model: BMW e30 cabrio 318i 1991r
Od tego się zaczęło, miałobyć oh i ah .... a jednak - czytaj niżej








W.w pojad zobaczyłem w ogłoszeniu na allegro. Miała to być zadbana , doinwestowana, jeżdżona tylko w słoneczne dni, głownie przez dziewczynę właściciela ? cud , miód - piękna BMKa cabrio !!
Tutaj org. opis aukcji , możecie zobaczyć co pisał sprzedawca - http://paa.pl/e30_335-460370372.html -



Jednak jak pojechałem ową e30 obejrzeć to okazała się ?straszna kupa? , ale nie zrażam się szybko więc szybki krótki Tel. Do znajomego z okolicy i okazało się że auto jest znajome ?w kręgu bmw? i ma dość burzliwą historie - było dobrze upalane , sprzedawca nie miał kasy , więc w nic nie inwestował ? generalne wszystko jest na drut i mechaniczna kapota, głowica stukała jak szalona, dyfer walił o podłogę, hamulców prawie nie bylo ... !!
Jednak 22.10.2008 zakupiłem w.w maszynę ? gdyż sprzedawca zgodził się na zaproponowaną przeze mnie cenę. Autkiem jakoś do domu dojechałem i od razu wywaliłem z niego serce. Z przyczyn losowych oraz finansowych projekt przez rok praktycznie bardzo mizernie szedł do przodu. U Znajomego REMKA ? niektórzy znają(WOJA MOTOR POWERED) zacząłem odbudowywać silnik. Założenie było takie że ma to być auto wolnossace ? celowaliśmy w 250 PSów. Motor został kompletnie odbudowany na nowych gratach oraz wprowadzono szereg modyfikacji (głownie rallycrosowe pomysły) dość mocno jak na tą jednostkę (M30B35) został doprężony (sprężanie ponad 11).
W momencie kiedy motor był skończony poznałem Jendrka z tego forum i zrodził się misterny plan uturbienia tego silnika. Z racji że jest przystosowany do wyższego kręcenia, otworzyła się możliwość zmontowania coś w podobie autka Jendrka ale przesunięcie odcinki pozwoliłoby ( na razie teoretycznie) przenieść wykres dalej i osiągnąć być może czwórkę z przodu na wykresie. TO MOJE MARZENIE aby ten wynik dalo sie osiagnac na stale i auto przy tym bylo bezawaryjne (przypominam - dol jest seryjny) - chcemy pompować 1 możne 1,2 bara stale!
Taki obraliśmy cel - czyli decyzja zapadła ? - JENDREK działamy!!
? a wieć założenie ? Ponieważ miałem już kilka szt e30 mniej lub bardziej skaleczone , tym razem zależy mi na ile zakres modyfikacji pozwoli zachować to auto jak najbardziej seryjne, oryginalne e30 cabrio.
Samochód ma dawać FUN z jazdy - powiedzmy niedzielnej, co ważne ma być bezawaryjne, pięknie i dopieszczone oraz ma mieć kopyto.
Ma być od podstaw odbudowane, bez zbędnych oszczędności, tak aby w przyszłości nie było obaw o wyjazd z bramy , tak aby autem można wszędzie pojechać co ważne bezpiecznie w każdej sytuacji i z każdą prędkością. Nie jest mi obca jazda ponad 300kmh i do tej wartości chciałbym móc bezpiecznie rozpędzić swoją e-trzydziestkę.
Dlatego właśnie zgłosiłem się do Jendrka : ponieważ ma doświadczenie w Turbo e30 m30b35,
przerabiał ten temat niejednokrotnie, posiada ogromną wiedzę i doświadczenie ,wypracował wszystko własnymi rękami, nie boi się wyzwań, nietypowej roboty, jest otwarty na moje sugestie i pomysły, potrafi liczyć "po ludzku" ...
Jak to wyjdzie ? Obiecuje w kolejnych postach w miarę postępu prac przedstawić na tym forum.
A WIĘC DO DZIEŁA: :evil: :twisted: :mrgreen:
Listopad 2009 - stan agonalny !!














Modyfikacje
Silnik:
M30B35
Odbudowany od podstaw w firmie WOJAR MOTO POWERED
Planowanie i porting głowicy , honowanie cylindrów, Frezowanie bocznej powierzchni tłoków , Odelżenie wału korbowego i jego wyważenie , nowe panewki , pierścienie , uszczelniacze i uszczelki , nowe szpilki , pompa oleju , pompa wody , rozrząd, wtryski. Wszystko na org częściach.
Wałek rozrządu robiony na zamówienie ? podobny do wałka od M30B28.
Sprzęgło 4 spiekowe + wzmocniona sprężyna docisku.
Silnik po złożeniu jeszcze raz wyważony wraz kołem zamachowym i sprzęgłem.
Pomalowany , odświeżony ? jak nóweczka.





Dekiel zaworów będzie zmieniony na pokryty carbonem (hydrografika)
nowa Turbina HOLSET 35 (będzie wypolerowana)
Kolektor wydechowy custom by. Jendrek
Spływ oleju by. Jendrek
Wastegate - BIG !!





Układ dolotowy:
Przeniesiona przepustnica na druga strone [b/ by. Jendrek [/b]
Dolot , złączki ,intercoler by. Jendrek





Kolektor dolotowy będzie pokryty carbonem (hydrografika)
Układ wydechowy:
Cały układ robiony ręcznie - 2,5 cala - by. Jendrek
Pierwszy tłumik przelotowy
Końcowy tłumik SUPERSPRINT seria RACE od BMW z4



Układ paliwowy / wtryskowy:
Pompa paliwa wysokowydajna WALBRO Racing
Regulator paliwa z wskaźnikiem ciśnienia paliwa
Wtryski Bosh 440ccm
Elektronika :
Komputer sterujący silnika Standalone ? MegaSquirt 2 V3.0
Modyfikacja wiązki elektrycznej.
Brak fabrycznego układu zapłonowego. Mod na 6 cewek by. Jendrek
Wskaźniki:
OBC II
Zamiast check engine nad lusterkiem ? samodzielny dodatkowy komputer pokładowy LCD
(zuzycie paliwa, srednie i chwilowe, przebieg, max prędkość, ile paliwa pozostalo, hamownia , czas na 400m i wiele dodatkowych informacji)
EGT ? cyfrowy dodatkowy wskaźnik RGB ? EGT + temperatura w dolocie (wsk. z alarmem)
AFR ? kontrolka diodowa (alarm)
Zegary w lewym słupku:
AFR ? zegar 52mm smoked
CIŚNIENIE OLEJU ? zegar 52mm smoked
BOOST ? ciśnienei doładowania ? zegar 52mm smoked
Zegary w daszku na desce lub na dole obok popielniczki:
TEMP. WODY ? zegar 52mm smoked
TEMP. OLEJU SILNIKA ? zegar 52mm smoked
TEMP. OLEJU SKRZYNI BIEGÓW ? zegar 52mm smoked
TEMP. OLEJU DYFER ? zegar 52mm smoked
Układ chłodzenia:
Chłodnica wody od 324d + wentylator elektryczny od Volvo
Podstawa filtra oleju od M5 e34 z wyjściem na chłodnice oleju
Chłodnica oleju umieszczona za nerką
Chłodnica powietrza doładowania pod zderzakiem (INTERCOOLER)




Układ napędowy:[b/]
Skrzynia GETRAG 260/6
Szpera oryginalna (nie spawana) (jeszcze nie wiem jakie będzie docelowe przełożenie, wiec nie pisze wartosci)
[b/Zawieszenie:
KONWERSJA na 5x120 (hybryda e36 m3 + z3 2,8 + modyfikacje)
Wszystkie gumy POWERFLEX
Gwintowane amortyzatory K-SPORT - HYBRYDA e30 + e36 by. Jendrek
Przednie wachacze M3 e36 (beda malowane piecowo - jaki kolor ?)
Przednie hamulce M3 e36 (obecnie w renowacji)
Tylna belka od z3 2,8 (bedzie malowana piecowo - jaki kolor ?)
Tylne zaciski od e34 (w drodze)

Wnętrze:
Przednie siedzenia elektrycznie sterowane z pamięciami i podgrzewaniem od e46.
Nowa kpl tapicerka ? wszystkie dywany, gumki i uszczelki itd.
Fotele, deska , boczki , tunel , słupki ? wszystko od zera na zamówienie u tapicera
(skóra czarno ? czerwona).
Pedały carbon e46
Lusterko MTechnic II
Kierownica MTechnic II
Zegary e30 m3
Body:
Poszerzenie nadkoli - przód i tył
Wloty w nadkolach Ala m3 e46
Czarne migacze boczne
Lusterka M3
przednie lampy chińskie z ringami + xenon
tylne lampy org. MHW
Dokładka MTechnic II ? przód i tył
BBS RC 17cali (docelowo BBS RS)
Poszukuje org spryskiwaczy przednich lamp
JAKI PROPONUJECIE KOLOR LAKIERU ??
CarAudio:
Jednostka sterująca ? Pioneer RS88 silver (chetnie zamienie na czarny - moze byc z moja doplata)
Przód:
System trój-drożny ( 165mm , 130mm , 30mm)
Podłączenie systemu przedniego Tri-wire (trzy oddz. wzmacniacze 2 kanałowe)
Zwrotnica aktywna do przedniego systemu
Tył:
Subwoofer HELON 12? ? 30cm (1 ohm 1600w RMS) ? zabudowa w bagażniku
Wzmacniacz HIFONICS 2006 (2000w RMS w 1ohm)
Akumulator żelowy 3500A z tyłu
Kondensator 5farad
Kable 50mm2 ? złoczki , klemy rozdzielcze ? Hi-End
Wszystkie przewody wysoko ekranowane Hi-End
.............................................................................................................................
Obecnie auto stoi u Jendrka gdzie wykonywane są kolejne modyfikacje, i pasowanie elementów,
tak aby przed piaskowaniem i lakierowaniem budy wszystko było juz gotowe do montazu końcowego.
Jendrek dopisz o czym tam po drodze zapomniałem ... no i wspólnie wrzucajmy jak idzie postęp prac !